از نتانیاهو اصرار از بایدن انکار؛ تلاش برای درگیر کردن آمریکا در یک جنگ مستقیم با ایران

کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک ضمن اشاره به ترجیح بایدن مبنی بر پرهیز از تشدید تنش و تداوم تلاش‌های دیپلماتیک اظهار می‌کند: در حالی که نتانیاهو سعی دارد آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر بکشاند، اما دولت بایدن به مقاومت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، به اذعان بسیاری از کارشناسان آمریکایی پس از آغاز جنگ غزه نتانیاهو تلاش زیادی برای درگیر کردن ایران و آمریکا در یک جنگ مستقیم انجام داد اما با وجود حمایت تمام عیار سیاسی و نظامی ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، دولت بایدن همواره اعلام می‌کرد که تمایلی به تشدید تنش و درگیری مستقیم با ایران ندارد. در حالی که گروه‌های مقاومت در ماه‌های اخیر به صورت مستمر پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را هدف قرار می‌دادند، اما دولت آمریکا تقریبا واکنش مشخص نظامی به این حملات نشان نداد و همین امر موجب به وجود آمدن انتقادات شدید از سوی جنگ‌طلبان آمریکایی نسبت به انفعال دولت بایدن شد.

بیشتر بخوانید:

صدای حامیان جنگ در آمریکا را نباید جدی گرفت / واکنش بایدن به کشته شدن سربازان هوشمندانه بود

انتقادات مذکور پس از کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اثر حمله کتائب حزب الله به «برج 22» در نزدیکی مرز اردن به صورت فزاینده‌ای افزایش یافت و حتی سیاستمداران جناح راست و جمهوری‌خواهان خواستار حمله مستقیم به ایران شدند. اما به گفته «جوست هیلترمن» -رییس بخش خاورمیانه گروه بین‌المللی بحران- دولت بایدن بدون توجه به مطالبه جنگ‌طلبان داخلی، ترجیح داد پاسخ آمریکا را به هدف قرار دادن پایگاه‌های نیروهای مقاومت در عراق و سوریه محدود کرده تا از این طریق هم صدای منتقدان را خاموش کند و هم بازدارندگی لازم را ایجاد نماید.

«کارمیل آربیت» -کارشناس ارشد برنامه‌های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک- در رابطه با حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده اظهار می‌کند: ایالات متحده با قاطعیت اما با خویشتنداری به کشته شدن سربازانش پاسخ داد؛ این در حالی است که بنیامین نتانیاهو -نخست وزیر اسرائیل- مشتاق است که ایالات متحده رویکردی قوی‌تر -از جمله حملات مستقیم- علیه ایران اتخاذ کند. از نظر وی، ایالات متحده ترجیح داد به جای حمله مستقیم، حملات هدفمند خارج از خاک ایران را اجرا و به طور قابل توجهی به ایرانی‌ها هشدار دهد که رهبران خود را از مسیر آسیب دور کنند.

این کارشناس آمریکایی نیز همچون بسیاری دیگر اعتقاد دارد، ایالات متحده تلاش می‌کند ضمن ایجاد بازدارندگی، از تشدید تنش اجتناب کند. وی می‌افزاید: جو بایدن -رئیس جمهور ایالات متحده- فشار [جنگ‌طلبان] را احساس می‌کند؛ در حالی که نتانیاهو سعی دارد آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر بکشاند، اما دولت بایدن به مقاومت خود ادامه می‌دهد. در مقابل، بایدن ترجیح می‌دهد گام‌های معناداری برای کاهش توانایی گروه‌هایی مانند حوثی‌ها در یمن و ایجاد بازدارندگی در کوتاه‌مدت تلاش ‌کند و در عین حال تلاش‌های دیپلماتیک کلیدی را برای دستیابی به توافق‌هایی بین اسرائیل و حماس انجام ‌دهد.

آربیت ضمن اشاره به تلاش آمریکا برای پیگیری موضوع برقراری توافق بین عربستان با رژیم صهیونیستی، تصریح می‌کند: دولت بایدن به دنبال پیکربندی مجدد منطقه برای بلندمدت از طریق دیپلماسی است اما برای اینکه چنین تحرکاتی می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد باید منتظر بود و دید؛ زیرا به اعتقاد وی، چنین معامله‌ای ایران و نیروهای نیابتی‌اش را برای حملات بیشتر تحریک می‌کند.

عباس کاظم -از دیگر کارشناسان حوزه عراق در اندیشکده شورای آتلانتیک- نیز در این باره می‌گوید: حملات آمریکا در عراق و سوریه پیام‌های متعددی را به همراه داشت. در درجه اول، هیچ حمله‌ای که منجر به از دست دادن پرسنل نظامی ایالات متحده شود بدون پاسخ قوی باقی نخواهد ماند. وی با اشاره به اینکه جان آمریکایی‌ها خط قرمز واضح آمریکا است، می‌افزاید: پیام دوم مربوط به سیاست کلی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه است؛ دولت بایدن -هم در کلام و هم در عمل- به صراحت اعلام کرد که علاقه‌ای به تشدید تنش نظامی که می‌تواند منجر به درگیری منطقه‌ای گسترده شود، ندارد.

از نظر کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک، پیام سوم این است که دولت بایدن قصد تغییر وضعیت نظامی فعلی خود در خاورمیانه را ندارد و به ویژه در مورد امتناع از ایجاد تغییرات شدید در شرایط خصمانه مصمم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =