دستور شفاهی در سیستم اداری و مالی دانشگاه بی‌معناست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که دستور شفاهی در سیستم اداری و مالی دانشگاه بی‌معناست، گفت: همه موارد باید کتبی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست معاونان مالی، اداری و منابع دانشگاه و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا افزود: امنیتی که اکنون در کشور حکمفرما است مدیون شهدا و جانفشانی کنونی نیروهای مسلح و امنیتی است‌. ما باید قدردان زحمات آنها باشیم.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان دانشگاه علامه به عدم حضور وزیر علوم در دانشگاه اعتراض کردند

دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به معاونان مالی، اداری و روسای دانشگاه‌ها گفت: اگر صادقانه و خالصانه و بی ریا کار کنید، خدا کمک می کند مشکلی پیش نیاید. باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات مالی دانشگاه‌ها استفاده کنید.

وزیر علوم به دوران ریاست خود در دانشگاه بوعلی همدان اشاره کرد و اظهار داشت: در پایان دوره ریاست دانشگاه در موارد متعدد برای پاسخ به سوالات اداری دانشگاه بوعلی به دیوان محاسبات فراخوانده شدم ولی بعد که موارد را توضیح دادم، مشکل حل شد، البته باید همواره مراقب باشیم،

زلفی گل خطاب به معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها تصریح کرد: در سیستم اداری و مالی دستور شفاهی نداریم و همه موارد باید کتبی باشد.

تسلط بر قانون داشته باشید

وی یادآور شد: باید از ظرفیت های قانونی درست استفاده کنیم. برای نمونه قانون اجازه داده است پنج درصد بودجه جاری و ۲ درصد بودجه عمرانی در اختیار روسای دانشگاه ها باشد، از این ظرفیت استفاده کنید. اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در دانشگاه می افتد که اعتباری برای آن نیست، از این ظرفیت استفاده و مشکل را سریع حل کنید.

وزیر علوم افزود: همچنین موضوع فاینانس، ظرفیت بزرگی در اختیار ما قرار داده است، قانون اجازه داده دانشگاه تجهیزات مورد نیاز را خریداری کند، که بودجه آن را از سازمان برنامه و بودجه تامین می کند.

زلفی گل از معاونان دانشگاه ها خواست که از ظرفیت های قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت و خیرین هم استفاده کنند.

تنها راه برون رفت از مشکل فلسطین برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینیان است

حق الناس را در نظر داشته باشید

وی باردیگر خطاب به معاونان مالی اداری و روسای دانشگاه ها گفت: ما اجازه نداریم مال دیگران را ببخشیم؛ به عنوان معاون مالی اداری تلاش کنید حق الناس همه استادان، دانشجویان و یاوران علمی را به موقع پرداخت کنید. برخی دانشگاه ها اکنون همه مطالبات؛ شامل حقوق، پژوهانه را حتی ماهانه پرداخت می کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه معاون مالی و اداری خدمتگزار سایر معاونان است و نه حکمران سایر معاونان، تاکید کرد: این معاونان باید درست، صریح و دقیق عمل کنند. اگر هر کدام از بودجه های معاونت ها به موقع پرداخت نشود، دانشگاه به بیراهه می رود. رعایت نسبت های بودجه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در پرداخت ها باید اولویت های اول مالی و اداری باشد.

زلفی گل تاکید کرد: معاون مالی و اداری هر دانشگاه باید جامع الاطراف و به فکر دانشجو، استاد و یاوران علمی باشد و زیست‌بوم دانشگاه را هم مدیریت کتد. همچنین باید چند بار قانون بودجه و تبصره ها را بخواند و کاملا بتواند از ظرفیت ها استفاده کند.

وی بر اهمیت ساخت خوابگاه های متاهلی تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه ها باید از ظرفیت توافق نامه ها با وزارت راه و شهرسازی استفاده کنند. بیشتر دانشگاه ها زمین خارج از پردیس مرکزی دارند که می توانند مشکل مسکن کارکنان را با استفاده از این زمین ها حل کنیم.

وزیر علوم به تخصیص اعتبار پژوهانه برای استادان جدید استخدام اشاره کرد و گفت: این اعتبار در بسیاری دانشگاه ها پرداخت شده است ولی تعدادی هنوز آن را پرداخت نکرده اند. همچنین پایه های تشویقی با دشواری در هیات امنای دانشگاه ها تصویب شده است؛ دانشگاه ها سریع تر افزایش حقوق این پایه های تشویقی را پرداخت کنند.

تنها راه برون رفت از مشکل فلسطین برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینیان است

معاون مالی اداری و منابع وزارت علوم: در اوج کمبود مالی از موضوعات فرهنگی غافل نشدیم

معاون مالی اداری و منابع وزارت علوم نیز در این همایش گفت: در دتنشگاه ها منابع زیادی وجود دارد ولی مصرف با منابع هماهنگ نیست‌.

علی خطیبی با بیان اینکه در این همایش از تمام دستگاه های اثرگذار در حوزه اقتصاد و منابع آموزش عالی استفاده شده است، یادآور شد: همکاری بسیار خوبی با دیوان محاسبات و سازمان اداری و استخدامی آغاز شده است.

وی در مورد دستور جلسه این همایش هم توضیح داد: موضوع مسکن دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت قانون ملی مسکن و شهرسازی در این همایش در دستور کار است، ما با سفر به همه استان ها در حال رایزنی و پیگیری با استانداری و مدیران راه و شهرسازی استان هستیم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: این فرصت قبل یا بعد از انقلاب نبوده است، اکنون فرصتی ایجاد شده و همت معاونان وزارتخانه را می طلبد تا استادان و کارکنان دانشگاه ها صاحب مسکن شوند. ازمعاونان دانشگاه ها درخواست داریم این مطالب را با دانشجویان درمیان بگذارند.

تنها راه برون رفت از مشکل فلسطین برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینیان است

خطیبی موضوع دیگر را مشکل تامین مالی دانشگاه ها و تاکید بر استفاده از منابع بیان کرد و گفت: باید توجه داشت که در اوج کمبود منابع مالی از مسایل فرهنگی و دانشجویان غافل نشدیم. در همین راستا ۳۰ میلیارد تومان برای سفر اربعین و ۵۰ میلیارد تومان برای راهیان نور در زمان لازم کمک کردیم. افتخار می کنیم که بیش از همه ادوار گذشته مساله فرهنگ همواره سرلوحه ما بوده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی: نظام حکمرانی از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کند

رییس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست به ظرفیت ممتاز دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: این ظرفیت و ماموریت می‌تواند امر خطیر و ارزشمندی برای نظام باشد و نظام حکمرانی باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشد.

عبدالله معتمدی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی مولود انقلاب اسلامی است. این دانشگاه از دانشگاه‌های برتر کشور است و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموخته داشته است. در حال حاضر ۱۴ هزار دانشجو و ۵۵۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه حضور دارند.

وی تاکید کرد: برای اینکه دانشگاه کارخانه انسان‌سازی باشد به مقدمات و الزاماتی نیاز دارد. در دانشگاه باید این دغدغه را داشته باشیم که خروجی دانشگاه دستاوردی باشد که نظام انتظار دارد. ولی در سال‌های اخیر برخی مشکلات مالی، دغدغه‌های بزرگی را ایجاد کرده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی به ظرفیت ممتاز دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ظرفیت و ماموریت می‌تواند امر خطیر و ارزشمندی برای نظام باشد. نظام حکمرانی باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را بکند.

معتمدی تصریح کرد: علم سلطان است و اقتدار نظام به علم است. این علم نه تنها در ارتباط با فناوری که در روابط بین دولت و ملت نیز می‌تواند کمک و سرمایه اجتماعی را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =