معافیت‌های مالیاتی ۴۰ شرکت بزرگ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: پارسال مجموع معافیت‌های مالیاتی ۴۰ شرکت بزرگ در مجموع به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محسن زنگنه، در خصوص میزان معافیت‌های مالیاتی گفت: طبق گزارشات خود سازمان امور مالیاتی، در سال ۱۴۰۱ میزان معافیت‌های مالیاتی در طول یک سال بیش از میزان درآمدهای مالیاتی کشور بوده است.

بیشتر بخوانید:

مزایای حقوق‌ کارگران مشمول مالیات می‌شود؟

وی با اشاره به میزان زیاد معافیت‌های مالیاتی افزود: در سال ۱۴۰۱ مجموع معافیت‌های مالیاتی ۴۰ شرکت بزرگ در مجموع به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که عدد بسیار بالایی است و باید این میزان زیاد معافیت‌ها ساماندهی شود.

زنگنه ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی طیف وسیعی از مشاغل و سطوح را شامل می‌شود از انواع معافیت‌های مشاغل و صنایع خاص گرفته تا انواع معافیت‌ها در مناطق محروم و مناطق آزاد، به طور مثال شرکتی  در مناطق محروم فعالیت می کند تا از این معافیت‌ها استفاده کند و یا معادن فعال در مناطق محروم از معافیت‌های ده یا بیست ساله برخوردارند در حالیکه آن منطقه به شدت محروم است و وجود آن شرکت یا معدن حتی بخشی از مشکلات همان منطقه را هم حل نمی‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بودجه کل کشور شامل بودجه عمومی کشور و بودجه شرکت هاست که رقمی معادل ۵ هزار میلیارد تومان بوده است. بودجه عمومی کشور دو هزار و ۱۰۰ همت بوده است که منابع این بودجه از محل مالیات ها، فروش نفت و فروش اوراق است.

زنگنه افزود: امسال سهم مالیات از منابع عمومی کشور رقمی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت و تقریبا حدود یک سوم منابع عمومی است که دولت مکلف است این رقم حداقل به رقم ۵۰ درصد بودجه کشور و ۸۰ درصد هزینه‌های جاری کل کشور تا انتهای برنامه هفتم برسد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به این اعداد برسیم راهی نداریم به جز اینکه از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و سرفصل‌های جدید مالیاتی ایجاد کنیم مثل مالیات برعایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و... و راه دیگر اینکه معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: یکی از شاخص‌ها در اقتصاد مقاومتی، ایجاد منابع پایدار درآمدی است و یکی از مهمترین منابع آن، افزایش درآمدهای مالیاتی کشور است که این مهم با اصلاح منابع درآمدی و مالیاتی انجام پذیر است.

زنگنه خاطر نشان کرد: در قانون برنامه هفتم نیز دولت مکلف شده است لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد و معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی ساماندهی شود.

وی در پایان افزود: ساماندهی معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی مطالبه جدی مجلس است که البته کار سختی است چراکه به هر حال ذینفعانی دارد و توجیحاتی دارند، اما به هر حال ساماندهی معافیت‌ها امری ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =