وضعیت جشنواره نشریات دانشگاه آزاد اسلامی «قلم ۷» مطلوب نیست

محمدامین دامیار*

گروه استانی ایسکانیوز- امروزه کمتر کسی است که به اهمیت حوزه فرهنگی واقف نباشد، دنیای کنونی روزانه شاهد هجمه‌های همه‌جانبه به فرهنگ و هویت کشور ماست که این دلیلی برای اهمیت دادن به این حوزه می باشد. به گونه‌ای که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز به کرات عقب‌ماندگی و ضربه‌خوردن از این حوزه را گوشزد نموده و مورد تاکید قرار داده‌اند. از آن‌جایی که اینجانب محمدامین دامیار عضو اصلی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد اسلامی هستم، وضعیت نشریات و جشنواره نشریات دانشگاه آزاد اسلامی (قلم ۷) را متاسفانه مطلوب ارزیابی نمی‌نمایم.

بعنوان مثال باتوجه به زمانبندی قبلی اعلام شده برگزاری جشنواره قلم ۷، زمان بارگذاری آثار از ابتدای آذرماه اعلام شده‌ بود و تاکنون تاخیر بیش از ۶ هفته‌ای را شاهد بوده‌ایم که دلیل آن‌ را عدم فراهم بودن زیرساخت‌های سامانه نشریات اعلام می‌کنند؛ بنظر می‌رسد این دلیل قابل قبولی نیست و حتی در جلسه‌ای که در خدمت جناب آقای دکتر جهان بین معاون محترم فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان نماینده نشریات دانشگاه در ساری حضور داشتم این مورد را به جد مطرح نموده و از ایشان تقاضای همراهی و مساعدت‌های بیشتر در این زمینه را داشتم.

از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام به شمار می‌رود، چنین عدم هماهنگی‌هایی اصلا مطلوب ارزیابی نمی‌شود. متاسفانه در انتخابات شوراهای ناظر بر نشریات واحدهای کشور، شاهد این‌ هستیم که ۱۰ استان از ۳۱ استان کشور فاقد صلاحیت داشتن کمیته ناظر هستند، یعنی ۱/۳ کشور که نیازمند بازبینی معاونین فرهنگی این استان‌ها در خط مشی خود است و ما متاسفانه تاکنون در تعداد و شمار نشریات بارگذاری شده در سامانه،‌ شاهد نقطه روشنی در مقایسه با تعداد نشریات سال گذشته که تازه سال اول بعد از دوران کرونایی دانشگاه، به حساب می‌آمد نیستیم، ولی امیدواریم که در فرصت باقی‌مانده شاهد رشد مضاعفی در این تعداد باشیم.

باتوجه به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی دانشگاه، با استفاده از نشریات، تشکل‌ها و کانون‌ها ما می‌توانیم جریان ساز باشیم و ضمن تبیین ملاک‌های صحیح و درست برای شناسایی نامزد اصلح و کارآمد، می‌توانیم در جلوگیری از بروز رخدادهای نامناسب و فضاسازی های نادرست برخی از نامزدها سهم مهمی ایفا نماییم (دانشجو، قوه متفکره ملت است).

در اینجا جا دارد از جمله شهید بهشتی(ره) اقتباس نمایم که می‌فرمایند: «دانشجو موذن جامعه است؛ اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.» از آنجایی که نماز بعنوان یک واجب دینی است پس اهمیت دانشجو بارز است، بنابراین نقش و سهم این قشر فرهیخته و پرتوان در عرصه‌های مهم سیاسی و اجرایی کشور از جمله بحث مشارکت پرشور و پرشعور در انتخابات را نباید نادیده گرفت.

از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آرمان‌های دانشجویی در وهله اول علم و علم‌افزایی و سپس عدالت‌خواهی و آزاداندیشی و آزادی‌خواهی می‌باشد که این مهم در سایه‌ی مشارکت در تمام عرصه‌های فعالیت اجرایی کشور باید بصورت بارز معین باشد چرا که همین دانشجویان هستند که در آینده مسئولین این کشور خواهند بود و آینده‌ی این کشور را رقم خواهند زد همانطور که در فرمایشات امام خمینی(رحمه اله علیه) بیان می‌شود که دانشگاه‌ها و دانش‌سراها از جمله مهمترین و حساس‌ترین مراکزی هستند که نقش عمده در استقلال و یا وابستگی کشور دارند، چراکه اکثر مدیران جامعه از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز تعلیم و تربیت انتخاب می‌شوند، از این‌رو این‌ مراکز همواره مورد تهاجم و یورش فرهنگ سلطه در جهان بوده‌ است تا از این‌ طریق با پرورش مهره‌ها و دست‌نشانده‌های خود آینده را رقم‌بزنند.

در اینجا جا دارد از تمام خانواده‌ی بزرگ مسئولین فرهنگی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این تقاضا را داشته‌ باشم که بیش از پیش به این‌حوزه‌ی حساس و مهم بپردازید و سعی در رفع عقب‌ماندگی‌ها و پیشرفت به سوی آینده‌ای روشن داشته و دشمنان جمهوری اسلامی ایران را ناکام و ناامید نمایید.

در پایان، بعنوان بخش کوچکی از جامعه فعال فرهنگی-رسانه‌ای از حادثه ناگوار و تاسف‌بار تروریستی کرمان بسیار اندوهگین بوده و ضمن محکومیت این‌حادثه غم‌بار، برای شهدای عزیز این حادثه از خداوند منان طلب علو درجات و برای مجروحین طلب بهبودی عاجل و برای بازماندگان صبر جزیل را خواستارم.

*محمدامین دامیار- عضو اصلی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1214352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =