هوش مصنوعی و خدماتش در بحث ناباروری

رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران بر کاربرد و استفاده از هوش مصنوعی در درمان ناباروری تاکید کرد و گفت: استفاده از هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی و فرآوده‌های خوراکی به جای تزریق فرآورده‌های شیمیایی جهت درمان ناباروری ضروری و در پیشرفت بهبودی و روند درمان تاثیرگذار است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد ابراهیم پارسانژاد افزود: بر اساس گزارش های موجود، پنج میلیون زوج در ایران نیازمند درمان ناباروری هستند و بیش از ۱۱۰ مرکز ناباروری در کشور در این زمینه فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی که زوج‌های نابارور باید بدانند

وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین کنگره انجمن باروری و ناباروری ایران، ادامه داد: از بیست و سه سال قبل کنگره انجمن ناباروری ایران به طور منظم در تهران و شهرستان های دارای مرکز ناباروری برگزار شد، اما در چند سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ این گردهمایی به صورت مجازی برگزار شده و امسال این کنگره به صورت حضوری برگزار می شود.

به گفته وی، این کنگره چند وجهی بوده و متخصصین کلیه رشته های مرتبط مانند متخصصان زنان و زایمان، متخصص جنین شناسی و متخصصین اورولوژی در حوزه ناباروری و غیره در آن حضور دارند و حدود ۲۰ الی ۳۰ استاد برجسته علم ناباروری از خارج از کشور در این کنگره میهمان هستند که البته برخی از آنها به صورت مجازی سخنرانی خواهند کرد.

پارسانژاد با بیان اینکه تبادل اطلاعات و آشنایی با علوم نوین از اهداف مهم بیست و سومین کنگره ناباروری است، اظهارداشت:این کنگره در پنجم تا هفتم اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

بر اساس پیمایش ملی که در سال ۹۸ در کل کشور انجام شه شیوع ناباروری کلی در زوج‌های ایرانی بیش از ۲۰ درصد و سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نیز به آمار ناباروری اضافه می شود.

براساس نتایج پیش‌بینی‌های سازمان ملل که در سال ۲۰۱۷ بازبینی شده و سه سناریوی پایین، متوسط و بالا برای نرخ رشد جمعیت در نظر گرفته شده است؛ در سناریوی حد پایین، در سال ۱۴۰۹ نرخ رشد جمعیت ایران به حدود صفر می‌رسد و بر مبنای سناریوی حد متوسط در سال ۱۴۲۹ نرخ رشد جمعیت ایران منفی می‌شود.

تغییرات حجم جمعیت ایران بر اساس سناریوهای سازمان ملل نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند کنونی کاهش باروری، بر اساس سناریوی حد پایین، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۸۲ میلیون نفر، در سال ۱۴۳۹ به حدود ۷۷.۶ میلیون نفر و تا سال ۱۴۷۹ به حدود ۴۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. همچنین در صورت تحقق سناریوی حد متوسط، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۹۳ میلیون نفر، سپس تا سال ۱۴۷۹ به ‌حدود ۷۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =