ایران به گروه‌های مقاومت دستور نمی‌دهد/ گلایه دانشجویان از وضعیت اندیشکده‌های وزارت امور خارجه

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما به گروه‌های مقاومت دستور نمی‌دهیم بلکه با آنان همفکری می‌کنیم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ویژه برنامه روز دانشجو با عنوان «سخنی با وزیر» که امروز ۱۸ آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: من سالها پیش دانشجوی حقوق دانشگاه تهران هستم. من از زمان دانشجویی برام سوال بود که دانشجویان دانشکده فنی به موضوعات سیاسی علاقه دارند یا خیر؛ البته این موضوع باعث خرسندی است.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: ادعای اسراییل مبنی بر لغو آتش‌بس از سوی حماس سراسر کذب است

وی تصریح کرد: از بنده انتظار دارید در حوزه بین‌الملل و سیاست‌های خارجی نکاتی را بیان کنیم. وضعیت ما در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل عالی است . برتری دیپلماسی ایران این است که گفتمان انقلاب توام با عمل اسلامی را پیش می‌برد. بسیاری از رهبران کشورهای دوست و دشمن ایران به صورت رسمی و غیر رسمی بیان می‌کنند که به وضعیت ایران غبطه می‌خورند.

وزیر امور خارجه گفت: گفتمان و مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست‌های خارجی اجرا می‌شود.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی درباره موضوع فلسطین توام با عمل است. این موضوعی است که تمام جوانان و نخبگان دنیا آن را تایید می‌کنند.

عبداللهیان تصریح کرد: بخش مهم و عظیمی از اقدامات درباره جنگ غزه به حوزه مقاومت در منطقه برمی‌گردد. ما به گروه‌های مقاومت دستور نمی‌دهیم بلکه با آنان همفکری می‌کنیم.

وی گفت: رژیم صهیونیستی در روز ۶ اکتبر فرو ریخت. به گفته برخی سیاست مداران جهان، وضعیت تل‌آویو شوک زده بود.

عبداللهیان گفت: شوک زدگی و وضعیت ترس رژیم صهیونیستی به علت سانسور رسانه‌ای و خبری نمایش داده نمی‌شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه گروه‌های مقاومت مستقل هستند، گفت: عملیات طوفان الاقصی یک تصمیم ۱۰۰ درصد فلسطینی بود. مقاومت تصمیم گرفت به جای حمله از طریق جبهه لبنان به اسرائیل، از جبهه‌های مختلف استفاده کند.

عبداللهیان گفت: آمریکا در طول جنگ غزه، پیام‌های مختلفی برای ایران ارسال کرده است. در یکی از این پیام‌ها، آنها گفتند که ایران به گروه‌های مقاومت بگوید که به مواضع آمریکا کاری نداشته باشند. ما نیز پاسخ دادیم که مقاومت مستقل است.

این مسئول گفت: هم اکنون یک سوم ارتش رژیم صهیونیست در جنوب لبنان با حزب الله درگیر است.

وی گفت: تا کنون رژیم جعلی فقط توانسته است یک منطقه بیابانی را بگیرد که در خط میانی در غزه قرار دارد.

امیر عبداللهیان افزود: حماس در ۷ اکتبر زنان و کودکان و افراد سالخورده را دستگیر نکردند، بلکه جوانان ذوق زده فلسطینی بودند.

وزیر امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی گمان می کرد ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز می‌تواند حماس را نابود کند، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

وی عنوان کرد: حماس در جنگ غزه فقط از ۱۰ تا ۱۲ درصد توان نیروی مقاومت استفاده کرده است؛ چرا که خود را برای مقاومت طولانی مدت آماده کرده است.

عبداللهیان گفت: تمام مراحل انتخاب سفیر در اختیار وزارت امور خارجه نیست. گاهی نیز برخی افراد را انتخاب می‌کنند ولی اگر متوجه شویم عملکرد خوبی ندارد، وی را برکنار خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به اعتراض دانشجویی مبنی بر اینکه چرا به ما اجازه برگزاری تجمع دانشجویی علیه جمهوری آذربایجان نمی‌دهید، گفت: ما مسئول برگزاری تجمعات دانشجویی نیستیم. این جا هم یک نشست دوستانه و دانشجویی است‌، پس دوستانه صحبت کنیم. موضوع سیاست خارجی و امنیت ملی برای ما اهمیت بسیاری دارد و باید در این بازه حساب شده رفتار کرد. 

این مسئول ادامه دهد:  اگر ما روابط خود را با عربستان گسترش دادیم این دلیل نیست که از برخی مواضع خود کوتاه آمده باشیم یا عربستان بی‌خیال مواضع خود شده باشد. بلکه براساس حفط امینت ملی، سیاست گسترش با کشورهای همسایه را پیش گرفته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی از آمریکا خواسته‌اند که زودتر جنگ غزه را رها کند و به جنگ در اوکراین بپردازد، گفت: هنوز حزب الله وارد جنگ غزه نشده است و یک گروه مقاومت به نام حماس، رژیم صهیونیست را به زانو در آورده است. آمریکا و غرب ۲۶ پیام به حزب الله داده‌اند که وارد جنگ نشود. 

امیرعبداللیهان در پاسخ به سوال دانشجویی درباره پرونده هسته‌ای ایران عنوان کرد: در حال حاضر آمریکا خریدار آب سنگین ایران است و این کار را با واسطه و غیر مستقیم این کار را انجام می‌دهد. یک مقام غربی به من گفت که آب سنگین ایران جزو بهترین‌های آب سنگین دنیا است. 

وزیر امرو خارجه بیان کرد: ما باید از ظرفیت‌های هسته‌ای در کشورمان بهترین استفاده و بهره را ببریم. 

وی افزود: برقراری آتش بس در غزه باید با تصمیم گروه‌های مقاومت باشد و ایران در این باره نقشی ندارد. هر چند که این رژیم جعلی به دنبال این است که حداقل یک دستاوردی جزو کشتار زنان و کودکان داشته باشد. 

امیر عبداللهیان گفت: هم اکنون سند ۲۰۳۰ در کشور اجرا نمی‌شود. هر جلسه ای هم در این‌باره باشد، ما شرکت نمی‌کنیم. این سند از لحاظ فرهنگی دارای ایراداتی است. 

این مسئول اضافه کرد: البته اگر جلسه‌ای درباره محیط زیست باشد ولی در آن اشاراتی به سند ۲۰۳۰ شود، ما نباید عجولانه آن جلسه را تحریم کنیم و حضور نداشته باشیم. 

وی درباره اینکه طالبان لت داعش تفاوت دارد یا خیر، گفت: طالبان مانند داعش نیست ولی این گروه بخشی از مردم افغانستان است. شرایط افغانستان بسیار پیچیده است. زمانی این کشور به ثبات می‌رسد که تمام گروه‌ها و قبیله‌ها در اداره کشور نقش داشته باشند. 

امیرعبداللهیان گفت: هر اتفاق ناگواری در افغاستان  رخ دهد، مهاجرت افغانستانی‌ها  در کشور افزایش می‌یابد. هم اکنون ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در کشور وجود دارد. ما به طالبان بیان کردیم که باید دولت فراگیر در این کشور تشکیل شود. 

وی افزود: اگر ایران با کشورهای همسایه ارتباط دارد، به این معنا نیست که مشکل و چالشی وجود ندارد. به عنوان مثال ما با کشور عراق ارتباطات بسیار خوبی داریم ولی هنوز برای لایروبی اروند رود با این کشور چالش داریم. 

امیرعبداللهیان گفت: برجام از روی میز ما برداشته شده است. هر چه زمام بگذرد، برجام بی خاصیت‌تر می‌شود و ما نباید خود را درگیر تونل سیاه برجام کنیم. 

انتقاد جنبش عدالتخواه از بخش فکری وزارت امور خارجه

پویا جادی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه تهران در این نشست گفت: بخش فکری و پژوهشی این وزارتخانه مورد انتقادی است و به عقیده ما باید تقویت شود. 

وی با انتقاد از اندیشکده‌های وزارت امور خارجه بیان کرد: این اندیشکده‌ها به عقب ماندگی مبتلا هستند. این موضوع بر تحلیل و موضع گیری دستگاه دیپلماسی اثر نامطلوب می‌گذارد. 

جادی با اشاره به انتصاب سفرای ایران در سایر کشورها اظهار کرد: هیچ دلیل منطقی برای انتصاب برخی سفرا از جمله چین وجود ندارد. آیا وی که قبلا در وزارت نیرو فعالیت داشته، مدرک مرتبط با امور خارجه دارد؟ 

این فعال دانشجویی عنوان کرد: من به نمایندگی از قشر دانشجویی از زحمات جناب‌عالی برای برقراری آتش بس در غزه قدر دانی می‌کنم. 

وی با اشاره به سیاست‌های دستگاه دیپلماسی در ارتباط با کشورهای همسایه تصریح کرد: ما شاهد تغییر سیاست خارجی کشورمان هستیم، اما به عقیده بنده سیاست‌های شما ناکارآمد است. 

جادی گفت: مهم ترین بحث‌های این روزهای وزارت خارجه، فلسطین است. اگر قرار است عملکرد، درحدی باشد که امروزه شاهدش هستیم؛ پس شدت این تهدید ها برای چه بوده‌است؟ 

این دانشجوی دانشگاه تهران گفت: در مورد پرونده برجام آیا رویکرد دولت سیزدهم در مسئله برجام همان رویکرد دولت قبلی است؟ 

وی افزود: اگر دولت شما خیال سرمایه گذاری چندمیلیارد دلاری سعودی‌ها را در سر می‌پروراند، باید به حال سیاست خارجه‌ شما تاسف خورد.

دستگاه دیپلماسی کشورمان فقط اقدام به لفاظی سیاسی و دیپلماسی می‌کند

علیرضا صفری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: جنبش دانشجویی از ابتدای تشکیل، ماهیت حق طلبی و مطالبه‌گری داشته است. 

وی افزود: برخی مسئولان از حضور در دانشگاه‌های مطرح کشور خودداری کردند و در مسیر جداسازی دانشگاه از سیاست گام برداشتند. 

صفری با تصریح بر اینکه جنگ در غزه یک ظلم است، گفت: نابودی رژیم صهیونیستی آرمان بزرگ دانشجویان است. 

این فعال دانشجویی گفت: ایران به عنوان محور اصلی کشورهای مخالف رژیم صهیونیست است؛ اما چرا نتوانستیم نشست بین‌المللی با حضور کشورهای حامی فلسطین در ایران برگزار کنیم؟ 

وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشورمان فقط اقدام به لفاظی سیاسی و دیپلماسی می‌کند. ولی در میدان عمل، شاهد اقدام عملیاتی از این وزراتخانه نیستم. مثلا در موضوع شهادت سردار سلیمانی. 

صفری گفت:  هم اکنون بازسازی غزه مورد تاکید ما است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =