لزوم پشتکار بیشتر بدنه دانشجویی در حوزه میراث فرهنگی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: یکی از استراتژی‌هایی که معاونت در این دوره پیش گرفته و توانسته گام های اول را در این مسیر بردارد، ارتباط مجموعه‌های دانشجویی با سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی خارج از وزارت علوم بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین نشست هم‌اندیشی کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی صنایع‌دستی با وزارت میراث فرهنگی و وزارت علوم با اشاره به ارتباط مجموعه های دانشجویی با نهادهای فرهنگی خارج از دانشگاه گفت: یکی از استراتژی هایی که معاونت فرهنگی وزارت علوم در این دوره پیش گرفته است و توانسته گام های اول را در این مسیر بردارد، ارتباط مجموعه های دانشجویی با سازمان ها و نهادهای فرهنگی خارج از وزارت علوم بوده است.

بیشتر بخوانید:

لزوم توانمند سازی فعالان دانشجویی حوزه صنایع دستی

وی افزود: ما معتقدیم که هر چقدر سن و زمان آشنایی دانشجویان را با این مجموعه ها پایین تر بیاوریم هم بر بلوغ مجموعه های دانشجویی افزودیم و هم بهره مندی نهادها و مجموعه های بیرون از وزارت عتف را از این مجموعه ها بیشتر کرده و به نوعی بهره وری را در نهایت امر در مجموعه کشوری ارتقا بخشیدیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: تا کنون فعالیت های خوبی در دانشگاه ها انجام شده و آن چیزی که برای ما حائز اهمیت بوده است این است که بتوانیم این فعالیت ها را به نظام مسائل کشور و فرصت ها و ظرفیت های نهادینی که در خارج از مجموعه آموزش عالی در سایر نهادها و سازمان ها وجود دارد، مرتبط کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این مجموعه های دانشجویی که رشد و گسترش خوبی پیدا کرده ، کانونها و انجمنهای علمی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است. به صورت خاص در حوزه صنایع دستی با همدلی موجود و ظرفیت های آشنایی که از قبل وجود داشته و همچنین نیروهای خوب و خوش فکر و خلاق و با انگیره ای که در مجموعه صنایع دستی کشور حضور دارند پیشبرد این ظرفیت دو چندان شده است. لذا ما نیز باید بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم و در مسیری قرار بدهیم که این ظرفیت های بالقوه فعلیت پیدا کند.

کلانتری افزود: به همین دلیل توافق ها و تفاهم های سطح کلان صورت گرفت و به مرحله اجرا رسید. این جلسات نشان می دهد که این اراده و انگیره وجود دارد. ظرفیت های عظیمی در دانشگاه ها وجود دارد که می شود خیلی بهتر از آن استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر فعال سازی ظرفیت های دانشجویی در استان ها گفت: درخواست من از دانشجویان فعال کانون ها و انجمن های علمی این است که پیگیر این مسئله باشند و تا آن جایی که در حیطه توان و اختیارات ما و معاونت صنایع دستی باشد مسائل را حل کرده و این ارتباط را شکل می دهیم.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که ما امروز بیشتر از گذشتگان به صنایع دستی نیازمندیم. صنایعی که ما امروز تحت عنوان صنایع دستی می شناسیم، معنایی برای ما دارد که برای گذشته گان نداشته است. گذشتگان ما با هنر و ممارست تولیداتی داشته اند که هر روزه از آن استفاده می کردند و جزء ملزومات کاربردی آنها به حساب می آمد. اما امروزه بسیاری از این تولیدات فراتر از کاربردی که در هر روزه زندگی ما دارند، دارای یک کاربرد هویتی هستند و این بسیار مهم است.

کلانتری افزود: در جهانی که بسیاری از این عناصر در واقع خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه توسط فرآیندهای جهانی به حاشیه رانده می شوند، به متن آوردن این عناصر به واقع باز احیای این عناصر هویتی است پس هر کسی که این صنعت، فرهنگ و عناصر را زنده کند، کمک به میراث فرهنگی و تمدنی ما می کند،

وی گفت: هیچ وقت در طول تاریخ این چنین که امروز به این صنایع نیازمندیم، نیاز نداشتیم چون نقطه تمایز، تفاوت و عنصر هویتی ماست و ما بودن ما را نشان می دهد. پس هر چقدر به این ها رجوع کنیم مایه برد و درخشش ماست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: امروز در خوان گسترده فرهنگ، مزیت اول و رقابتی ما داشته های میراثی ماست که بتواند در فضای جدید نقش خودش را ایفا کند و این کار شما دانشجویان کانون ها و انجمن های علمی صنایع دستی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، کلانتری در پایان گفت: ما آنچان که باید و شاید کار نکردیم و بیشتر به عنوان عناصر تاریخی و قدیمی و باستانی با این مسائل مواجهه داشتیم در حالی که اتفاقا می تواند نقطه تمایز و هویتی ما باشد. بدنه دانشجویی به دلایل مختلف در این مسیر می تواند پیشگام باشد. خلاقیت ویژگی مهم جوانی است که پیشگامی دانشجویان را تضمین می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =