اخبار سفر رئیسی به ازبکستان / رئیس‌جمهور: روابط ایران و جمهوری آذربایجان فراتر از روابط سیاسی و مبتنی بر پیوندهای عمیق ۲ ملت است

رئیس جمهوردر شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: فعالیت سازمان اکو مورد حمایت بی‌قید و شرط ایران قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو به ازبکستان سفر کرده است، دقایقی قبل وارد فرودگاه بین‌المللی اسلام کریموف تاشکند شد و مورد استقبال آقای عبدالله عارفوف نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور: پیشرفت تاجیکستان را پیشرفت خود و امنیت این کشور را امنیت ایران می‌دانیم

شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو و برگزاری دیدارهای دوجانبه با سران برخی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور به ازبکستان است.

 دیدار روسای جمهور ایران و ازبکستان

رئیسی در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان گفت: توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است.

رئیس جمهور ایران توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه‌سازی برای تسهیل روابط با کشورهای همسو، بهره‌گیری از ظرفیت این سازمان‌ها را در تقویت مناسبات و تعاملات ایران و ازبکستان مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور ازبکستان بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کرد.

 رئیس‌جمهور در دیدار با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان ضمن ابراز رضایت از روند اجرایی شدن توافقات میان دو کشور به ویژه در بخش آی‌تی، تجارت، حمل و نقل و مسائل پولی و بانکی، بر ضرورت هدف‌گذاری و تلاش برای ارتقای بیشتر سطح همکاری‌ها در حوزه‌های یاد شده تاکید کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه‌سازی برای تسهیل روابط با کشورهای همسو، بهره‌گیری از ظرفیت این سازمان‌ها را در تقویت مناسبات و تعاملات فی‌مابین مورد تاکید قرار داد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از رئیسی و هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان تاکید و از افتتاح خانه نوآوری ایران در تاشکند تشکر کرد و آن را موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی این کشور با دستاوردها، ظرفیت‌ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران دانست.

 رئیسی در شانزدهمین اجلاس سران اکو

رئیسی در شانزدهمین اجلاس اکو گفت: سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین ساز و کار همکاری اقتصادی در منطقه ماست. فعالیت سازمان اکو مورد حمایت بی‌قید و شرط ایران قرار دارد. امروز حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه، ملاک شرافت کشورهاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه برای ایفای نقش در پی‌ریزی نظم نوین جهانی، توانمندتر از همیشه هستند، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با همراهی و همکاری بسیاری از کشورهای مستقل و شرکای بین‌المللی خود، برای پی‌ریزیِ نظامی عادلانه بر مبنای احترام و تعمیق همگرایی چند جانبه در حال حرکت است.

رئیس جمهور سخنرانی خود را قطع کرد و درخواست قرائت فاتحه برای شهدای غزه نمود.

دیدار رئیس‌جمهور با «الهام علی‌اف»

رئیس‌جمهور در دیدار با الهام علی‌اف گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان فراتر از روابط سیاسی و مبتنی بر پیوندهای عمیق ۲ ملت است. اراده مسئولین ۲ کشور بر گسترش و توسعه روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف استوار است.

الهام علی‌اف در این دیدار خاطرنشان کرد: تلاش برخی کشورهای بیگانه برای ایجاد اخلال در روابط ۲ کشور نتیجه‌ای نداشته و پس از این هم نخواهد داشت.

رئیسی تاشکند را به مقصد تهران ترک کرد

رئیسی دقایقی قبل با بدرقه نخست وزیر و وزیر کشاورزی این کشور تاشکند را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو، با روسای جمهور ازبکستان، آذربایجان و ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =