اختتامیه جشنواره شعر مهدوی اقوام در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

آئین اختتامیه جشنواره ملی شعر مهدوی اقوام با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

دبیر اجرای جشنواره مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز کهگیلویه و بویراحمد از اختتامیه جشنواره شعر مهدوی اقوام در کهگیلویه و بویراحمدخبر داد و گفت: آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر مهدوی اقوام سه‌شنبه یکم اسفندماه از ساعت ۹ الی ۱۲ در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد ۴۹۶ شعر به دبیرخانه ارسال شد و توسط داوران منتخب دبیرخانه شعر مهدوی داوری صورت گرفت. داوری جشنواره بر مبنای شعر با لهجه اقوام مختلف ایران و برای امام زمان (شعر مهدوی) صورت گرفت.

این جشنواره که در راستای ترویج فرهنگ مهدویت و با هدف پاسداشت و تجلیل از شاعران اقوام ایرانی در زمینه شعر مهدوی برگزار شده است، با استقبال گسترده شاعران از سراسر کشور مواجه شده است.

در این آیین، علاوه بر تقدیر از آثار برگزیده، برنامه‌های متنوعی از جمله شعرخوانی شاعران برجسته کشور، اجرای موسیقی آئینی و مذهبی و… پیش‌بینی شده است.

ایشان افزود: مهدویت یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار و محورهای اصلی فعالیت‌های دینی و اعتقادی و فرهنگی دانشگاه آزاد در دو سال اخیر بوده است. از همین رو برگزاری برنامه‌ها و آیین‌های مختلف با محوریت موضوع مهدویت هم به یکی از فعالیت‌های فرهنگی واحد تبدیل شده است. یکی از این آیین‌ها، جشنواره‌ای در زمینه شعر مهدوی اقوام است که به میزبانی واحد یاسوج برگزارشد.

و ظرفیت‌هایی از قبیل مجله فرهنگی ادبیات واحد یاسوج، یکی از علت‌های مهمی بوده که میزبانی بخش شعر مهدوی اقوام مختلف ایرانی را برای این واحد امسال به ارمغان داشته است. جا دارد ذکر شود این نشریه دانشجویی مورد قبول وزارت علوم بوده و همچنین در سال گذشته دومین مجله برتر کشور در حوزه ادبیات معرفی شده است. این نشریه با موضوع شعر محلی منتشر می‌شود و افراد متخصص در آن فعالیت دارند.»

«جشنواره شعر مهدوی اقوام با یک فراخوان عمومی در سطح واحدهای مختلف دانشگاهی در سرتاسر کشور با موضوع آزاد از طرق مختلف مانند اداره‌ کل ارشاد استان‌های مختلف یا دانشگاه‌ها اعلام شد. و درنتیجه این اعلام علاقه‌مندانی در زمینه اشعاری با محوریت امام زمان در گویش‌های مختلف ایرانی مانند مازنی، گیلکی، لری، کری، آذری در دو دسته آذربایجانی و قشقایی، عربی، ارمنی، ترکمن و دیگر گویش‌های رایج کشور به دبیرخانه این جشنواره در مدت مشخص ارسال کردند. که پس از ارسال آثار از سرتاسر کشور یک گروه متشکل از داورهای مختلف و مسلط به گویش‌های مختلف اقوام ایرانی روی آثار داوری کرده و افراد منتخب را انتخاب کردند. درنهایت نیز آثار منتخب در یک کتاب منتشر خواهد شد.»

دبیر اجرایی این رویداد درباره تعداد و چگونگی انتخاب داورها برای این جشنواره بیان کرد: «کمیته داوری از شهرهای مختلف و از بین افرادی که تسلط کامل روی گویش‌های مختلف داشتند؛ انتخاب شد. به عبارت دیگر استادهایی که در این بخش به‌عنوان داور انتخاب شدند به همان گویش مشخص شده تسلط کامل دارند. در این زمینه از تجربه نشریه دانشجویی دانشگاه نیز استفاده شده است.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای پیام

کد خبر: 1221058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =