دانشجویان باید یادگیری خلاقانه داشته باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کارآفرینی زمانی رخ می‌دهد که از فضای دو بعدی دانشگاه به جامعه بیاییم و یادگیری ما از انوع خلاقانه باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت انتخاب صحیح گفت: انتخاب صحیح مقدمه موفقیت است، یکی از نعمت‌هایی که به انسان داده شده، قدرت انتخاب است که برخی آن را تهدید و برخی فرصت می‌دانند، اینکه انسان قدرت انتخاب دارد که چگونه بپوشد، چه سبک زندگی انتخاب کند، چه منشی داشته باشد و ... در حوزه شخصی و اجتماعی برای انسان قدرت است که می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید.

بیشتر بخوانید:

اولین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در واحد تهران جنوب راه‌اندازی می‌شود

دکتر طهرانچی با اشاره به آیه 256 سوره بقره خطاب به دانشجویان تأکید کرد: برخی درباره قدرت انتخاب به فرازی از این آیه شریفه اشاره می‌کنند که «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ » یعنی در دین هیچ اکراهی نیست، اما ادامه این آیه «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» آمده، یعنی که راه رشد از بیراه و گمراهی متمایز است. خداوند از همان شروع زندگی نابرابری ها را به انسان آموخت در جایی که می فرماید «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» یعنی «آیا کسانی که می‏ دانند و کسانی که نمی‏ دانند یکسانند». شما به دانشگاه آمدید تا در زمره کسانی که می‌دانند قرار بگیرید که می دانند. در نامساوی های دیگر « هَلْ یَسْتَوِی » قرآن آمده که مجاهدین با کسانی که خانه نشین هستند، یکسان نیستند، این انگاره ها برای این است که ما بدانیم خبیث و طیب مساوی نیست و در مسیر زندگی همواره باید بین سعادت و شقاوت انتخاب کنیم.

وی با اشاره به تفاوت های دانشگاه با دوران مدرسه اظهار کرد: دانش آموزان در مدرسه تجربه انتخاب چندانی ندارند و این انتخاب در نوع پوشش، انتخاب غذا و موارد اینچنینی است، اما دانشگاه یک محیط انتخاب است، از انتخاب رشته، انتخاب دانشگاه تا انتخاب موضوع پایان نامه و رساله و استاد راهنما، همه موضوعاتی هستند که دانشجو تمرین می‌کند که انتخاب او چگونه می‌تواند در آینده نقش داشته باشد و اگر در این مقطع انتخاب درستی انجام داد، در انتخاب‌های بزرگتر و در متن زندگی موفق تر خواهد بود. برخی افراد رشته تحصیلی، موضوع پایان نامه، محل دانشگاه را خودشان انتخاب نمی کنند یا براساس گفته‌های دیگران دست به انتخاب می زنند، این در حالی است که این انتخاب ها برای تمرین سبک زندگی است تا جوان بتواند در انتخاب همسر، شغل و مسئولیت های مهم زندگی خود موفق باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آموزش و پژوهش دارد و دانشجو باید بداند عمرخود را به چه موضوعی متمرکز می‌کند و انتخاب صحیح را یاد بگیرد. لحظه به لحظه زندگی، آزمون انتخاب است، بنابراین جوان تمرین های جدی نیاز دارد تا بتواند انتخاب های درستی داشته باشد. در قرآن کریم اشاره شده که مسیر یا منتهی به رشد است یا طغیان، اگر انتخاب درست انجام دهیم، به سعادت می رسیم و پس از آن باید شاکر باشیم.

دکتر طهرانچی خطاب به جوانان گفت: اولین و مهمترین چیزی که باید شکر آن را بجا بیاوریم، توانایی و استعدادتان است. اگر راه درست را انتخاب کردید و توانایی‌ها را نپوشاندید، می‌توانید موفق باشید.

وی با بیان اینکه عمده پژوهش دانشجویان از جنس تحصیلات تکمیلی است، اظهار کرد: پژوهش دانشگاه، استاد-شاگردی است که استاد همزمان با دانشجو روی یک موضوع پژوهش می‌کند. بنابراین نوع پژوهش ما در دانشگاه، «آموزش پژوهش» و تمرین پژوهش است، پژوهش مطلق نیست و پایان‌نامه و رساله حلقه واسط استاد و دانشجو در پژوهش است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه آموزش دارای سه حوزه دانش اجتماعی، دانش تخصصی و مهارت است، خاطرنشان کرد: آنچه دانشجویان از پژوهش تمرین می‌کنند، نوعی آموزشِ مهارت پژوهش است، تفاوت آن با برنامه درسی این است که یا مسأله‌محور است یا دانش‌محور و نظام ارزیابی آن نیز با بخش آموزشی و برنامه درسی تفاوت دارد. ارزیابی آموزش بر اساس امتحان و آزمون و ارزیابی پژوهش بر اساس پایان‌نامه و رساله است. دلیل اینکه برخی دانشجویان با پایان‌نامه مشکل دارند این است که ما نتوانستیم پایان‌نامه را به عنوان یک امر مهارت تحقیق، به خوبی به دانشجویان منتقل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مهمترین سوال پیش‌روی دانشجو در ورود به دانشگاه، انتخاب رشته است، وقتی به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رسید، مهمترین انتخاب او موضوع تحقیق است. در پاسخ به این سوالات و انتخاب‌ها، هیچ جواب منحصربفردی وجود ندارد چون موضوع تحقیق و رشته تحصیلی مربوط به خود دانشجو است و هر انسانی شرایط، استعداد و توانایی خود را دارد و این جواب از طریق ChatGPT و فضای مجازی و شبکه اجتماعی و... به دست نمی‌آید. اینکه برخی از دانشجویان در مسیر تحصیل موفق نیستند این است که خودشان انتخاب نمی‌کنند. جوانان باید یاد بگیرند خودشان انتخاب کنند و با دیگران قیاس نداشته باشند، چرا که قیاس با دیگران بدترین آفت برای اساتید و دانشجویان است.

وی با اشاره به داستان حضرت موسی و خضر و موضوع انتخاب استاد و معلم، گفت: داستان حضرت موسی بسیار زیباست، وقتی ایشان به دنبال معلم بودند، عبودیت الهی، تجلی رحمت خدا و عالم بودن را معیار انتخاب قرار دادند. در جریان انتخاب رشته و موضوع پایان‌نامه، شک برای قبل از انتخاب است و زمانی که دانشجو رشته و موضوعی را انتخاب کرد باید محکم پای آن بایستد تا موفق شود. بعد از انتخاب نباید تشکیک کرد، باید تبعیت داشت.

دکتر طهرانچی با تأکید بر صبر و مداومت در یادگیری پس از انتخاب، اظهار کرد: دانشجویان باید یادگیری خلاقانه داشته باشند، درسی که استاد ارائه می‌کند، یاددهی و آنچه دانشجو یاد می‌گیرد خلاصه‌تر است و به اصطلاح ضرب داخلی است. اگر ضرب خارجی باشد چیزی را یاد می‌گیریم که به آن ماهی‌گیری می‌گویند. کارآفرینی زمانی رخ می‌دهد که از فضای دوبعدی دانشگاه به جامعه بیاییم و یادگیری ما از انوع خلاقانه باشد. جامعه با محصول، صنعت با فناوری و دانشگاه با دانش مرتبط است و زبان این سه با هم تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: کار علمی خوب، ماندگار می‌ماند، در درس خواندن دو نگاه وجود دارد، یک نگاه شکارچی و دیگری نگاه شکارچی شکار دیگران، گاهی پژوهشگران مقالات دیگران را می‌گیرند و به آن مطلب اضافه می‌کنند اما ما باید خودمان مولف باشیم و از خلقت الهی الگوبرداری کنیم و رمز و راز خلقت در طبیعت و اجتماع را کشف کنیم.

تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه آزاد اسلامی

در پایان این مراسم، از پژوهشگران و فناروان برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تجلیل شد.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

دکتر رضا غلامی جمکرانی

دکتر محمدرضا ذوالفقاری

دکتر مصطفی قبایی آرانی

دکتر انیس خوش لهجه

دکتر لیلا اردی

دکتر الهام علیمددی

شایسته تقدیر

دکتر رسول ثانوی‌فرد

دکتر مژگان صفا

دکتر فرح فراهانی

دکتر فرزانه واحد

مقاله برتر

دکتر هادی کارگر شریف آباد

دکتر مجید محسن‌زاد

دکتر عبدالمجید طباطبایی لطفی

نشریه‌های برتر

علوم‌ورزشی، دکتر عباس شعبانی

حسابداری، دکتر رضا غلامی جمکرانی

فناوران برتر

دکتر محمدحسین رضویان

دکتر سید مسعود کاظمی طبایی زوراه

دانشحویان فناور

زهرا سادات شکوهی

معصومه نوروزبیگی

رساله برتر

زهرا الیاسی

محبوبه سلیمیان ریزی

مهدی ارشادی

فرخ تلوحسینی

پایان‌نامه برتر

سید حمید مرتضایی

زهراسادات فاطمی‌ نسب

مسابقات

دکتر سیدمحمدرضا حسنی

محدثه سادات چراغچی

فاطمه عزتی

محمدمهدی فلاح

مهرناز سوایی حمیدآبادی

زهرا حبیب‌نژاد

فرشاد عزیزی

فاطمه اصغرزاده

پژوهشگران برتر باشگاه

زینب حیدری یگانه

سمانه نجاری

فاطمه نجفی

امیدمحمد رضایی

انجمن‌های برتر

حقوق، ملیکاسادات ابراهیمی

میکروبیولژی، فرشته اسدی

عمران، امیرمهدی مدرسی‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1211534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =