هیچ محدودیتی برای جهانی‌سازی علم نداریم / رفع موانع تبادلات علمی با تایید برنامه هفتم توسعه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از 78 هزار سند علمی بین‌المللی فقط در سال ۲۰۲۲ بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های سایر کشورها منعقد شده و هیچ محدودیت و مشکلی برای جهانی‌سازی علوم وجود ندارد.

محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیرهای محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها بر همکاری‌های بین‌المللی علمی دانشگاه‌های ایران با سایر کشورها اظهار کرد: ما برای جهانی‌سازی علوم مختلف هیچ محدودیتی نداریم. بیش از هفتاد و هشت هزار سند علمی بین‌المللی فقط در سال ۲۰۲۲ بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های سایر کشورها منعقد شده است. این آمار نشان می‌دهد که به هیچ عنوان برای بین‌المللی سازی علم مشکلی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

مشکلات معیشتی؛ مانع فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان

وی عنوان کرد: برای افزایش و ارتقا جایگاه علمی کشور و کیفیت مستندات علمی ساز و کارهایی نیاز داریم. به عنوان مثال تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی بوده و باید روز آمد شوند. همچنین پژوهانه اعضای هیئت علمی باید افزایش پیدا کند، امکان تعاملات علمی داخل و خارج گسترش یابد تا بتوانیم با حمایت‌های مالی که انجام می‌شود، دانشمندان کنگره‌ها و همایش‌های بین‌المللی شرکت کنند.

زلفی‌گل گفت: باید حمایت ویژه از دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری انجام شود. اگر این نیازها برآورده شود؛ ما می‌توانیم هم ارتقا علمی داشته باشیم و هم تولیدات علمی با کیفیت‌تری منتشر کنیم.

وزیر علوم درباره مشکلات پژوهشگران، اساتید و استادان در حوزه جهانی‌سازی علم گفت: تمام این مشکلات به موضوع اعتبار بر می‌گردد. به این معنا که وقتی اساتید ما می‌خواهند در یک کنفرانس بین‌المللی حضور داشته باشند، نیاز به اعتبار مالی دارند. اگر دانشگاه‌ها اعتباری در اختیار نداشته باشند، نمی‌توانند از اساتید حمایت‌ لازم را انجام دهند.

وی از تهیه و تدوین آیین‌نامه تعاملات علمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: این آیین نامه در هیئت امنا مصوب شده و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. این آیین‌نامه بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

زلفی‌گل در پایان خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت بندی از برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم. اگر این لایحه تایید شود، بسیاری از موانع جهانی‌سازی یا تبادلات عملی بر طرف خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =