درخواست آذربایجان برای از سرگیری مذاکرات صلح با ارمنستان

وزیر خارجه ارمنستان روز چهارشنبه به باکو توصیه کرد تا مذاکرات صلح را با میانجیگری غرب از سرگیرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه از جمهوری آذربایجان خواست با از سرگیری مذاکرات صلح با ارمنستان با میانجیگری اتحادیه اروپا موافقت کند.

بیشتر بخوانید:

ارمنستان: همکاری با ایران افزایش می‌یابد

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» میرزویان در نشست خبری مشترک با «مارگوس تساکنا» وزیر امور خارجه استونی گفت:«به نظر من جمهوری آذربایجان باید در قالب جلسات به میز مذاکره بازگردد. ما قبلا گفته‌ایم که بیشتر کار انجام شده و اکنون باید با هم ملاقات کنیم و در مورد متن نهایی موضوعات کلیدی به توافق برسیم.»

«الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، دو بار مذاکره با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان را لغو کرد.

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان نیز به همین ترتیب از نشست با میرزویان که قرار بود در واشنگتن برگزار شود، انصراف داد. باکو قدرت‌های غربی را به جانبداری از ارمنستان متهم کرد و پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایروان را داد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ در ماه سپتامبر، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند و قره باغ به طور کامل در کنترل باکو درآمد

میرزویان افزود: «مذاکرات ما در دو یا سه سال گذشته دوجانبه بوده و توسط بازیگران بین‌المللی تسهیل شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیرا در راستای حمایت از ایروان طی نشستی در مقر سیاسی این اتحادیه در شهر «بروکسل» بر لزوم پشتیبانی از ارمنستان تاکید کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:«ارمنستان به حمایت قوی ما نیاز دارد. خواهیم دید که چگونه می‌توانیم آن را افزایش دهیم.»

جوزپ بورل افزود که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تعداد ناظران خود را در ارمنستان افزایش دهد.

ماموریت اتحادیه اروپا در ارمنستان در فوریه ۲۰۲۳ در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شد. ناظران اتحادیه موظف هستند وضعیت موجود در محل را مشاهده و گزارش کنند. این ماموریت ۲ ساله است و ۱۰۰ کارشناس و ناظر را در بر می‌گیرد. دفتر مرکزی این نیروها با دفتر رابط و پشتیبانی در ایروان مرتبط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که مسکو قصد جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای عادی سازی روابط و امضای توافقنامه صلح را مثبت ارزیابی می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1210946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =