رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی/ قیمت گندم بیش از ۵۰ سنت افزایش یافت

قیمت انواع کالاهای اساسی از گندم گرفته تا دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی زنگ هشداری برای تقویت تولید این گونه کالاها در داخل کشور و کاهش وابستگی به واردات است.

بیشتر بخوانید:

قیمت ارز در مرکز مبادلات افزایش یافت

بر اساس گزارش بلومبرگ، امروز قیمت گندم بیش از ۵۰ سنت افزایش داشت و هر بوشل (کیل حدود ۲۲.۵ کیلویی) از این محصول به قیمت ۶۳۲دلار به فروش رفت. قیمت گیاه روغنی کانولا هم ۱.۴ دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت کالاها و محصولات کشاورزی پس از دوران کرونا و نیز جنگ روسیه و اوکراین وضعیت پایداری ندارد و مدام در نوسان است. بالا رفتن قیمت‌ کالاها بیشتر متأثر از افزایش تنش‌ها در منطقه است که رفت و آمد کشتی‌ها را به ویژه در تنگه باب‌المندب با مشکل مواجه کرده است.

وضعیت تردد کشتی‌ها از دریای سیاه هم که به درگیری‌های روسیه و اوکراین نزدیک است، نیز مشکلاتی در بالا رفتن ریسک و هزینه تردد کشتی‌ها و بیمه آنها به هزینه‌های صادرات افزوده است.

در حال حاضر بسیاری از کشورها سیاست توجه به تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات را دنبال می‌کنند. در این زمینه یارانه به بخش کشاورزی را اضافه کرده و حمایت‌ها از این بخش را بالا برده‌اند.

سیاستمداران کشورهای بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش تقاضا از یکسو و محدود بودن منابع تولید آب و خاک از سوی دیگر و همچنین اضافه شدن تنش‌های تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین تأمین امنیت غذایی در آینده را با چالش مواجه می‌کند، به طوری که درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌های امنیتی در بین کشورها هم به این چالش اضافه کرده است.

صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1213139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =