روس‌ها در انتظار آغاز صادرات شمش منیزیم از خراسان شمالی هستند

محمدرضا قربانی از دستیابی یک شرکت دانش بنیان این استان به تکنولوژی تولید شمش منیزیم خبر داد که در سال آینده کشور را از این کالا بی‌نیاز و در سال‌های بعد این محصول را به صورت گسترده صادر خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، محمدرضا قربانی مدیر پارک علم و فناوری خراسان‌شمالی با اشاره به توان بالای علمی نخبگان ایرانی اظهار داشت: رتبه ۱۵ تولید علم را در دنیا داریم و این علی‌رغم همه کمبودهای مالی است. در سال ۲۰۱۴ رتبه ایران در فناوری رتبه ۱۲۰ بود اما با تدبیر مقام معظم رهبری امسال به رتبه ۵۳ رسیدیم. باید نتیجه پژوهش به کالا تبدیل شود. این موضوع در حوزه‌های نظامی کاملا دیده شده است.

وی افزود: در نانو و هوافضا جزو رتبه‌های برتر و تک رقمی دنیا هستیم و این در حالی است که در سال‌های جنگ، حتی سیم خاردار هم نداشتیم. باید در سایر حوزه‌ها نظیر حوزه‌های اقتصادی هم به این سمت و سو حرکت کنیم تا پژوهش‌ها تبدیل به نوآوری و کالا شود.

مدیر پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: در دانشگاه‌های کشور سالانه چندین هزار پایان‌نامه تدوین می‌شود اما نتیجه آن برای مردم ملموس نیست. این در حالی است که باید دانشگاه‌ها را برای حل مشکلات کشور به میدان بیاوریم. متاسفانه در کشور ما همه به دولت‌ها چشم دارند و این باید به سمت سایر محافل نظیر دانشگاه‌ها سوق داده شود.

وی ادامه داد: در استان ما صنایع بسیار بزرگی فعالیت می‌کنند اما ارتباط این صنایع با دانشگاه‌ها بسیار کم است. در دو سال اخیر بسیار تلاش شده صنایع و کشاورزی استان را با دانشگاه‌ها متصل کنیم و نتایج ملموسی هم داشته است.

قربانی گفت: ما در پارک علم و فناوری تلاش می کنیم ایده‌ها را حمایت و تلاش‌های علمی نخبگان را به بازار معرفی کنیم. در استان خراسان شمالی یک نمونه بسیار موفق داریم که یک شرکت صفر تا صد توسط پارک علم و فناوری حمایت و اکنون با ۳۰۰ نیرو محصولاتی برای صادرات به روسیه دارد. اکنون کشور روسیه در نوبت واردات از این شرکت است.

وی افزود: این شرکت با تولید شمش منیزیم دست به یک حرکت خلاقانه ملی زده و در سال آینده کشور را از این کالا بی‌نیاز و در سال‌های بعد این محصول را به صورت گسترده صادر خواهند کرد. این کالا در تولید بدنه هواپیما و برخی دیگر از مصنوعات بسیار مهم و حیاتی گران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =