چالش‌های بی‌پایان، مانع حکمرانیست/ هدایت ۴۵ هزار پایان‌نامه به‌سمت چالش‌ها

مهدی طغیانی در آیین ویژه هفته پژوهش استان اصفهان، با هشدار نسبت به تأثیر چالش‌های موجود بر تحقق حکمرانی خوب، نسبت به هدایت ۴۵ هزار پایان‌نامه و رساله دانشگاه‌های استان به‌سمت حل چالش‌ها ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل از پژوهش‌گران و فناوران برتر استان اصفهان به مناسبت هفته پژوهش، با تأکید بر شدت و میزان چالش‌های این استان علی‌رغم بی‌نظیر بودن ظرفیت علمی اصفهان در سطح کشور، تصریح کرد: «بحران آب»، «آلودگی هوا»، «حاشیه‌نشینی، مهاجرت و اتباع»، «هنر و میراث فرهنگی»، «چالش‌های صنعتی» -که با آلودگی هوا نیز گره خورده و «حمل و نقل» -با توجه عبور بیش از ۲۰ درصد از ارتباطات کشور از اصفهان، مهم‌ترین چالش‌های استان هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹۹ مرکز آموزش عالی، ۹۹۰۰ نفر دانشجوی دکتری و ۳۵۸۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد زیر نظر ۳۵۳۹ عضو هیأت علمی در استان اصفهان، گفت: در حال حاضر ۴۵ هزار پژوهش، تنها توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در استان اصفهان در حال انجام است. با این حال، عدم ارتباط پژوهش‌ها با چالش‌های موجود، مانع از تحقق «حکمرانی خوب» شده است.

چالش‌های بی‌پایان، مانع حکمرانیست/ هدایت ۴۵ هزار پایان‌نامه به‌سمت چالش‌ها

چالش‌های دنباله‌دار

مهدی طغیانی ضمن تقسیم ابرچالش‌های استان اصفهان به ریزموضوعاتِ مستقل، افزود: بحرانی مثل کم‌آبی را می‌توان از زاویه حقوقی، مدیریتی، اقتصادی، فنی و غیره بررسی کرد. در بحران آب تا زمانی که ریزموضوعِ «حق‌آبه‌ها» حل نشود، بحران اصلی هم سر جای خود باقی خواهد ماند.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به احداث ۳۵ شهرک صنعتی و کانون آلاینده در اطراف اصفهان در طول دهه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان ۴۰۰ واحد آجرپذیری فعال‌اند که ۳۰۰ واحد چسبیده به شهر اصفهان است! اگر بخواهیم بحران آلودگی را حل کنیم، [هم‌چون بحران آب] باید سراغ مدیریت استان، صنایع و ارگان‌های حقوقی، زیست محیطی و اقتصادی برویم؛ ما با چالش‌هایی مواجهیم که [با موضوعات دیگر] در یک‌دیگر خورده‌اند.

حکمرانی در محاق!

طغیانی اظهار داشت: سایر چالش‌ها نیز به همین صورت، ده‌ها ریزموضوعِ مختلف دارند؛ بنابراین، تا زمانی که به همه چالش‌ها و جوانب مختلف توجه نشود، مشکلات کشور از نظر «حکمرانی» برجای خواهد ماند.

چالش‌های بی‌پایان، مانع حکمرانیست/ هدایت ۴۵ هزار پایان‌نامه به‌سمت چالش‌ها

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای ضمن تشریحِ چالش‌های قانون‌گذاری به دلیل ضعف در پشتوانه مطالعاتی طرح‌ها از جمله بیمه کارگران و خرید تضمینی گندم، بیان داشت: امسال بودجه خرید تضمینی گندم از ۷۰ همت به ۱۲۰ همت افزایش یافته، ولی این ردیف، فاقد منابع ریالی کافی است! از آن‌سو، اگر قیمت خرید از ۱۰۵۰۰ به ۱۵۰۰۰ تومان نرسد، برای کشاورزان به صرفه نیست! ما در کشور روزانه با هزاران موضوع این چنینی سر و کار داریم که نیاز به پشتوانه مطالعاتی قوی، برای تصمیم‌گیری دارند.

جبران غفلت از اندیشکده‌ها

وی با اشاره به فرموده رهبر انقلاب در رابطه با نیاز کشور به «نهادهای میانی»، تصریح کرد: وظیفه نهادهای میانی، اتصال سطح حاکمیت به سطح خُردِ دانشگاه، صنعت و غیره است. در دنیا، این وظیفه بر دوش اندیشکده‌ها می‌باشد که «سند سیاست‌گذاری» می‌نویسند. ما در ایران تاکنون از این حلقه غافل بوده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اصفهانی با خبر دادن از تأسیس اولین پژوهشکده حکمرانی به میزبانی دانشگاه اصفهان و افزایش توجه در کشور به اهمیت نهادهای میانی، بیان داشت: کار حلقه میانی تکرار کارهای پژوهشی قبلی نیست! بلکه باید برای حکمرانی، سیاست‌گذاری کند.

۴۵۰۰۰ پژوهش برای رفع چالش‌ها

طغیانی در پایان با هشدار نسبت به تأثیر بی‌توجهی به حلقه‌های میانی بر مشکلاتِ آب، کیفیت هوا، نظام بیمه و دیگر چالش‌ها، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ۴۵۰۰۰ پایان‌نامه و رساله دکتری در دانشگاه‌های استان اصفهان را به درستی هدایت کنیم، توجه به حلقه‌های میانی بیش‌ترین اهمیت را دارد.

خبرنگار: مهرزاد سلیمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1212797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =