هوش مصنوعی یک ابزار تحلیلی است

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: بهتر است از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار تحلیلی استفاده کنیم و یاد بگیریم که چه کار هایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم.

محمدباقر منهاج عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر در گفت‌وگو با ایسکانیوز در رابطه با کاربردهای هوش مصنوعی اظهار کرد: بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مانند جستجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی و غیره، همه متاثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می‌کنیم. بهتر است از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار تحلیلی استفاده کنیم و یاد بگیریم که چه کارهایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم.

وی با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی و رباتیک گفت: در تاریخچه هوش مصنوعی، هوش مصنوعی محدود بسیار زودتر از انواع دیگر هوش مصنوعی پدید آمده است. زمانی که در مورد هوش مصنوعی محدود صحبت می‌کنیم منظورمان سیستم‌های هوشمندی است که در انجام دادن یک وظیفه (task) به خصوص بهتر از انسان عمل می‌کنند. برای مثال سیستم هوشمندی که می‌تواند به صورت خودکار گفتار را به نوشتار تبدیل کند.

منهاج افزود: با هدف گسترش دانش تخصصی در زمینه مهندسی هوش مصنوعی و رباتیک و آشنایی دانشجویان و اساتید با آخرین دستاوردهای موجود، این کنفرانس برگزار می‌شود. آشنایی و تبادل آخرین اطلاعات علمی بین محققین، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی و رباتیک از اهداف این کنفرانس می باشد.

وی ادامه داد: محورهای کنفرانس در حوزه های رباتیک و مکاترونیک، تعامل بین انسان و ربات کنترل و پردازش سنسوری، کاربرد های رباتیک و اتوماسیون، هوش مصنوعی و محاسبات نرم، سامانه های چند عاملی، شهر هوشمند و اینترنت اشیاء ، علوم داده و یادگیری ماشین، شبکه های عصبی و منطق فازی، کاربردهای هوش مصنوعی در علوم تجربی و انسانی است.

محمدباقر منهاج در خصوص این کنفرانس تاکید کرد: بحثی که در حال حاضر بیشتر مطرح است، بحث علوم شناختی(Cognitive Science) است. علوم شناختی، مطالعه‌ی علمی ذهن (Mind) است که مجموعه ای از رشته های تخصصی و حوزه وسیعی از دانش است. ده ها سال است که در دنیا در زمینه علوم شناختی تحقیقات مفصل و پر هزینه ای انجام می شود.

هدف از این علم این است که اولا قابلیت‌های شناختی که در موجودات زنده وجود دارد به شکل علمی تعریف و تدوین شود و بعد مکانیسم‌هایی که در مغز باعث به وجود آمدن چنین قابلیت هایی بوده اند، شناسایی شوند.

وی خاطر نشان کرد: موضوعات کنفرانس در حوزه بحث های روز است و بهتر است موضوعات انتخابی چالشی باشند تا دانشجویان بتوانند با خردورزی پیش بروند و تجربه به دست آورند همچنین بتوانند نقادانه به پرسش ها پاسخ دهند. آن‌ها باید بتوانند مقاله‌هایی بنویسند که از مقاله هایی با استفاده از هوش مصنوعی و مانند آن ها نوشته می‌شود، در سطح برتری باشد. پس بهتر است سطح هوشمندی خود را در این زمینه تقویت کنند.

خبرنگار:نیلوفر معصومی

انتهای پیام/

کد خبر: 1219519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =