ضرورت افزایش تعداد مترجمان زبان اشاره ایرانی در واحد فرشتگان/ زیرساخت‌های لازم در مدارس برای آموزش ناشنوایان وجود ندارد

عضو هیئت علمی واحد بین‌الملل فرشتگان گفت: زیرساخت‌های لازم در مدارس برای آموزش دانش‌آموزان ناشنوا وجود ندارد و درس ها به زبان دوم یعنی فارسی به آنها آموزش داده می‌شود و باید پایه این دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه تقویت شود.

نسرین اسماییلی؛ عضو هیئت علمی گروه هنر واحد بین الملل فرشتگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: تأسیس واحد بین الملل فرشتگان یکی از اقدامات بسیار مثبت آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان با نیازهای ویژه است. سال 98 که واحد فرشتگان تاسیس شد تمام تمرکز خود را به روی آموزش ناشنوایان و کم شنوایان معطوف کرد به این صورت که 75 درصد دانشجویان ناشنوا و 25 درصد آنها نیز شنوا باشند. 

بیشتر بخوانید: 

واحد بین‌الملل فرشتگان آماده پذیرش دانشجویان نابینا و کم‌توان جسمی و حرکتی است

وی ادامه داد: با جذب دانشجو به صورت 75+25 به نوعی شبیه سازی جامعه بیرون از دانشگاه صورت گرفت تا دانشجویان ما زمانی که فارغ التحصیل می‌شوند، بتوانند در جامعه تعامل داشته باشند و زندگی خود را چه به لحاظ حرفه ای و چه به لحاظ شخصی بسازند. 

استفاده از زبان اشاره در مدارس استثنایی ضروری است

اسماییلی تصریح کرد: قبل از افتتاح دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان هیچ گونه امکاناتی برای دانشجویان با نیازهای ویژه وجود نداشت و امروز این افراد در حالی آموزش تخصصی میبینند که در گذشته به نوعی محجوب باقی مانده بودند و به آنها نگاه ویژه ای نشده بود. 

وی خاطرنشان کرد: چالش اصلی ما در آموزش این است که دانشجویان ناشنوا وقتی وارد دانشگاه می‌شوند به لحاظ پیشینه آموزشی متفاوت هستند و لازم است که در دروس پایه کار بیشتری صورت بگیرد ضمن اینکه زبان مادری بچه های ناشنوا زبان اشاره و زبان دوم آنها فارسی است و یک چالشی که همیشه با آن مواجه میشیم این است که چطور بتوانیم مطالب را به صورت جامع و کامل به دانشجو منتقل کنیم. 

عضو هیئت علمی گروه هنر واحد بین الملل فرشتگان افزود:نبود مترجم زبان اشاره به تعداد کافی یکی دیگر از مسائل ما در این حوزه آموزشی است که واحد فرشتگان در حال پرورش مترجمین حرفه ای است با ایجاد رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی است ضمن اینکه واحد فرشتگان یک واحد نوپاست و به بودجه بیشتری برای توسعه امکانات خودش نیاز دارد. 

وی اضافه کرد: امیدواریم با رشته هایی که به مرور اضافه می‌شوند بتوانیم اعضای هیئت علمی بیشتری هم جذب کنیم تا شرایطی ایجاد شود که آموزش با کیفیت به دانشجویان با نیازهای ویژه ارائه شود.  

اسماییلی بیان کرد: در طی چهارسالی که در واحد فرشتگان به عنوان عضو هیئت علمی همراه دانشجویان ناشنوا هستم دانشجویان بسیاری داشتیم که بسیار با استعداد هستند و شاید اگر در این فضای آموزشی قرار نمی‌گرفتند هیچ گاه استعدادهای آنها کشف نمی‌شد و به جرات می‌توان گفت که این دانشجویان به لحاظ مهارت و توانایی می‌توانند با یک فرد شنوا رقابت کنند.   

وی خاطرنشان کرد: نحوه تدریس ما در واحد فرشتگان برای ناشنوایان بیشتر تصویرمحور است یعنی یادگیری بر آموزش بصری استوار است و ما نیز تلاش میکنیم که تا جایی که می‌شود مطالب را مستندسازی و با همراهی مترجمان انتقال دهیم.   

عضو هیئت علمی گروه هنر واحد بین الملل فرشتگان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم در مدارس برای آموزش دانش آموزان ناشنوا وجود ندارد و درس ها به زبان دوم یعنی فارسی به آنها آموزش داده می‌شود، گفت: باید پایه این دانش آموزان برای ورود به دانشگاه تقویت شود. 

انتهای پیام/   

کد خبر: 1203035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =