تاثیر دانشگاه آزاد در تربیت حرفه‌ای و ارتقای دانش حقوقی جامعه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه گسترده، شهرپایه و اجتماعی، می‌تواند در تربیت حرفه‌ای، ارتقای دانش حقوقی جامعه و کنش‌گران دانش‌محور موثر واقع شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی قوه قضائیه با نهادهای علمی و پژوهشی کشور که صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم و جمعی از مسئولان قضایی و رؤسای دانشگاه‌ها در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت: حوزه قضا از امور حکمرانی است که در آن فقط فعل قضاوت مطرح نیست، بلکه توسعه علم قضا و فناوری‌های مرتبط نیز از امور حکمرانی کشور است.

بیشتر بخوانید:

شورای راهبری امور زنان در واحدهای استانی تشکیل شود

طهرانچی در این نشست با تأکید بر لزوم توجه به «کل و جزء» و «ساختار و رفتار» اظهار کرد: این موضوع در پدیده‌های طبیعی و اجتماعی قابل مشاهده و بسیار مهم است. یکی از مثال‌های قرآنی درباره خانه عنکبوت است که در جزء و اجزا بسیار محکم اما ساختار آن ضعیف است. بحث ساختار و اجزا و محتوا در حوزه قضا بسیار مهم است و این حوزه به علم و فناوری در ساختار و اجرا نیاز دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سامانه‌های اجتماعی در گذشته انسان‌مدار، دارای پیچیدگی و چندوجهی بودند، گفت: امروزه تحولات سریع‌التغییر و ارتباطات گسترده و قیاس‌پذیر شده‌اند، به همین دلیل باید هوشمند، روشمند و خوداصلاح بود. حوزه قضا نیازمند تحولات درونی متناسب با تحولات بیرونی است.

دکتر طهرانچی افزود: تاکنون دانشگاه‌های ما در روند تربیت دانشجویان حوزه قضایی، به تربیت کنش‌گر قضایی می‌پرداختند به همین دلیل در مقام پژوهش خوب عمل کرده‌اند اما در حوزه توسعه‌ای و کاربردی ضعیف بودند. رویکرد آموزش در علوم مهندسی دانشی و در علوم پزشکی کنشی است. ما در حوزه قضا نیازمند کنش‌گر حرفه‌ای و دانشی هستیم و دانشگاه باید با اصلاح در روش خود، به این روند تربیتی برسد. قوه قضائیه به عنوان مطالبه‌گر از نظام دانشگاهی، باید در این امر ورود بیشتری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ارتقای سطح دانش حقوقی و قضایی جامعه باید در کنار تربیت کنش‌گر حرفه‌ای و دانشی مدنظر دانشگاه‌ها باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه گسترده، شهرپایه و اجتماعی که به صورت یکپارچه و شبکه‌ای دسترسی به اقصی نقاط کشور داشته و بیش از هزار استاد حوزه حقوق دارد، می‌تواند در تربیت حرفه‌ای، ارتقای دانش حقوقی جامعه و کنش‌گران دانش‌محور موثر واقع شود.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: قوه قضائیه با نگاهی که به پرونده‌های حقوقی دارد، هر روز پژوهش در بررسی پرونده‌های قضایی را انجام می‌دهد و می‌تواند در نشر و اشتراک‌گذاری این پژوهش‌ها و تجربیات قضا کار جدی و مؤثر انجام دهد.

خبرنگار: پیمان ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1211651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =