کمپین خشت به خشت در استان یزد اجرا می‌شود/ دانشجویان به جای کارآموزی در دانشگاه، در مرمت بافت تاریخی فعالیت کنند

دبیر سمن میراث پایدار گفت: دانشجویانی که ۱۲۰ ساعت واحد کارآموزی دارند به جای کارآموزی در دانشگاه، در مرمت بافت تاریخی فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، محمدجواد آزادی یزدی دبیر سمن میراث پایدار در استان یزد با اشاره به فعالیت‌های این سمن، بیان کرد: این مجموعه در اسفندماه سال ۱۳۹۷ آغاز به فعالیت نمود و در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و مجمع جوانان مشغول فعالیت است، از افتخارات ما در به ثبت رساندن بافت‌های تاریخی استان از جمله بافت تاریخی شاهدیه و مرمت خانه فرخی یزد است.


آزادی یزدی ادامه داد: در کشور قبلاً شبکه ملی گردشگری جوانان وجود داشت که اخیراً تحت عنوان دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی این مجموعه مشغول فعالیت است، نقش جوانان و فعالیت آنها منوط به اهمیت و توجه مسئولان به این چنین شبکه های ملی است.

وی در ادامه در خصوص حفظ بافت تاریخی و راه‌اندازی کمپین‌های حمایتی در این حوزه گفت: کمپینی به نام کمپین خشت‌به‌خشت برای منازل موجود در بافت‌ تاریخی در حال راه‌اندازی است، منازلی که مالکین آن‌ها مشخص نیست یا اوقاف به حساب می آیند، شناسایی و مرمت خواهد شد. اخیراً تفاهم نامه‌ای در این خصوص با صنعت گران استان منعقد و در دست پیگیری است.

دبیر سمن میراث پایدار استان یزد افزود: در خصوص این مصوبه باید بگویم که اگر عملیاتی شود، در حوزه مرمت منازل خشتی تحولی بسیار خوب را شاهد خواهیم بود، وقتی که صنعت‌گران به جای سهم یک درصد مشارکت‌های اجتماعی خود، یکی از خانه‌های بافت تاریخی مرمت کنند، با این‌کار هم اصالت بافت تاریخی باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود و هم بافت تاریخی حفظ می‌شود، برای اجرایی شدن این طرح به همکاری مردم، خیرین و دولت نیاز داریم.

وی در ارتباط با نقش جوانان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در این طرح دانشگاه‌های استان قرار است همکاری داشته باشند و دانشجویانی که ۱۲۰ ساعت واحد کارآموزی دارند به جای کارآموزی در دانشگاه، در مرمت بافت تاریخی فعالیت کنند.

در پایان، این فعال گردشگری در رابطه با آسیب‌های موجود بافت تاریخی گفت: آسیب‌های بسیاری وجود دارد که بافت تاریخی را تهدید می‌کند، اعم از آسیب‌های زیرساختی نور، فاضلاب، مخابرات، آسیب‌های اجتماعی و آموزشی مثل آموزش زبان کارگاه‌های آموزشی یا آسیب‌های مرمت کردن غیر اصولی که بنا را دچار مشکل کرده است و ظاهر بافت تاریخی را بر هم زده است، در این رابطه فقط فرهنگ‌سازی راهکاری منطقی و اصولی است. برای رفع این آسیب‌ها سازمان‌های دولتی در استان باید همکاری لازم را داشته باشند رسیدگی کنند تا آسیب‌ها برطرف شود.

خبرنگار: مرجان ولی زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1209873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =