اعطای پژوهانه یک میلیارد ریالی به پژوهشگران جوان فیزیک

رئیس دانشگاه تهران از اعطای پژوهانه یک میلیارد ریالی به پژوهشگران جوان فیزیک خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در دیدار با همسر شهید مسعود علیمحمدی، گفت: دکتر علیمحمدی در دانشگاه تهران به عنوان یک چهره علمی سرآمد شناخته می‌شد و بحث انتصاب وی برای مسئولیت‌های مهم از جمله معاونت پژوهشی دانشگاه مطرح بود ولی علاقه‌ چندانی به کار اجرایی نداشت. دکتر علیمحمدی آنقدر سرآمد بود که در یکی از آیین‌های آغاز سال تحصیلی که قرار بود با حضور رییس‌جمهور وقت کشورمان برگزار شود، به عنوان یکی از دو استاد دانشگاه تهران برای سخنرانی در حضور رییس‌جمهور انتخاب شد.

بیشتر بخوانید:

گاهی به اسم نخبه‌پروری، نخبه‌کشی می‌کنیم‌

رفتار همسر شهید علیمحمدی در برابر غرض‌ورزی‌ها، انقلابی بود

رییس دانشگاه تهران با اشاره به تلاش مغرضان برای وارونه‌نمایی ماجرای شهادت استاد علیمحمدی، مواضع همسر شهید درواکنش به غرض‌ورزی‌ها را هوشمندانه و انقلابی برشمرد و خطاب به همسر شهید علیمحمدی گفت: صحبت‌ها و رفتارهای شما در پی شهادت دکتر علیمحمدی خیلی قاطع بود و همین بصیرت، به لطف پروردگار توشه خوبی برای آخرت شما است.

اعطای پژوهانه یک میلیارد ریالی به پژوهشگران جوان فیزیک

دکتر مقیمی در این دیدار که با حضور دکتر رضا عامری رییس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران صورت گرفت، دستور تشکیل ستاد برگزاری یادواره شهید علیمحمدی را به منظور اجرای آیین گرامیداشت این استاد شهید در سال ۱۴۰۳ در سطح ملی و بین‌المللی صادر کرد و افزود: شهید علیمحمدی برای همه ایران و بلکه برای دانشمندان آزاداندیش جهان، شخصیتی دوست‌داشتنی و قابل احترام است و لازم است یادواره‌ای که به نام ایشان برگزار می‌شود، در شان و منزلت جایگاه ایشان باشد.

وی تاکید کرد: با جلب حمایت خیرین نیک‌اندیش در حوزه علم و فناوری، پژوهانه ویژه‌ای حداقل یک میلیارد ریالی برای اعطا به دانشمندان جوان رشته فیزیک و رشته‌های مرتبط به آن در نظر گرفته شود و در هر دوره از یادواره شهید علیمحمدی به تعدادی از این پژوهشگران و اساتید جوان اعطا گردد تا در عمل، رویش‌های فراوان ایران اسلامی به جامعه معرفی شوند.

تاکید بر مراقبت بیشتر از دانشمندان و اندیشمندان کشور

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر مراقبت بیشتر از دانشمندان و اندیشمندان کشور، بیان داشت: تلقی اینکه مراقبت از دانشمندان فقط محدود به چهره‌های موثر در رشته‌های هسته‌ای باشد، یک تلقی جامعی نیست. هر چند با توجه به رویکرد خبیثانه دشمنان و بدخواهان مردم ایران باید از چهره‌های هسته‌ای کشورمان بیشتر مراقبت شود تا دسیسه‌چینی‌ها برای حذف آنها ناکام بماند؛ اما این مراقبت به اشکال دیگر هم باید خود را نشان دهد، ما حداقل در حوزه مسئولیت علمی خود وظیفه داریم پژوهشگران و دانشمندان رشته‌های مختلف را حفظ کنیم و به آنها نقش بدهیم.

ماموریت ویژه رییس دانشگاه تهران به همسر شهید علیمحمدی

استاد دانشگاه تهران در میانه این دیدار، از خانم دکتر منصوره کرمی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری جامعه‌شناسی که مقطعی از تحصیلات خود را در رشته مطالعات زنان گذرانده است، نه تنها به عنوان یادگار شهید علیمحمدی بلکه به عنوان یک ظرفیت و الگوی در دسترس برای زنان ایرانی نام برد و در تماسی که با دکتر فاطمه یزدیان مسئول راه‌اندازی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران داشت، تاکید کرد که وی به عنوان مشاور دانشکده علوم خانواده در مراحل شکل‌گیری و تثبیت این دانشکده تازه تاسیس نقش‌آفرین باشند.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه با حضور شما می‌خواهد گام جدیدی در کار علمی در حوزه ایثار و شهادت بردارد و یک فعالیت پژوهشی فراحوزه‌ای بین حوزه‌های ایثار و شهادت، خانواده، جامعه، اقتصاد، سیاست و غیره رقم بزند. در این فعالیت پژوهشی باید "خانواده شهدا" قبل و بعد از شهادت، به صورت پررنگ‌تر دیده شوند و مورد مطالعه قرار گیرند. امیدواریم حضور و تلاش خانم دکتر کرمی در دانشکده علوم خانواده بتواند این فعالیت را به ظرفیتی تبدیل کند که همه خانواده‌های معظم شهدا از نتایج این فعالیت پژوهشی بزرگ بهره‌مند شوند. در این فعالیت پژوهشی از ظرفیت یادگاران شهدا که در رشته‌های مختلف سرآمد هستند نیز استفاده شود.

دانشجوی شهید علیمحمدی؛ در قامت استاد و مدیر حوزه ریاست دانشگاه تهران

دکتر رقیه قاسم‌پور، دانشیار دانشکدگان علوم و فناوری‌های بین‌رشته‌ای و مدیر اجرایی حوزه ریاست دانشگاه تهران که دانشجوی شهید علیمحمدی نیز بوده است و در دیدار دکتر مقیمی با همسر شهید علیمحمدی حضور داشت، از سوی رییس دانشگاه تهران مامور شد تا زمینه آغاز فعالیت دکتر منصوره کرمی در دانشکده علوم خانواده را فراهم نماید.

رییس دانشگاه تهران در این دیدار که با حضور دکتر مهدی شهبازی رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دکتر محسن دشتکوهی مدیرکل امور شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران صورت گرفت، به این دو مسئول دانشگاه تاکید کرد که خانواده‌های معظم شهدای دانشگاه در صورتی که درخواست دیدار داشتند، به صورت ویژه برایشان وقت تعیین شود؛ علاوه بر اینکه برای دیدار مستمر با خانواده‌های شهدا برنامه‌ریزی شود. دیدار با خانواده شهدا نباید مناسبتی باشد بلکه به صورت مستمر از سوی همه مسئولان دانشگاه انجام شود.

دکتر منصوره کرمی نیز در این دیدار با قدردانی از رییس دانشگاه تهران بخاطر توجه به خانواده شهدا، انتخاب به عنوان مشاور دانشکده علوم خانواده را نه تنها موقعیتی برای خدمت به نهاد علم بلکه فرصتی برای رقم زدن فعالیتی دانست که در نتیجه آن خدمتی به همه خانواده‌های شهدا صورت گیرد.

همسر شهید علیمحمدی در پاسخ به رئیس دانشگاه تهران که جویای احوال فرزندان شهید علیمحمدی شد، بیان داشت: هر دو فرزندمان ازدواج کرده‌اند. هر دو تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادند، پسرم در رشته ارتباطات و دخترم هم در رشته معماری.

در همین حال، همسر شهید علیمحمدی تابلوی نقاشی قاب شده بر روی دیوار که پشت سر رییس دانشگاه تهران قرار گرفته بود را نشان داد و عنوان کرد که این اثر هنری از سوی دختر شهید علیمحمدی خلق شده است. این اثر هنری مورد توجه حاضران قرار گرفت.

دکتر کرمی در ادامه گفتگویش با مسئولان دانشگاه تهران، گفت: یکی از کارمندان دانشگاه بعد از شهادت دکتر علیمحمدی می‌گفت که دکتر علیمحمدی خود را مانند یک نگین انگشتری در دانشکده فیزیک نشان می‌داد. مسعود آدمی با گذشت و مردمدار بود.

این دیدار در منزل شهید علیمحمدی در حالی برگزار شد که چشم به هر سو می‌کردی، چند عکس مختلف از شهید دیده می‌شد، گو اینکه خانم کرمی نه فقط در دل بلکه در جغرافیای محل زندگی خود نیز همچنان با دکتر علیمحمدی زندگی می‌کند و نشان می‌دهد که می‌داند روح شهدا همیشه حاضر و ناظر است.

این دیدار با عکس یادگاری دانشگاه تهرانی‌های حاضر در دیدار با همسر شهید علیمحمدی و همچنین تقدیم مدال نقره‌ای دانشگاه تهران و لوح‌های تقدیر به خانم منصوره کرمی پایان یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =