پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

بازار سهام در حالی میانه هفته را پشت سر گذاشت که روند نوسانی بازار همچنان ادامه دارد. درجا زدن حجم و ارزش معاملات، سیگنال ادامه نوسان آرام بازار را به اهالی بازار سرمایه می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.36 درصد، معادل هفت هزار و 775 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 168 هزار و 326 واحدی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

جزئیات عرضه اولیه نخریس در فرابورس

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش اندک 0.04 درصدی (معادل 318 واحد)، در پله 757 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با افت 0.36 درصدی، معادل 95 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح 26 هزار و 318 واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز دوشنبه، پنج هزار و 66 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سومین روز هفته را هم 7.7 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه، خبر از خروج 63 میلیارد و 200 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه

نوسان منفی اندک در نماگرهای سهامی بورس تهران، نشانه‌های عدم تمایل بازار به اصلاح قیمتی را بروز داد. فشار فروش‌ها به سرعت توسط خریداران جمع می‌شد به طوری که تنها هفت درصد از نمادهای منفی روز سه‌شنبه بیش از سه درصد افت کردند.

از سوی دیگر در حالی که نزدیک به 70 درصد بازار منفی بود، ارزش کل سفارش‌های خرید روی تابلو معاملات با اختلاف معناداری از ارزش کل سفارش‌های فروش بیشتر بود. روند شاخص کل اما با شیب یکنواختی کاهش یافت و خبری از خریدهای آخر وقت نبود. کارشناسان معتقدند روند تعادلی بازار سهام در روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت اما وزنه طرف خریداران سنگین‌تر خواهد شد.

2 سناریوی پیش روی شاخص کل

از منظر تکنیکال، پنج موج در صعود اخیر شاخص کل رخ داده و دو سناریو را پیش روی شاخص کل قرار داده است.

سناریوی نخست مبنی بر اصلاح قیمتی تا خط روند صعودی (محدوده دو میلیون و 100 هزار واحدی) و برخورد با آن در محدوده زمانی 18 دی‌ماه و سپس آغاز لگ جنبشی روند صعودی است.

سناریوی دوم نیز اصلاح زمانی تا محدوده زمانی هشت تا 10 بهمن‌ماه را مطرح می‌کند. در این سناریو، ارتفاع شاخص کل به سطوح زیر دو میلیون و 150 هزار نفوذ نخواهد کرد.

اینکه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در مسیر کدامیک از سناریوهای مطرح شده قرار گیرد در جریان روزهای آتی مشخص خواهد شد. از منظر تکنیکال، اصلاح قیمتی شاخص کل (سناریو اول) برای چشم‌انداز هفته‌های آتی بهتر است. چرا که با تخلیه قدرت فروشندگان و همچنین رسیدن RSI به مناطق امن، رشد بعدی این نماگر بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =