ایرانیان بهترین شناخت را از «انسان» دارند

سخنرانان روس و ترک‌زبان حاضر در همایش «نهج‌البلاغه و هویت جوانان» در اصفهان، از نگاه ایرانیان به مفهوم «انسان» تمجید کرده و بر هم‌افزایی علمیِ جامعه مسلمان در سراسر جهان، تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از اصفهان، همایش «نهج‌البلاغه و هویت جوانان» در چهارچوب سلسله برنامه‌های علمی سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با حضور «محمد حضرت گالیموف» مفتی مسلمانان تاتارستان روسیه و «اسماعیل بندی‌ داریان» مترجم و نویسنده ترک‌زبان و رکورددار نشر کتب ادبی و فرهنگی با درون‌مایه اسلامی و دیگر مهمانانی از حوزه و دانشگاه با مشارکت بیش از ۴۰۰ نفر در محل تالار بین‌المللی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد.

ایرانیان بهترین شناخت را از «انسان» دارند

جایگاه «انسان» از نگاه ایرانیان

در ابتدای این نشست، اسماعیل بندی‌ داریان با تمجید از نگاه ایرانیان نسبت به مفهوم و هستی‌شناسیِ «انسان» گفت: در زبان ترکی ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید «ماهیِ خارج از دریا، تا زمانی که از محیط خود خارج نشود نمی‌داند دریا چیست!» به زعم من، ایرانیان باید بدانند شاید تنها کشوری که در دنیا شناخت صحیحی از انسان دارد، ایران است.

قرائت قرآن، منحصر به عربی نیست!

وی با اشاره به آشنایی خود از سن ۱۳ سالگی با انقلاب اسلامی و نهج‌البلاغه، بیان داشت: زمانی که انسان، پیام قرآن را درک نکند، اجازه می‌دهد اوریِنتالیست‌ها [خاورشناسان] برای او تصمیم‌گیری کنند و بگویند این کتاب ارجمند را باید فقط به زبان عربی خواند!

بندی‌ داریان ضمن تأکید بر توصیه خداوند به «خواندن قرآن» و منحصر نبودن مطالعه وحی به زبان عربی، افزود: اکثر کارشناسانی که از الزام به خواندن قرآن به زبان عربی می‌گویند، مارکسیست، بی‌دین و یا باورمند به سایر فرقه‌های غیراسلامی هستند که قصد دور کردن افراد از قرآن را دارند. این «زبان» نیست که مقدس است؛ بلکه «گوینده قرآن» مقدس می‌باشد.

ایرانیان بهترین شناخت را از «انسان» دارند

انسان، ابزارِ تکنولوژی شده است

این نویسنده ترک‌زبان تصریح کرد: در دوره‌ای که گوشی‌های موبایل در حال فتح جهان‌اند و حکم خدایی برای بسیاری از انسان پیدا کرده‌اند، گویی خدای حقیقی از میان مردم ما حذف شده است. این خدایان دروغین، خواهان تسلط بر انسان و بازگرداندنِ او به عصرِ پیش از تمدن‌اند.

وی ادامه داد: در کدام دوره از تاریخ، «شهوت، جهل و تسلیمِ خودخواهی شدن» نماد تمدن بشری بوده، که امروز چنین مضامینی برای جوامع بشری جا افتاده‌اند؟ بنابراین، باید پذیرفت که تکنولوژی‌هایی مثل تلفن همراه در جهانِ ما یک ابزار نیست، بلکه برعکس، انسان را ابزار می‌بینند!

الگوی «درست جوانی کردن»

بندی‌ داریان با دعوت از نسل جوان به مطالعه قرآن و نهج‌البلاغه و اشاره این کُتب به مفهوم «درست جوانی کردن» تصریح کرد: همه ما باید انسان‌هایی که درست زندگی کرده‌اند را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. اولین الگوی درست جوانی کردن را هابیل، فرزند حضرت آدم، در مقابل ما قرار داده است که رضای خدا و پدر را بر هر موضوع مادی دیگری ترجیح داد. از سویی حضرت موسی با پشت کردن به شهوت و پرهیز از انتقام، یوسف با صبر و حیای خود و عیسی با استقامت در برابر رومی‎ان برای حفظ ارزش‌های معنوی خویش، الگویی را به ما عرضه می‌کنند که با توسل به این الگوها، تازه متوجه نقص‌های خود می‌شویم و برای بهتر شدن تلاش می‌کنیم.

ایرانیان بهترین شناخت را از «انسان» دارند

راه نجات از جنگ‌ها و فتنه‌ها

در ادامه این نشست، محمد حضرت گالیموف با قدردانی از مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد برای زمینه‌چینی در راستای تعامل اسلام‌شناسان در سطح بین‌المللی، گفت: حضور در جمع جوانان و اندیشمندان ایرانی، صفحه‌ای جدید و درخشان برای جامعه مسلمانِ روسیه است. در دنیایی که سرشار از فتنه، جنگ و اختلاف است، نهج‌البلاغه «راه نجات انسان» از این فتنه‌هاست.

وی افزود: همان‌طور که ولادیمیر پوتین -رئیس جمهور روسیه- تصریح کرده، صلح جهانی، فقط یک کلمه نیست! دنیا امروز به «دفاع» نیاز دارد؛ خصوصاً دفاع از عدالت و برابری که طبق گفته پیامبر اسلام (ص)، وظیفه هر مسلمانی دانسته شده است. صلح، هویتِ دین اسلام و راه نجات بشر است؛ در عین حال، برای دفاع از صلح، به قدرت نیاز است.

کار بزرگ مترجمان روسی نهج‌البلاغه

گالیموف ادامه داد: طی ۱۰ سال همکاری [علمی و دینی] ما با ایران، حدود ۳۰۰ روحانی جوان اهل سنت تربیت شده‌اند که ترویج هویت اسلامی را با تألیف کُتب متعددی مثل کتاب «شخصیت پیامبر و امام علی» دنبال کرده‌اند. در عین حال کار اصلی ما، ترجمه «نهج‌البلاغه» به زبان تاتاری بوده که تمامی خطبه‌های حضرت علی را دربرمی‌گیرد. این کتاب در ۳ هزار نسخه به چاپ رسید ولی آن‌قدر استقبال خوب بود که حتی متوجه نشدیم چگونه تمامی این‌ها در مسکو به فروش رفت!

مفتی مسلمانان تاتارستان روسیه در پایان خطاب به جوانان حاضر در این گردهمایی، با تکرار نقل قولی از رهبر انقلاب اظهار کرد: افرادی که در جامعه مسلمانان اختلاف می‌اندازند، در هر کجا و با هر مقامی، دشمنِ مسلمان هستند. باید دعا کنیم که وحدت اسلامی روزبه‌روز قوی‌تر شده و همه ما -خصوصاً نسل جوان- همواره بکوشیم تا این وحدت را حفظ کنیم.

ایرانیان بهترین شناخت را از «انسان» دارند

شایان ذکر است کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه موسوم به «راه نجات» پس از دو دوره برگزاری ظرف سه سال اخیر، اینک در آستانه برگزاری سومین دوره زیر نظر مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی، حدود ۱۰ پیش‌نشست را در قالب همایش و سمپوزیوم علمی برنامه‌ریزی کرده و همایش «نهج‌البلاغه و هویت جوانان» در این چهارچوب برگزار شده است. سومین کنگره بین‌المللی راه نجات، تیرماه سال آتی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با شعار «نهج‌البلاغه و زیست‌ شرافتمندانه» برگزار خواهد شد.

خبرنگار: علی سمیرمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1221622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =