تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی منعقد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری به امضای دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حجت اله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی رسید.

بیشتر بخوانید:

لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه‌هادر صحنه انتخابات/ دانشگاه‌ها پیشقراولان اندیشه‌ورزی در کشور هستند

دکتر طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران موضوع مناطق آزاد تجاری یکی از موضوعاتی است که قانونگذار برای رهایی از یک نظام بروکراتیک اداری وضع کرده است، گفت: در کشور ما مناطق آزاد با تمرکز بر توسعه اقتصاد شهرهای مرزی کشور فعالیت می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در خلیج فارس کشورهایی هستند که تمام کشور به نوعی منطقه آزاد بوده و رفتار آنها بر مبنای تجارت آزاد است، اما در ایران بزرگ و سرافراز ما مجموعه هایی وجود دارد که با یک جهت گیری خاص به عنوان مناطق آزاد فعالیت می کنند تا بتوانند آبادانی شهرهای مرزی و روان شدن اقتصاد و تجارت را رقم بزند.

وی با بیان اینکه رابطه بین دانشگاه ها و مناطق آزاد از ابتدای تعریف مناطق آزاد توسط قانونگذار به نوعی لحاظ شده است، گفت: براین مبنا مقرر شده که در دانشگاه ها در مناطق آزاد بتوانند آزادی عمل بیشتری داشته باشند، اما متأسفانه این موضوع تنها به ایجاد پردیس هایی برای حل مسائل دانشگاه تقلیل پیدا کرد و قوام بخشی به موضوع مناطق آزاد مورد توجه قرار نگرفت.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکپارچه ترین دانشگاه کشور، می تواند تحولی جدی در مناسبات دانشگاه ها و مناطق آزاد رقم بزند

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه مبتنی بر فرهنگ، علم و فناوری است که به مسائل اقتصادی، اجتماعی و نوآوری زیست بوم که به آن تعلق دارد، اثرگذار است، گفت: از آنجا که امروز علم و فناوری پایه هر حرکت نوینی است، تحول در مناسبات دانشگاه با مناطق آزاد باید بر مبنای این نگاه باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد تجاری کشور دارای واحد دانشگاهی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکپارچه ترین دانشگاه کشور است که می تواند یک کنش مؤثر و یک تحول جدی در مناسبات دانشگاه ها و مناطق آزاد کشور رقم بزند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند این است که همسو با تحولات مناطق آزاد و اقتصاد و زیست بومی که مناطق آزاد در آن شکل می‌گیرد، قرار گرفته تا بتواند تحولی را رقم بزند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در مناطق آزاد یک سند آمایش سرزمین مانند سایر مناطق کشور داشته باشد، گفت: لازم است براساس این سند آمایش سرزمینی تکلیف واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد تعیین شود، لذا این نگاه منحصر به آموزش نیست، بلکه شامل آموزشهای تعاملی، انتقال تجربیات آموزشی و فناوری های آموزشی، مفاهیم شرکت های دانش بنیان که تضمینی برای صادرات و محصولات دانش بنیان است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما در مناطق آزاد به شدت نیازمند خدمات پژوهشی استاندارد هستیم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در این فضا به جد وارد شده و یک تحول جدی در مناطق آزاد ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: امضای تفاهم نامه بین این دانشگاه و شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی بتواند مقدمات ایجاد کارهای اجرایی و عملی را به نحو احسن فراهم کند.

تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی آزاد مناطق تجاری با هدف کوشش در راستای گسترش همکاری های علمی، فناوری، دانشگاهی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فی مابین از طریق توسعه همکاری ها و اعتلا و بهره مندی از توانایی های مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی و ایجاد واحدهای فناور، دانش بنیان و دانشگاهی الگو به امضا رسید.

موضوع تفاهم نامه شامل مواردی از جمله «ارتقای کمی و سطح کیفی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ناظر به رویکرد فناوری، نوآوری و دانش بنیان»، «مشارکت در راه اندازی پردیس ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با تمرکز بر توسعه علمی و روزآمد کردن صنایع بومی و متکی به مزیت های منطقه»، «همکاری در توسعه علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و مهارتی براساس نیازهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» و ... است.

در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی آزاد مناطق تجاری دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمد قربانی گلشن آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جلال درخشه معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری، دکتر معصومه طباطبایی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =