غرب برای جهانی‌سازی علم ایران محدودیت ایجاد می‌کند

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: در حال حاضر کشورهای غربی برای جهانی‌سازی علم ایران محدودیت ایجاد می‌کنند.

امیر رضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های بین‌المللی سازی علم و اولویت‌های تعامل علمی با سایر کشورها اظهار کرد: دانشگاه‌ها برای توسعه مرزهای دانش وظیفه مهمی بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی با تمرکز بر علوم و فناوری جدید

وی اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران در برقراری روابط آکادمیک بین‌الملل و تعامل با مجامع علمی تمام کشورهای دنیا به غیر از رژیم صهیونیستی محدودیت ندارد. ما آمادگی کامل برای برقراری ارتباط با سایر کشورهای جهان را داریم.

شاهانی درباره مشکلات بین‌المللی سازی علم عنوان کرد: در حال حاضر کشورهای غربی برای بین‌المللی سازی علم ایران محدودیت ایجاد می‌کنند و به علت برخی مسائل، با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر گفت: البته ما با برخی کشورهای غربی همکاری و تبادل علمی داریم؛ چراکه آن کشورها مستقل از حوزه سیاسی، عمل می‌کنند. همکاری با دانشگاه‌های کشورهایی مانند روسیه، چین، مالزی جزو اولویت‌های ما است.

وی گفت: همکاری با دانشگاه‌های کشورهایی مانند عراق با استقبال مواجه شده است. کشورهای آسیای میانه یکی از فرصت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود. همچنین قزاقستان از جمله کشورهایی است که فرصت‌های مناسبی برای همکاری‌های دانشگاهی دارد.

شاهانی بیان کرد: بین‌المللی سازی علم، همکاری متقابل و ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی هم برای ما آورده دارد و هم برای کشورهای دنیا سودمند است. در این زمینه همکاری با کشورهای حوزه مقاومت مانند سوریه، لبنان، افغانستان برای ما در اولویت است. کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان برای همکاری ابراز علاقمندی کردند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به دنبال برقراری این ارتباط است.

وی درباره چالش اصلی بین‌المللی سازی علم بیان کرد: نرخ ارز و تبادلات یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه ارتباطات بین‌المللی است. به عنوان مثال قیمت ارز و نوسان‌های این بازار برای اعزام اساتید در راستای استفاده از دوره‌های فرصت‌ مطالعاتی مشکل آفرین است. بنابراین این موضوع باعث می‌شود تا اساتید نتوانند به کشورهای دیگر سفر کرده و آورده‌های علمی جدید را برای دانشگاه‌های کشور به ارمغان بیاورند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =