شرایط تحصیل همزمان در دو رشته یا مقطع در دانشگاه آزاد اسلامی/ تحصیل همزمان در دو رشته مقطع دکتری مجاز نیست

شیوه‌نامه تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در راستای اجرای راه کنش اصلاح نظام جذب حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان بر مبنای رویکرد یادگیری عمیق مبتنی بر داده‌های پیمایشی از بسته کاری ارتقاء کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی، شیوه نامه تحصیل هم زمان در دو رشته و یا در دو مقطع در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است. 

بیشتر بخوانید:

اعلام شرایط دریافت معافیت تحصیلی در سال تحصیلی جدید/ مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند

دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی پیوسته، می‌توانند در صورت قبولی در یک رشته با آزمون، در رشته دوم از گروه آزمایشی یکسان (رشته‌های متجانس) با رشته اول که در واحد محل تحصیل دانشجو دایر و پذیرش آن در واحد با آزمون است، بدون شرکت در آزمون مجدد ادامه تحصیل دهند. 

شرایط پذیرش 

بر اساس این شیوه‌نامه؛ پذیرفته شدگان یا (دانشجویان) در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی کارشناسی پیوسته (تمام وقت یا پاره وقت) کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی علاوه بر امکان تحصیل به صورت حضوری و یا مجازی در مقطع و رشته قبولی  یا (تحصیلی) خود میتوانند در یک رشته دیگر در همان مقطع یا در مقاطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی محل پذیرش یا تحصیل یا در یکی از واحدهای استان محل تحصیل و یا در واحد الکترونیکی به طور همزمان تحصیل نمایند. پذیرفته شدگان یا دانشجویان دوره دکتری تخصصی تنها می‌توانند در یکی از مقاطع پایین‌تر در رشته دیگری به طور همزمان در واحد دانشگاهی محل پذیرش یا (تحصیل) یا در یکی از واحدهای مستقر در ناحیه آمایشی و یا در واحد الکترونیکی تحصیل نمایند. لذا تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع دکتری تخصصی مجاز نیست. 

گفتنی است شرایط پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته دوم مطابق ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنمای منتشر شده از طریق شرکت در آزمون پذیرش براساس سوابق تحصیلی و یا استعدادهای درخشان و فارغ التحصیلان ممتاز می‌باشد.

بر اساس اعلام مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به بازخوردهای اجرایی شیوه‌نامه، شرایط پذیرش به شرح زیر تکمیل می‌شود: 

-ادامه تحصیل فرد پذیرفته شده(یا دانشجو) در رشته قبولی و یا تحصیلی در مقطع پایین‌تر بلامانع است.
-در صورتی که فرد پذیرفته شده یا در حال تحصیل دارای مدرک پایه معتبر به منظور تحصیل در یک مقطع بالاتر باشد، ادامه تحصیل همزمان وی در همان رشته یا رشته دیگر در مقطع بالاتر بلامانع است. 
-در تحصیل همزمان فرد در همان رشته در مقطع بالاتر و یا پایین‌تر نیز پذیرش دروس مشترک بین دو مقطع تابع ضوابط مندرج در ماده 8 شیوه‌نامه(نحوه گذراندن واحدهای درسی مشترک بین دو رشته) و تبصره‌های ذیل آن خواهد بود.

پذیرش ممتازین در دو رشته

در این شیوه‌نامه آمده است: دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی پیوسته میتوانند در صورت قبولی در یک رشته با آزمون در رشته دوم از گروه آزمایشی یکسان رشته‌های متجانس با رشته اول که در واحد محل تحصیل دانشجو دایر و پذیرش آن در واحد با آزمون است بدون شرکت در آزمون مجدد ادامه تحصیل دهند. این دانشجویان برای گرفتن دو مدرک تحصیلی باید حداقل واحد درسی که از طریق کمیته های برنامه ریزی تخصصی مشخص میشود را علاوه بر واحدهای درسی رشته اول را بگذرانند.

لازم به ذکر است: متجانس بودن رشته‌ها را ادارات کل برنامه ریزی معاونت‌های موضوعی مشخص می‌کنند ضمن اینکه درخواست دانشجو بعد از پایان ترم چهارم به شرط گذراندن حداقل ۶۵ واحد و کسب معدل کل ۱۸ از رشته اول اخذ می‌شود.همچنین مهمانی، انتقال و تغییر رشته این دانشجویان نیز ممنوع است. 

چگونگی اخذ مدرک پایه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی 

بر اساس بندهای این شیوه‌نامه، چنانچه واحد دانشگاهی دو رشته دانشجو متفاوت باشد اصل مدرک پایه توسط واحدی که دانشجو در رشته اول تحصیل میکند اخذ می.شود تصویر برابر اصل مدرک پایه و گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو در واحد دانشگاهی اول برای واحد دانشگاهی دوم نقش مدرک پایه را دارد دانشجو موظف است در ابتدای هر نیمسال تحصیلی گواهی اشتغال به تحصیل در رشته اول خود را به منظور صدور مجوز ثبت نام در آن نیمسال به واحد محل تحصیل رشته دوم تحویل دهد.

شرایط مشمولین 

در این شیوه‌نامه آمده است: برای مشمولین نظام وظیفه رعایت سقف زمانی استفاده از معافیت تحصیلی در رشته اول الزامی است و هر زمان دانشجو در رشته ای که برای وی معافیت تحصیلی صادر شده است دوره خود را به اتمام برساند طبق مقررات به نظام وظیفه معرفی و از ادامه تحصیل در رشته دوم ممانعت به عمل خواهد آمد. در صورت عدم فراغت از تحصیل فرد در سقف زمانی معافیت تحصیلی رشته اول از ادامه تحصیل فرد در هر دو رشته جلوگیری به عمل خواهد آمد. در این شرایط امکان ادامه تحصیل فرد تنها پس از تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه و در قالب بازگشت به تحصیل با رعایت شرایط و ضوابط جاری دانشگاه امکان پذیر خواهد بود. 

گفتنی است در صورت عدم امکان بازگشت به تحصیل اخذ پذیرش مجدد در رشته/ محل‌های تحصیلی و معادل سازی دروس گذرانده شده به منظور ادامه تحصیل الزامی است. 

مجموع تعداد واحدهای مجاز در هر نیمسال 

مجموع تعداد واحدهای مجاز در هر نیمسال برای تحصیل هم زمان در دو رشته به شرح جدول ذیل است: 

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته یا مقطع در دانشگاه آزاد اسلامی/ تحصیل همزمان در دو رشته مقطع دکتری مجاز نیست

بر اساس بندهای این شیوه‌نامه، رعایت کف ۱۲  و کف ۱۰ برای نظام پاره وقت و سقف ۱۸ واحد در یک رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی و رعایت کف ۸ و سقف ۱۰ واحد برای نیمسال‌های عادی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری الزامی است.

این شیوه‌نامه می‌افزاید: در نیمسال تابستانی دانشجو صرفا در یک رشته تحصیلی و بر اساس قوانین و ضوابط آموزشی می تواند انتخاب واحد کند. در صورتی که مجموع واحدهای باقی مانده دانشجو در دو رشته حداکثر ۳۵ واحد باشد دانشجو مجاز به اخذ حداکثر ۲۳ واحد درسی در یک رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی خواهد بود. همچنین در صورتی که دانشجو در یکی از رشته ها مشروط شود حداکثر تعداد واحد مجاز جهت انتخاب واحد در آن رشته بر اساس قوانین و ضوابط آموزشی است. 

شرایط تحصیل همزمان دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی

در این شیوه‌نامه آمده است: دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی میتوانند در رشته - مقطع دوم در یکی از واحد دانشگاه آزاد اسلامی در همان شهر دانشگاه رشته اول خود و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند. 

بر اساس بندهای این شیوه‌نامه، تصویر برابر اصل مدرک پایه و گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو در دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل رشته اول برای واحد دانشگاهی دوم نقش مدرک پایه را دارد دانشجو موظف است در هر نیمسال تحصیلی گواهی اشتغال به تحصیل در رشته اول خود را به منظور صدور مجوز ثبت نام در رشته دوم به واحد محل تحصیل رشته دوم تحویل دهد. همچنین دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی مجاز به تحصیل همزمان در واحدهای دانشگاهی نیستند.لازم است کلیه قوانین آموزشی و نظام وظیفه مشمولین ذکر شده در مواد و تبصره های ۱ تا ۴ در مورد افراد مشمول ماده ۷ نیز رعایت شود.

نحوه گذراندن واحدهای درسی مشترک بین دو رشته 

در این شیوه نامه تأکید شده است: چنانچه تعدادی از واحدهای درسی به لحاظ عنوان و محتوی بین دو رشته مشترک باشد در صورتی که محل تحصیل دو رشته دانشجو در یک واحد دانشگاهی باشد گذراندن واحدهای مشترک برای یک بار کفایت دارد و نمرات در کارنامه هر دو رشته ثبت میشود و در صورتی که دو رشته در دو واحد دانشگاهی متفاوت باشد چنانچه بر اساس رتبه بندی اداره کل تعالی سازمانی همتراز باشند گذراندن دروس در هر یک از دو واحد بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت میشود در غیر این صورت دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول در واحد دانشگاهی دیگر است و بالعکس آن امکان ندارد. 

گفتنی است صرفاً نمرات دروس مشترک گذرانده شده در دانشگاه‌های جامع دولتی و در صورت موافقت گروه آموزشی برای رشته دوم قابل قبول بوده و نیاز به گذراندن مجدد این دروس نیست. همچنین یکسان بودن محتوی را اداره کل برنامه ریزی درسی معاونت‌های موضوعی تعیین می‌کنند. 

مدرک دانشجو بعد از اتمام هر دوره (رشته / مقطع) صادر و طبق ضوابط به دانشجو تحویل داده می‌شود. 

شهریه دانشجویان متقاضی تحصیل هم زمان

بر اساس بندهای این شیوه‌نامه، شهریه دانشجویان متقاضی تحصیل هم زمان به صورت زیر اخذ خواهد شد : 

الف- در صورت تحصیل همزمان فرد در دو رشته و یک مقطع در یک واحد دانشگاهی شهریه فرد در هر نیمسال تحصیلی به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

شهریه متغیر رشته دوم + شهریه متغیر رشته اول + شهریه ثابت رشته ای که شهریه بالاتری دارد

ب) در صورت تحصیل همزمان فرد در دو مقطع متفاوت در یک واحد دانشگاهی شهریه فرد در هر نیمسال تحصیلی به صورت زیر محاسبه خواهد شد :

شهریه متغیر رشته دوم + شهریه متغیر رشته اول شهریه ثابت مقطع بالاتر

ج) در صورتی که تحصیل همزمان فرد در دو رشته از یک مقطع در دو واحد دانشگاهی متفاوت باشد شهریه فرد در هر نیمسال تحصیلی به صورت زیر محاسبه خواهد شد :

شهریه متغیر رشته محل دوم + ۵۰ درصد شهریه ثابت رشته محل دوم شهریه متغیر رشته محل اول ۵۰۰ درصد شهریه ثابت رشته محل اول

د) در صورتی که تحصیل همزمان فرد در دو رشته از دو مقطع متفاوت و در دو واحد دانشگاهی باشد شهریه  فرد در هر نیمسال تحصیلی به صورت زیر محاسبه خواهد شد :

شهریه متغیر رشته دوم ۵۰۰ درصد شهریه ثابت رشته دوم شهریه متغیر رشته اول شهریه ثابت مقطع بالاتر

در این شیوه‌نامه آمده است: متقاضی تحصیل همزمان تنها در صورتی از ضریب ۵۰ درصدی در شیوه‌های چهارگانه فوق بهره مند خواهد شد که در رشته دوم حداقل تعداد واحدهای تعیین شده مطابق این شیوه نامه را اخذ نماید در صورت اخذ واحد درسی کمتر از حدنصاب ضریب ۵۰ درصدی شهریه حذف شده و فرد موظف به پرداخت کل شهریه ثابت خواهد بود. 

این شیوه‌نامه می‌افزاید: شهریه دانشجویانی که رشته اول را در یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی به غیر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکنند مانند شهریه دانشجویان عادی محاسبه میشود. 

بر اساس بندهای این شیوه‌نامه، در مواردی که واحد برای محاسبه شهریه ابهام وجود داشته باشد مرجع تعیین کننده کمیته شهریه سازمان مرکزی دانشگاه است. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1202011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =