نگارش پایان‌نامه مستلزم رعایت چه نکاتی است؟

دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای تدوین پایان‌نامه ملزم به رعایت نکات متعدد هستند تا اقداماتشان از لحاظ کمی و کیفی مورد پذیرش مسئولان آموزش قرار بگیرد. در این نوشته رعایت نکات اصولی و کمی همچون نحوه نگارش، سایز قلم و دیگر الزامات مطرح شده است.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تدوین پایان نامه باید الزامات را رعایت کرده تا علاوه‌بر پژوهش انجام شده نکات فنی در تدوین پایان نامه مورد توجه قرار بگیرد. آئین‌نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری برای هماهنگی بیشتر بین پایان نامه‌ها و یکسان سازی پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان آئین‌نامه فوق تخصصی تنظیم و رعایت موارد آن برای دانشجویان کلیه رشته‌های تحصیلی الزامی است. کلیه مطالب مندرجات پایان نامه یا رساله باید با برنامه ورود تایپ  حروفچینی و بر روی کاغذ A۴  تایپ شود.

راه‌اندازی سامانه‌ مشابهت‌یاب یکپارچه پروپوزال‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه آزاد اسلامی

 دانشجویان باید بدانند که جلد پایان‌نامه از نوع گالینگور انتخاب و مندرجات روی جلد به شکل زرکوب یا نقره کوب چاپ شود. البته رنگ جلد برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد باید آبی تیره و برای رساله‌های دکتری مشکی باشد. برای پشت جلد متن پایان‌نامه یا رساله به زبان غیرفارسی تایپ و مندرجات روی جلد که به زبان فارسی و کلیه مندرجات به زبان متن مورد نظر در پشت جلد طلاکوب یا نقره کوب شود. شرح روی جلد برای راهنمایی بیشتر نمونه از روی جلد در انتهای آئین نامه قرار گرفته و نشان دانشگاه آزاد اسلامی در سمت چپ قرار بگیرد و به‌طوری که فاصله لبه ابتدایی آن از بالا و سمت چپ ۵/۱ سنتی متر باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی در وسط صفحه و نام دانشکده و نام گروه آموزشی در وسط صفحه و عبارت پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته و رساله دکتری رشته در وسط صفحه قرار بگیرد. برای طراحی جلد پایان نامه کلمات باید نام گرایش تحصیلی، عنوان، عنوان پایان نامه، استاد یا استادان راهنما، نام استاد راهنما، استاد یا استادان مشاور، نام استاد یا استادان مشاور، کلمه نگارش، نام نگارنده، سال و فصلی که پایان نامه دفاع شده جلد در صورتی که پایان نامه بیش از یک جلد داشته باشد، لبه کناری جلد پایان نامه زرکوب یا نقره کوب عنوان پایان‌نامه و نام نگارنده آورده شود.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که صفحات اصلی باید به صورت ساده، بدون سرفصل یا حاشیه تایپ شوند در صفحات اصلی طول هر سطر ۱۶ سانتی متر و فاصله سطرها از یکدیگر یک سانتی متر و در صورت تک در نظر گرفته شود. فاصله متن پایان نامه از لبه سمت راست ۳ سانتی متر، از لبه سمت چپ ۲ سانتی متر و از لبه‌های بالا و پایین  ۳ سانتی متر در نظر گرفته شود. در حد امکان از صفحات بزرگ در پایان نامه استفاده نکنید و آن را از طریق فتوکپی‌های مخصوص کوچک و استاندارد کرده و در صورت اجبار آن را زوری تا نمایید که از صفحات بیرون نزند. تدوین پایان نامه برای متن‌هایی که به زبان خارجی تایپ شده فاصله متن از لبه سمت راست ۲ سانتی‌متر، از لبه سمت چپ ۳ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. درضمن شماره صفحه به صورت لاتین از پایین صفحه ۵/۱ سانتی متر و کاملا در وسط صفحه قرار گیرد.

نوع قلم متن پایان‌نامه لوتوس نازک ۱۴ و عناوین لوتوس ۱۴ توپر و پاورقی‌ها نیز لوتوس ۱۲ در نظر گرفته شود. عناوین جدول‌ها، شکل‌ها و نمودارها با قلم لوتوس نازک ۱۱ نوشته شوند. حروف معادلات TIMES۱۲ است. همچنین اندیش و توان آنها با لوتوس نازک ۹ نوشته شود و علائم ریاضی و یونانی با math۱۱ نوشته شود. موضوع‌های اصلی پایان‌نامه معمولا چند فصل است. هر فصل به چند بخش تقسیم شود و صفحه اول هر فصل باید از خط پنجم شروع شود. هر یک از بخش‌های هر فصل با دو شماره که با خط تیره از یکدیگر جدا شده و مشخص می‌شود. عدد سمت راست بیانگر شماره فصل و عدد سمت چپ شماره ترتیب بخش مورد نظر است. در صورتی که هر بخش دارای زیر بخش باشد، شماره هر زیر بخش در سمت چپ شماره مذکور قرار می‌گیرد.. برای مثال ۲-۳-۴ یعنی زیر بخش چهارم از بخش سوم فصل دوم.

دانشجویان باید بدانند شماره‌گذاری شکل‌ها، جدول، نموادارها و نقشه‌ها همچون روال قبلی است. هر رابطه در متن پایان‌نامه با دو شماره که با خط فاصله از یکدیکر جدا و مشخص می‌شود. عدد سمت راست بیانگر شماره فصل و عدد سمت چپ، شماره رابطه مورد نظر است. برای تدوین پایان‌نامه نمودار و جداول باید واضح و دارای مقیاس باشند. عنوان‌ها به‌جز جداول که در بالای جدول ذکر شده و مابقی شامل نمودار و عکس در پایین ذکر می‌شود. در صورتی که تعداد صفحات پایان‌نامه از ۶۰۰ صفحه تجاوز کند، دانشجو اجازه داشته پایان‌نامه در دو جلد مجزا ارائه کند. درضمن ترتیب نوشتن فهرست منابع در انتهای پایان‌نامه یا رساله به ترتیب الفبا باشد. ابتدا فهرست منابع فارسی به ترتیب الفبای فارسی نوشته و سپس منابع غیرفارسی به ترتیب الفبای مربوط آن زبان نوشته و منابع شماره‌گذاری شود.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1166960

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =