تصور مردم از درآمد نفتی با واقعیت سازگار نیست/ بالاترین درآمد نفتی بعد از انقلاب در سال ۹۷ محقق شد

سفیر اسبق ایران در کشور استرالیا و مکزیک گفت: تصور مردم از درآمدهای نفتی و معادن برای هر ایرانی با واقعیت تطبیق ندارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، محمد حسن قدیری ابیانه در نشست تبیینی و سیاسی معیشت و انتخابات، که در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه های یزد برگزار شد، با انتقاد از ضعیف دانستن اطلاع رسانی کشور گفت: تصوری که مردم از درآمد نفتی دارند با واقعیت سازگار نیست. عادت به ملموس کردن اعداد درشت نداریم وگرنه درآمدهای نفتی، یکی از شفاف‌ترین درآمدها است.

قدیری ابیانه افزود: در سال ۹۷ بالاترین برآورد درآمد نفتی در بودجه را بعد از انقلاب داشتیم. صادرات میعانات گازی و نفت در آن زمان عددی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، بدون در نظر گرفتن هزینه استخراج و صادرات در نظر گرفته شده بود که البته محقق نشد. بر فرض تحقق، در تقسیم این مقدار بر جمعیت ایران، سهم هر ایرانی ماهانه مبلغ ۱۴۰ هزار تومان از درآمد نفت خواهد بود.

استراتژیست و دکترای علوم دفاعی استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک ادامه داد: یکی دیگر از درآمدهای دولت از معادن است. معدن طلای اندریان در دهستان ارزیل در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی دارای ذخیره قطعی 40 میلیون تن خاک طلا با عیار ۵ درصد است.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک افزود: طبق محاسبات انجام شده از هر تن خاک این معدن ۵ گرم طلا حاصل می‌شود. با در نظر گرفتن زمان ۱۰۰ ساله برای استخراج طلای این معدن، اگر این مقدار را بین جمعیت کشور ایران تقسیم کنیم، به هر ایرانی کمتر از 2.5 گرم طلا می رسد.

وی با انتقاد از کسانی که وضعیت کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس را با کشور ایران مقایسه می‌کنند، اذعان کرد: صادرات نفت این کشورها بازای هر نفر، به عنوان مثال یک سال کویت یا امارات با در نظر گرفتن جمعیت یک میلیون نفری، به ترتیب معادل ۹۵ سال و ۱۰۰ سال یک ایرانی و قطر با جمعیت ۴۰۰ هزار نفری معادل 1/5 قرن یک ایرانی است.

عضو نظام مهندسی کشور وظیفه مجلس را نظارت بر عملکرد دولت دانست و ابراز کرد: نماینده مجلس می‌تواند از وزرا و رئیس جمهور سوال کند و اگر یک چهارم کل نمایندگان مجلس از رئیس جمهور یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آنان سوال کند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سوال آنان جواب دهد. نمایندگان مجلس می‌توانند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. اگر مجلس رای اعتماد نداد، وزیر استیضاح می‌شود.

محمد حسن قدیری ابیانه وظیفه مردم در این مقطع کنونی را مهم و سرنوشت ساز دانست و گفت: با انتخاب افراد صالح و شایسته می توان مانعی در برابر فساد در قوه مجریه شد.

قدیری ابیانه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را عاملی برای ناامیدی قدرت های سلطه گر در رسیدن به اهداف خود و پیمودن راحت تر راه پیشرفت ایران با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه و خرابکاری‌ها دانست.

در پایان محمدحسن قدیری ابیانه به سوالات شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1220962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =