۲ معیار وزارت علوم برای حذف رشته‌های دانشگاهی

تعداد پذیرش دانشجو در سه سال گذشته و آمار رصد اشتغال در استان از جمله معیارهای وزارت علوم برای خاموش شدن چراغ رشته‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گذشت آن روزهایی که داوطلبان «خودشان را به آب و آتش» می‌زدند تا روی صندلی دانشگاه‌ها بنشینند. دیگر آن دوران گذشته که متقاضیان برای «دانشجو شدن»، سر و دست می‌شکستند و فرقی هم نمی‌کرد که در چه رشته‌ای قبول شوند.

بیشتر بخوانید:

اتفاق عجیب؛ کمبود خوابگاه و امکانات در دانشگاه‌ها با وجود ۵۴ درصد صندلی خالی!

در حال حاضر صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی مانده؛ حتی دیگر متقاضیان آرزوی دانشجو شدن را در ذهن خود نمی‌پرورانند. داوطلبان کافیست که در رشته‌های تاپ قبول نشوند یا بازار کار رشته‌ای را مناسب نبینند، به راحتی قید دانشگاه را می‌زنند، ۱۲۰ هزار صندلی خالی مهندسی در دانشگاه‌ها گواهی بر این حرف است.

مسئولان آموزش عالی برای حل چالش صندلی خالی و بیکاری فارغ‌التحصیلان، آستین بالا زده و نسبت به حذف یا همان «خاموش شدن چراغ رشته‌ها» اقداماتی انجام داده‌اند. ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که معاون آموزشی وزیر علوم از حذف حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور ۱۴۰۲ خبر داد. البته تعداد این رشته‌ها افزایش یافت تا جایی که قاسم عموعابدینی در ۸ بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد: در سال جاری چراغ ۲۱ هزار کد رشته محل‌های دوره‌های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را خاموش کردیم، اگر در رشته‌ای مجدد تقاضا از نظر شغلی وجود داشته باشد، دوباره دانشجو در آن رشته جذب خواهد شد.

شرایط لازم برای جذب دانشجو در رشته‌های به اصلاح خاموش شده، کسب ۷۰ امتیاز در پیوست اشتغال همان رشته اعلام شده بود. ایسکانیوز در ادامه معیارهای اصلی برای حذف این رشته‌ها، شرایط احیا و ملاک‌های پیوست اشتغال را در گفت‌وگو با معاون آموزشی وزارت علوم بررسی کرده است.

حذف رشته‌های دانشگاهی بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

منیژه بهامیریان دستیار معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات ساماندهی رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: منظور از خاموش شدن چراغ رشته‌ها آن است که ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌ها برای بازه مشخصی صفر شود اما مجوز رشته حذف نمی‌شود. در صورت نیاز مجوز رشته فعال شده و مجددا در آن رشته پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی درباره معیار خاموش شدن رشته‌های دانشگاهی بیان کرد: ۲ استاندارد برای ساماندهی رشته‌های دانشگاهی در نظر داریم. در درجه اول تعداد پذیرش دانشجو در سه سال گذشته را مد نظر قرار داده‌ایم؛ یعنی با استعلام کدرشته در سه سال گذشته از سازمان سنجش، در می‌یابیم تعداد پذیرش دانشجو در آن به صورت مستمر چند نفر بوده است. اگر تعداد پذیرش پایین‌تر از تعداد متوسط متقاضیان کد رشته محل باشد، نسبت به خاموش شدن آن کدرشته اقدام خواهیم کرد.

دستیار معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ملاک دیگر ساماندهی رشته‌های دانشگاهی، آمار رصد اشتغال بود. اگر آمارهای رصد اشتغال در یک رشته خاص کمتر از متوسط شغل برای این رشته وجود داشته، برای بازه‌ای مشخص ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته صفر می‌شود.

وی افزود: در صورت فراهم شدن فاکتورهای فوق، رشته‌ها مجددا پذیرش دانشجو خواهند داشت. همچنین با اعلام نیاز از طرف بورس‌های مختلف یا انعقاد قرارداد نیز می‌توان نسبت به پذیرش دانشجو در این رشته‌ها اقدام کرد. در صورتی که رشته‌ها فرم پیوست اشتغال را تکمیل و ۷۰ درصد امتیاز لازم را کسب کنند، نیز می‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند.

ملاک‌های فرم پیوست اشتغال

بهامیریان درباره ملاک‌های فرم پیوست اشتغال گفت: این فرم شامل چند بخش مختلف است که از جمله آن می‌توان به وزن بیکاری استان در رشته دانشگاهی، مهاجرت از استان و مهاجرت به استان، مشارکت اقتصادی استان، جمعیت مخاطب استان در آموزش عالی است. لازم به ذکر است جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال به عنوان مخاطب آموزش عالی در نظر گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: در فرم پیوست اشتغال به مزیت‌های نسبی استان که در اسناد آمایش سرزمین برای هر استان به تفکیک نوشته شده است. وزارت علوم در حال حاضر از مزیت‌ها و پتانسیل‌های استان برای ساماندهی رشته‌ها استفاده می‌کند تا دریابد استان پیشران توسعه است یا در زمینه صنعت یا کشاورزی و حتی منطقه چه نقشی را ایفا خواهد کرد. مجموع موارد فوق در فرمی با امتیازات مشخص تعریف شده است.

دستیار معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در صورتی که یک رشته در این زمینه بتواند بیش از ۷۰ امتیاز کسب کند، ظرفیت رشته صفر نخواهد شد. زیرا فرض می‌کنیم طبق اسناد آمایش قرار است آن رشته در حوزه مشخصی طی سال‌های آینده فعالیت داشته باشد. ممکن است بک رشته نیروی انسانی لازم را در حال حاضر نیاز نداشته باشند ولی برای چند سال آینده با توجه به توسعه‌ای که قرار است در حوزه‌های مختلف داشته باشد؛ به نیروی انسانی نیاز پیدا کند، وزارت علوم تلاش می‌کند همسو با نیازهای این استان حرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =