صادرات تخم‌مرغ به ۱۰۰ هزار تُن رسید

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری با سیاست های این وزارتخانه ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ به خارج از کشور صادر شد و این برنامه هم در بخش طیور در حال اجرا است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ابراهیم حسن نژاد روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از فعالان بخش کشاورزی استان کردستان که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت طیور در کشور تولید می شود.

بیشتر بخوانید:

معایب مصرف زیاد تخم مرغ چیست؟

وی ساماندهی زنجیره های تولید طیور را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی خواند و افزود: بازار گوشت سفید در کشور نوسان هایی داشته این موضوع آسیب هایی به تولید کننده و مصرف کننده وارد کرده است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از سیاست های این وزارتخانه این است که یک سطح بالاتر از نیاز کشور اقدام به تولید گوشت سفید در راستای ذخیره سازی و صادرات این محصول کند.

حسین نژاد افزود: سیاست مذکور در بخش تولید تخم مرغ اجرایی شد که موفقیت آمیز هم بوده است به گونه ای که امسال با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این محصول توانستیم ۱۰۰ هزار تن از آنرا به خارج از کشور صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش گوشت قرمز با مشکلاتی مواجه هستیم که نیاز به تلاش بیشتری در این حوزه داریم، گفت: بخش زیادی از مشکلات مربوط به تولید گوشت قرمز کشور به انجام اقدامات ناسازگار با توسعه روستایی بر می گردد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تغییر کالبد روستایی و شیوه گله داری یکی از عوامل موثر در کاهش تولید گوشت قرمز در کشور است.

حسن نژاد اضافه کرد: منطقه سارال کردستان و حوزه سیروان برای تولید گوشت قرمز حرف برای گفتن دارد که جهاد کشاورزی از دامداری روستایی در این منطقه و سایر مناطق حمایت جدی می کند.

وی ادامه داد: خانه روستایی فقط محل سکونت نبوده بلکه محل تولید هم بوده و باید به این مسبر برگردیم تا شاهد بهبود تولید به ویژه در زمینه گوشت قرمز باشیم.

کردستان دارای ظرفیت و استعداد فراوانی در بخش کشاورزی است

معاون امور تولیدات دامی وزیرجهاد کشاورزی که خود یک دهه ریاست سازمان جهاد کشاورزی کردستان را هم برعهده داشت، گفت: تغییرات و تلاش های زیادی توسط مدیران و کشاورزان در بخش کشاورزی استان شاهد هستیم که منجر به تحولات و پیشرفت های قابل توجهی در این بخش شده است

حسن نژاد با بیان اینکه این استان از ویژگی های منحصر بفرد و حوزه های آبریز مهمی هم چون سیروان برخوردار است، افزود: کردستان در بالاترین حوزه کرخه یکی از حوزه های استراتژیک کشور قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امروز اگر این استان در رتبه های بالای تولید گندم کشور قرار گرفته بخشی از آن به دلیل بارش های مناسب است لذا کشت دیم در این منطقه نه تنها محدودیت نیست بلکه فرصت و امکان پیشرفت است.

افزایش ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: در سال جاری میزان تولید محصولات کشاورزی استان از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت.

پیمان اسکندری با اشاره به افزایش ۶۰۰ هزار تنی تولیدات کشاورزی استان، افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم امسال در استان تولید که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه میزان ظرفیت سردخانه ای استان هم از ۳۵ هزار تن به ۹۶ هزار تن رسیده است، اضافه کرد: سطح گلخانه های استان هم به ۶۵ هکتار افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: یکی از پروژه های کشاورزی استان تبدیل اراضی دیم به آبی است که در دومین سفر رئیس جمهور به استان در آبان امسال ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاران به بهره برداری رسید.

اسکندری ادامه داد: سال گذشته هم ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاوشان آبی شد و امسال هم در دهه فجر هزار و ۵۰۰ هکتار پایاب سد قشلاق افتتاح می شود.

وی بیان کرد: ۲ پروژه بزرگ در حوزه شیلات شامل فاز دو دیوزناو و پرورش ماهی آلوت بانه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با وجود مشکلات ناشی تحریم ها و حذف ارز ترجیحی و همه محدودیت ها و موانع کشاورزان کردستانی پای سفره مردم ایستادند و نه تنها تولید در این بخش کاهش نیافت بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =