انتخاب موضوع پایان نامه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

انتخاب موضوع پایان‌نامه باید با توجه به موضوعاتی مانند جدید و کاربردی بودن، توجه به توانایی، نظر اساتید و مطرح بودن در سطح ملی انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از چالش‌های دوران تحصیل هر دانشجویی می‌توان دارائه و نگارش پایان‌نامه یا رساله و دفاع از آن باشد. چالش سختی که می‌تواند مهر نهایی و آخرین مرحله از تحصیل دانشجو در یک نهاد علمی محسوب شود. 

بیشتر بخوانید:

نبود تناسب بین پایان‌نامه‌ها با نیازهای صنعت و جامعه / ۱۰ درصد پژوهش‌های دانشگاهی منجر به حل مسائل صنعت می‌شود

انتخاب موضوع پایان‌نامه یا رساله یکی از دشوارترین مراحل نگارش پایان‌نامه یا رساله است. برای انتخاب موضوع حتما باید مسئله و دغدغه‌ای وجود داشته باشد تا بتوان برای بررسی آن اقدام به تحقیق و پژوهش روی موضوع کرد.

البته پایان‌نامه‌ها باید براساس قوانین خاصی تهیه و نگارش شوند. بنابراین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه مقررات آموزشی را تهیه و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. 

بر اساس این شیوه‌نامه؛ دانشجویان برای انتخاب موضوع پایان‌نامه باید نکاتی را در نظر بگیرند. این نکات شامل: «مطالعه اجمالی در برخی زمینه‌های مورد علاقه و مهم، جستجو در پایگاه‌های علمی و تخصصی و اینترنت در حوزه های دلخواه برای آگاهی از موضوع های مناسب، مطالعه و بررسی پیشنهادهایی برای پژوهش‌های بیشتر در فصل آخر پایان نامه ها برای آگاهی از موضوع های بالقوه مناسب، مشورت با استادان و سایر دانشجویان آگاه و منتقد در مورد موضوع های قابل قبول و مطرح، در نظر گرفتن توانایی‌ها و امکانات فردی، نو بودن موضوع (تکراری و یا تقلیدی صرف نباشد)، ارزشمند بودن موضوع، مطرح بودن در سطح ملی یا منطقه ای یا جهانی، کاربردی بودن(در مورد دانشجویان کارشناسی ارشد) و بنیادی و نظری بودن (در مورد دانشجویان دکتری)» است.

لازم به ذکر است که مطرح بودن موضوع به این معناست که امکان تعریف یک مسئله جدید مبتنی بر پیشینه پژوهش یا تجربیات حرفه ای و شخصی وجود داشته باشد. همچنین امکان تعریف سؤال یا فرضیه بر اساس مسائل عملی یا نظری وجود داشته باشد.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که انجام مراحل تحقیق با دشواری غیرعادی همراه نباشد. علاوه بر آن، مراحل کار به لحاظ طول زمان مورد نظر قابل انجام باشد.

بر اساس شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه مقررات آموزشی؛ مطالعات نظری و دستیابی به منابع باید امکان پذیر باشد. همچنین نماینده جامعه پژوهش باید قابل دسترس بوده و افراد مایل به همکاری باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202185

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =