توضیحات وزیر ارشاد درباره حذف نام چهارشنبه‌سوری و یلدا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شدن نام شب یلدا و چهارشنبه سوری از تقویم را تکذیب کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییرات تقویم اظهار کرد: متاسفانه ما با یک بداخلاقی رسانه‌ای مواجهیم به این معنا که ما اساسا آمدیم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلا قبلا در در تقویم نبود، ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم. برای تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها و ارتباط همسایه‌ها این کار صورت گرفته وگرنه تغییری ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید:

ورود شناورهای تفریحی به کشور آزاد شد

وی اضافه کرد: درباره شب یلدا هم عنوان کاملا حفظ شده و بعد از شب یلدا یک خط فاصله گذاشتیم به عنوان رفت و آمد و صله ارحام. ما تا جایی که یادمان است، شب یلدا هر خانواده ایرانی فامیل در خانواده بزرگ‌تر جمع می‌شدند، انار دانه می‌کردند و به حافظ تفال می‌زدند.

اسماعیلی همچنین بیان کرد: ما برای رسمیت بخشیدن به این مناسبت‌ها در فرهنگ عمومی این کار را انجام دادیم و الحمدالله الان در تقویم رسمی در این دولت برای همه اصناف تقویم ویژه داریم. برای هر صنفی مثلا روز گندم و انار را هم داریم در تقویم قرار می‌دهیم. ما در بسیاری از نقاط کشور جشن انار و جشن برداشت گندم داریم که آیین‌های سنتی چند هزار سال ما است و ما در این دولت بحث مان احترام به فرهنگ عمومی و میراث چندین هزار ساله ایرانی اسلامی مان است.

وی افزود: من خواهش می‌کنم دوستان رسانه‌ای اگر ابهامی دارند بلافاصله بپرسند. ما می‌بینیم به یکباره در مورد کاری که باید مورد تشویق قرار بگیرد خدای ناکرده به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست ابهام ایجاد می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از عضویت همه کارکنان کتابفروشی‌ها در صندوق هنر خبر داد و گفت: همه کارکنان کتابفروشی‌ها را به عنوان خادمان هنر به عضویت صندوق هنر درآوردیم.
وی درباره مزایای این عضویت گفت: برای کسانی که عضو هستند کارت هنر صادر می‌شود، اگر مشکل بیمه داشته باشند حل خواهد شد و در بیمه تکمیلی و بحث بازنشستگی خدمات ارائه می‌شود.

کد خبر: 1206634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =