موضوعات بی‌اهمیت امروز علوم تجربی، مبنای تولید رشته‌های آینده هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر ممکن است موضوعاتی در رشته علوم تجربی بی‌اهمیت باشند و مورد تمسخر قرار گیرند ولی در صد سال آینده قطعا مبنای تولید رشته‌ها و زیر رشته‌ها خواهد بود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست نقش حوزه و دانشگاه در رشد امید که امروز ۲۷ آذرماه در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: نهادهای حوزه و دانشگاه‌ها در گذشته بسیار دور، یکی بوده است.

بیشتر بخوانید:

رحیم‌پورازغدی: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران تحریم نشده است

وی افزود: اولین دانشگاه‌های دنیا در ایران قبل از اسلام بنا شده است. البته نظام طبقاتی قبل از اسلام بر نهاد آموزشی حمکفرما بود. فقط اشراف و درباریان حق آموختن سواد داشتن و مردم عادی از این حق محروم بودند.

ازغدی گفت: آموختن علم بعد از ظهور اسلام برای مردم عادی نیز امکان پذیر شد. همچنین سال‌ها بعد دختران و زنان نیز می‌توانستند در مدارس حاضر شوند و نوشتن و خواندن را بیاموزند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تمدن ایرانی و اسلامی چند قرن تمدن برتر جهان بود. غرب از کتاب‌ها و مقالات و سبک زندگی این تمدن الگو برداری می‌کردند. البته متاسفانه در یک سال گذشته، این موضوع برعکس شده است.

وی ادامه داد: اولین بیمارستان‌های علمی، کارگاه‌های صنعتی، گسترش صنعت کشاورزی، صنعت مد و غیره در جهان اسلامی رخ داده است. ولی بعد از جنگ جهانی دوم، این تمدن فرو پاشید و آمریکا، فرانسه و آلمان دست نشانده‌های خود را در کشورهای اسلامی مانند عراق به قدرت رساندند. ایران تنها کشوری بود که توانست خود را حفظ کند.

ازغدی تصریح کرد: البته به گمان بسیاری از کارشناسان به احتمال زیاد با توجه به پیشرفت‌های اخیر ایران، ما به قدرت گذشته خود باز خواهیم گشت و مرکز جهان اسلام خواهیم شد.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی گفت: نظام سازی توسط غرب در کشورهای اسلامی مانع از فعالیت مجاهدان و علما شد. این نظام سازی تا حدودی با موفقیت انجام شد ولی جامعه سازی و دولت‌سازی هنوز ادامه دارد.

وی افزود: اعضای دولت‌ها و دوره‌های مختلف مجلس‌ شورای اسلامی در سال‌های گذشته تفکرات مختلفی داشتند. برخی از آنان نخواستند پیشرفت کنند و تسلیم دولت سازی شدند، برخی هم نتوانستند پیشرفت کنند و برخی دیگر مانع از جامعه سازی غرب در کشور شدند.

ازغدی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه تولید علم در کشور از ترجمه بیشتر شود. همچنین صادرات علم افزایش یابد تا پایه‌های تمدن سازی شکل بگیرد. البته به تعامل این دو نهاد ایراداتی وارد است که بخشی از آن حل شده و بخشی از آن همچنان حل نشده است.

این کارشناس بیان کرد: من درباره عملکرد حوزه سوالاتی دارم. آیا حوزه هم اکنون از پس مسئولیت‌های فکری و فرهنگی خود بر می‌آید؟ آیا به موقع شبهه‌ها و سوالات ذهنی دانشجویان را پاسخ می‌دهد؟ آیا توانسته با موضوعات مقالات و پایان نامه‌های دانشجویی هماهنگ شود؟

وی با اشاره به اینکه در برخی موضوعات، سوالات مختلفی مطرح می‌شود که نمی‌توان به راحتی گفت مشکل از ذات علم است یا نقص عالمان، تصریح کرد: این موضوعی است که توسط عالمان رها شده و به این علم پژوهشی توجهی نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر علوم تجربی و علوم فلسفه تصریح کرد: پاسخ چرایی و چگونگی موضوعات باید داده شود و نباید فقط به یک بعد یا یکی از سوالات پرداخت. این موضوع هم با توجه به علوم دینی امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما نباید نقصان معرفتی را به علوم نوین نسبت دهیم و از آنان غافل شویم، گفت: عالم ماده هر لحظه خلق می‌شود و اینگونه نیست که فقط یکبار خلق شده و بعد رها شود. مثلا بدن انسان یکبار خلق نمی‌شود، بلکه هر لحظه دستخوش تغییرات خواهد شد.

پور ازغدی با اشاره به اینکه افراد بدون پیش فرض ذهنی اقدام به پژوهش نمی‌کنند، بیان کرد: ما نباید دانش را از ایدئولوژی جدا بدانیم. در هر صورت این دو حوزه بر یکدیگر اثر خواهند گذاشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسائل نظری در ایجاد و تقویت وحدت حوزه و دانشگاه اهمیت دارد. به این معنا که باید به موضوعات فلسفی و علمی همزمان توجه شود.

وی افزود: به عقیده بنده، در حال حاضر ممکن است موضوعاتی در رشته علوم تجربی بی‌اهمیت باشند و مورد تمسخر قرار گیرند ولی در صد سال آینده قطعا مبنای تولید رشته‌ها و زیر رشته‌ها خواهد بود.

ازغدی بیان کرد: اگر به علوم تجربی توجه شود، محدودیت علم نوین نیز کمتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه برخی علمای حوزه اعتقاد دارند، دانشگاهیان حق اظهار نظر در موضوعات دینی ندارد، گفت: هر فردی که اینگونه صحبت می‌کند، خودش حق حرف زدن ندارد. هر فردی که بتواند از نظریه خود دفاع کند، اجازه صحبت و اظهار نظر دارد. بنابراین دسته‌بندی دانشگاهی و حوزوی درباره علم نداریم.

وی تصریح کرد: سوال و طرح موضوعات مختلف، هیچ ایرادی ندارد و حتی در دین اسلام به آن توصیه هم شده است.

ازغدی عنوان کرد: استاد و معلمی که از سوال پرسیدن خسته می‌شود، متوجه رسالتی که دارد، نیست.

این کارشناس با اشاره به تولید علم توسط علما و تولید دلنش توسط دانشمندان تصریح کرد: اکنون بیشتر منابع دانشگاه‌ها ترجمه ای بوده و تولیدی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =