"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد

سید محمد علوی: از شما میخواهم که جرئت بیان داشته باشید! از نظر بنده شروع کردن به نوشتن اولین قدم برای به موفقیت رسیدن است. گویش و بیان سخن در فرد یک هنر است! پس با بیان کردن این هنر خود را تقویت کنید.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، از گذشته‌های دور تا امروز بسیاری از کشورهای جهان، ایران را به شعر و ادبیاتش می‌شناسند. ویژگی مهمی که ریشه در دل تاریخ دارد و زبان گویای تمدن کشورمان به شمار می‌آید. در همین خصوص، سید محمد علوی دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه آزاد اسلامی همدان و دانشجوی ترم ۳ رشته حقوق است. وی یک سال است که مسئولیت دبیر کانون شعر و ادب را بر عهده دارد. علوی طی گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با پاسخ به پرسش های خبرنگار به اهم فعالیت های این کانون پرداخت:

ایسکانیوز : در چه رشته‌ایی مشغول به تحصیل هستید؟

رشته تحصیلی بنده حقوق هست در دانشگاه آزاد اسلامی همدان و در حال حاضر در مقطع کارشناسی، ترم 4 هستم.


ایسکانیوز : از چه زمانی دبیر کانون بودید؟

حدودا یک سال این فرصت را داشتم که دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه آزاد اسلامی همدان باشم و کانونی را که اعضای زیادی در ابتدای کار نداشت توسعه ببخشم. با توجه به اینکه مدتی دوران کرونا ، باعث کاهش فعالیت های دانشگاهی شده بود، کانون شعر و ادب فعالیت خاص و اعضای زیادی نداشت که ابتدا سعی کردیم برای کانون عضو جذب کنیم که الحمدالله با توجه به خاص بودن طیف طرفداران شعر، اکنون تعداد قابل قبولی از علاقه مندان به شعر و ادبیات را در کنار خودمان داریم.

ایسکانیوز : در این یکسال چه اقدامات موثری برای کانون انجام داده‌اید؟

در این مدت ما در راستای جذب عضو، مسابقه ایی تحت عنوان "حس برتر حال بهتر" برگزار کردیم که جوایزی به برگزیدگان اهدا شد و توانستیم دو عضو نیز جذب کنیم و نحوه‌ی تبلیغات برنامه به شکلی موفق بود که از شهرهای شیراز و مشهد و سبزوار و... متقاضی برای شرکت در مسابقه داشتیم که بخاطر درون دانشگاهی بودن مسابقه و هدف جذب عضوی که دنبال می‌کردیم، امکان شرکت عزیزان فراهم نشد.

"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد

در کنار این مسابقه ما هر هفته جلساتی را حتی با تعداد کم برگزار کردیم تا جلسات شکل ثابت به خودش بگیرد و همچنین سعی کردیم با عزیزانی برای برگزاری کارگاه ادبی ارتباط بگیریم که ان شالله در ترم آینده این مهم اتفاق می‌افتد. طراحی کارت تبلیغاتی و پوستر تبلیغاتی جهت جذب عضو از کار های دیگر بنده برای کانون بوده است.

ایسکانیوز : کانون شعر و ادب چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف کانون برگزاری جلسات و کارگاه های ادبی و افزایش دانش شعری و ادبی دانشجو ها است و سعی میکنیم آن پتانسیل نهفته شده درون دانشجو ها را که به هر دلیلی رشد نکرده یا شاید اصلا کشف نشده رشد دهیم.


ایسکانیوز : چه روش هایی برای شکوفا کردن استعداد دانشجو ها وجود دارد؟

به کمک یک سری از جلسات منظم و هدفمند در هفته قصد داریم مطالبی را که به حیطه شعر و شاعری مربوط است را به دانشجوها انتقال دهیم طوری که استعداد های نهفته آن‌ها به طور برنامه ریزی شده‌ایی شکوفا شوند.


ایسکانیوز : تا امروز چه تعداد دانشجو جذب کردید؟

ما موفق شدیم از ورودی های جدید، رتبه ۱ کشوری نقد ادبی را جذب کانون کنیم، از طرفی کانال تلگرامی نیز ساخته شده که ۷۰ نفر عضو دارد.
درکانون ادبی، شاعری داریم که به سبک پویش همدانی شعر میگوید و در سایت های شاعری شعر هایش به ثبت رسیده است، در طی این یک سال موفق شدیم اثر شعر تلفیقی و چند شعر گروهی را به عنوان ایده نو بیان کنیم.

ایسکانیوز : عضویت در کانون چه شرایطی دارد؟ آیا حتما نیاز به توانمندی در حوزه ادبی است؟

علاقه‌مندی شرط اول عضویت است. علاقه است که باعث پیشرفت می‌شود. در نتیجه نیازی به استعداد فراوان یا تجربه و توانمندی خاصی برای شروع نیست. ما اینجاییم تا با هم رشد کنیم و بزرگ شویم، برای کانون شرایط خاصی نداریم فقط صرفا ما اعضا را به سه دسته تقسیم کردیم: اعضای طلایی ، اعضای ویژه ، اعضای عادی که برای هر کدام کارت عضویت مجزا طراحی شده است و به نسبت حضور و فعالیت های این عزیزان به آنها تعلق می‌گیرد و یک سری مزیت‌ها برای این کارت‌ها قرار داده شده که به نسبت نوع آن از آن در برنامه ها بهره مند می‌شوند.

ایسکانیوز : توصیه شما برای افرادی که در این مسیر قدم می‌گذارند، چیست؟

دوستانی هستند که علاقه مند و دارای استعداد هستند ولی جرئت بیان ندارند!
هر کدام از شما می‌توانید بدون بلد بودن وزن و نکات ادبی با جرئت داشتن و تجربه هایی که از آهنگ گوش دادن و... هم به دست آوردید، یک متن موزون و جذاب ارائه دهید. من در اوایل تمامی شعر هایم را دلی می‌نوشتم، این باعث شد منتقدان زیادی هم داشته باشم، اما این انتقاد ها را قبول کردم و به اصلاح اشعارم پرداختم، الان از شما هم میخواهم که جرئت بیان داشته باشید، از نظر بنده شروع کردن به نوشتن اولین قدم برای به موفقیت رسیدن است.


ایسکانیوز : کانون تا به امروز چه برنامه های شاخصی داشته است؟

سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی همدان سوگواره نجوا را داشتیم، و در این برنامه که از سری جشنواره های امامت و مهدویت هم بود، بخش سوگواری شعر و نجوا در دست دانشگاه آزاد اسلامی همدان بود، به علاوه مسابقات شعر داشتیم، که در سطح دانشگاه آزاد همدان برگزار شد و هدف کانون کشف استعداد ها و افراد علاقمند به شعر و شاعری بود. با توجه به این مسابقه تعدادی از دانشجو ها جذب و به تعدادی جوایز اهدا شد.


ایسکانیوز: جلسات هفتگی را به چه نحوی برگزار می‌کنید؟

**محتوای جلسات ما در کل به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شود:

*بخش اول آموزشی است که در آن انواع سبک ها و تاریخچه آن ها و قالب های شعری را برسی می‌کنیم.

"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد

*بخش دوم که شعر خوانی هست، دوستان اثر خودشان را میخوانند و سعی می‌کنیم که افراد رو با یک سری چالش ها آشنا کنیم.

"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد

*بخش سوم هم که اختصاص دارد به تمرین و تکرار، که در این بخش مفاهیمی به دانشجو ها برای تحقیق ارائه می‌دهیم.

"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد


ایسکانیوز : شما در زمینه ادبی تالیفاتی داشتید؟

سه جلد کتاب درآینده قرار است چاپ شود با عنوان سمع و ندا ، که محتوی آموزشی و تمرینی دارد و تقریبا مراحل پایانی خودش را طی میکند تا در اختیار کانون قرار بگیرد و در سال های بعد از بنده منبعی برای آموزش باشد.

"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد

" سید محمد علوی معتقد است گویش و بیان سخن در فرد یک هنر است! و ذات طبیعت این است که ما به شعر و نجوا و نغمه‌ها علاقه نشان دهیم "


ایسکانیوز : رابطه لطافت روح و شاعری چگونه است؟

همه جهان برپایه یک نغمه است، از چرخش زمین گرفته شده تا خیلی موارد دیگر همه و همه بر پایه یک نغمه بنا شده اند. ذات طبیعت این است که ما به شعر و نجوا و نغمه‌ها علاقه نشان می‌دهیم، برای همین با شنیدن شعر، روح ما با شعر ارتباط می‌گیرد.
من معتقدم همه دنیا با تمرین و تکرار کاری را که می‌اندیشند نمی‌توانند انجام دهند را می‌توانند تا حد نرمالی انجام دهند! در کل روح ما میل شدیدی دارد به بیان شدن نغمه های جدید، چه بسا این نغمه ها از زبان خود انسان باشند.


ایسکانیوز : چه تکنیک هایی برای سرودن شعر وجود دارد؟

تکنیک شعر نوشتن با تکنیک شعر خواندن کاملا متفاوت است، اگر بخواهیم شعری را جذاب بخوانیم باید آن را در دستگاه موسیقی اجرا کنیم! و اینکه سعی کنیم شعر بسیار بخوانیم و به دنبال معنای واژگان نهفته در شعر باشیم، صد البته به تاریخچه شعر و شاعر آن هم دقت کنیم.

همچنین نحوه خوانش شعر به دو چیز بستگی دارد : اول نوع شعر، دوم آشنایی با فن بیان و دستگاه های موسیقی. مشخصا موسیقی های موجود بر مبنای شعر یا دکلمه خوانده می‌شوند که سبک های مختلفی دارد و گاهی هم شعرخوانی با یک گویش در هم آمیخته شده و بر جذابیت آن برای خواننده اضافه می‌کند، اینکه شعر چگونه خوانده شود به مفهوم و سلیقه شنونده مرتبط است.


ایسکانیوز : پیشنهادی دارید برای افرادی که قصد یادگیری شعر خوانی را دارند؟

بله، توصیه می‌کنم که کتاب هایی مثل کتاب روزنه به نویسندگی محمد کاظم کاظمی، یا کتاب وزن شعر از اسماعیل امینی که کتاب مبتدی هم هست استفاده کنند، خواندن کتاب های شعر حافظ و شاهنامه فردوسی هم فراموش نکنند!

"شعر نوشتن" و "شعر خواندن" ۲ تکنیک کاملا متفاوت دارد


ایسکانیوز : چگونه از اساتید ادبیات فارسی دانشگاه بهره می‌گیرید؟

در کانالی که درباره آن پیش تر توضیح دادم، استاد متقی از اساتید ادبیات فارسی دانشگاه هم عضو بودند که بعد از بازنشستگی ایشان، ما از استاد مرادی درخواست همکاری کردیم اما به دلیل کاستی مجموعه، از طرف مجموعه حکمی برای ما فرستاده نشد که به استاد مرادی دهیم، این باعث شد نتوانیم با ایشان همکاری داشته باشیم.


سوال پایانی ایسکانیوز: اگر درخواستی از مسئولین دارید بیان کنید!

به دلیل عدم وجود بودجه کافی برای انجام مسابقات و تهیه پک های آموزشی مختلف و انجام برنامه های شاخص، از مسئولین می‌خواهم که بودجه کافی را برای انجام این امور در اختیار ما قرار دهند.

خبرنگار: مینا سلطانیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1211485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =