روند نزولی بورس همچنان ادامه دارد / کاهش ۹۵۰۹ واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه با کاهش ۹۵۰۹ واحد همراه شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند کاهشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش ۹۵۰۹ واحد نسبت به روز گذشته به رقم ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۹۹ واحد رسید.

بیشتر بخوانید:

جزئیات عرضه اولیه نخریس در فرابورس

همچنین شاخص کل هم وزن بورس با کاهش ۲۰۵۱ واحد به رقم ۷۵۵ هزار و ۹۳۸ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۷ میلیون و ۵۲۶ هزار میلیارد تومان رسید که ارزش دلاری این شرکت‌ها به حدود ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

معامله‌گران امروز بیش از ۷.۴ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۳۵۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند اما میزان کاهش‌ها زیر یک درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته ۴۴ صدم درصد کاهش یافت.

این دو شاخص با معیار هموزن ۲۷ صدم درصد افت کردند، شاخص آزاد شناور ۴۵ صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۵۳ صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۳۳ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و کشتیرانی به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند، در حالی که این نمادها در روزهای گذشته به عنوان نمادهای شاخص‌ساز شناخته می‌شدند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ۹۸ واحد کاهش به رقم ۲۶ هزار و ۲۱۹ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۴۴۲ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس که در آن شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی حضور دارند ۳۸۹ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران در فرابورس امروز بیش از ۳.۹ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۲۳۳ هزار معامله و به ارزش ۱۱ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه کوثر و آریا ساسول بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند و برعکس نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، مالی سپهرصادرات، مسکن پردیس و بیمه دی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

همه شاخص‌های فرابورس امروز قرمز شدند اما میزان کاهش‌ها زیر نیم درصد بود بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس ۳۷ صدم درصد کاهش یافتند این دو شاخص با معیار هموزن ۳۲ صدم درصد افت کردند. شاخص بازار اول فرابورس ۴۴ صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس ۳۵ صدم درصد افت کرد.

در حال حاضر ۶۰ میلیون کدبورسی در کشور صادر شده که این تعداد به اندازه ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، گرچه برخی کارشناسان بورسی و مدیران بورس تهران می‌گویند، در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که درصد مهمی از جمعیت به طور مستقیم در بازار سرمایه حضور داشته باشند، بلکه به شکل غیر مستقیم و از طریق صندوقهای سرمایه‌گذاری حضور دارند،‌ اما برخی کارشناسان هم می‌گویند با توجه به حضور ۴۹ میلیون سهامدار عدالت در بورس، تعداد کدهای بورسی به ۶۰ میلیون نفر رسیده و به جای اینکه این مسأله را یک تهدید بدانیم، می‌توان آن را تبدیل به فرصتی کرد که به تقویت پس‌انداز ملی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور تبدیل کرد، به شرط اینکه منافع سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه که حاکمیت با سهامداران عمده و شرکت‌های حقوقی است، را رعایت کرد و علاوه بر تقویت پس‌انداز ملی و سرمایه‌گذاری، از این بازار به تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه در شرکت‌ها اقدام کرد.

به هر حال بازار سرمایه علاوه بر شفافیت شرکت‌ها و ارتقاء حاکمیت شرکتی، باعث شفافیت فعالان بازار نیز می‌شود و سهم بازار سرمایه از تأمین مالی که در حال حاضر به گفته برخی کارشناسان زیر ۱۰ درصد است، باید ارتقاء پیدا کند و این در صورتی اتفاق می‌افتد که عمق بازار سرمایه افزایش یابد.

کد خبر: 1213765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =