اعزام به سوریه با کاروان‌های غیرمجاز / امنیت زائران در خطر خواهد بود

در حالی که 4 ماه از توقف سفرهای زیارتی به سوریه از سوی سازمان حج و زیارت می‌گذرد، همچنان کاروان‌های غیرمجاز، زائران را به سوریه می‌برند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، «سوریه قسطی نمی‌آی؟» این پیامکی است که این روزها از سوی کاروان‌های غیرمجاز برای مردم ارسال می‌شود. در حالی که ماه‌هاست سازمان حج و زیارت کاروان به دمشق نمی‌بَرد.

بیشتر بخوانید:

حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در سوریه

کاروان‌های غیرمجاز که در مسیر عتبات در مواقعی گوی سبقت را از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت ربوده‌اند، در مسیر سوریه هم در حال فعالیتند؛ تا جایی که در آستانه سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها نیز چند کاروان به سوریه رفتند. احمد نظرزاده، مدیر یکی از این کاروان‌ها می‌گوید که «ما امنیت زائران را تضمین نمی‌کنیم، فقط اعزام می‌کنیم!»

سازمان حج و زیارت از مهر سال جاری با ایجاد ناآرامی در سوریه و عملیات طوفان‌الاقصی، اعزام کاروان‌ها به دمشق را متوقف کرد. پس از آن چند بار نیز فرودگاه دمشق تعطیل شد.

هم‌اکنون پرواز مستقیمی از ایران به دمشق نداریم و همه پروازها به لاذقیه است. زائرانی که قصد تشرف به سوریه دارند، باید حدود ۶ ساعت از لاذقیه تا دمشق را با اتوبوس طی کنند. در حالی که مقامات سوری «امنیت زائران ایرانی را با کاروان‌های رسمی فقط در دمشق تضمین کرده‌اند.»

کاروان‌های غیرمجاز نه تنها امنیت را تأمین نمی‌کنند و وضعیت اسکان مطلوبی ندارند، بلکه ۲ برابر کاروان‌های رسمی پول می‌گیرند؛ به طوری که هزینه همراهی با این کاروان‌ها حدود ۲۸ میلیون است.

مدیر یکی از کاروان‌های غیرمجاز، محمود باقری می‌گوید که «سفر به سوریه ممنوعیتی ندارد و ما برای عرض ارادت به عمه سادات زائران را راهی زیارت می‌کنیم.» اما مدیر دفتر زیارتی حج و زیارت، علیرضا آل اسحاق می‌گوید که «سلامت و امنیت زائران نباید بازیچه دست برخی افراد سودجو قرار گیرد. اگر زائری آسیب ببیند، چه کسی پاسخگوست؟»

سفر به سوریه نه تنها در قالب کاوران رسمی بلکه به صورت انفرادی هم امکان‌پذیر است. برخی از فعالان حوزه زیارتی می‌گویند که «باید نظارتی بر سفرهای زیارتی به سوریه اعمال شود.» برای این منظور نظارت بر پرواز سوریه، اعمال محدودیت در عرضه بلیت و جلوگیری از سفرهای گروهی می‌تواند اثربخش باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1216823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =