بهترین دانشگاه‌های علوم پایه چه برنامه‌هایی برای دانشجویان دارند؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که علوم پایه نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادها دارد و همین علوم اساسی هستند که باعث اکتشافات بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته شده است. در این گزارش می‌خواهیم دانشگاه‌هایی را که رشته‌های علوم پایه ارائه می‌دهند معرفی و استراتژی آنها را برای جذب دانشجوها بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از تایمز هایر اجوکیشن؛ علم پایه یا علم بنیادی مجموعه علومی هستند که به بررسی بنیادین پدیده‌ها یا بررسی ماهیت، قوانین و روابط حاکم بین آنها می‌پردازد. از بارزترین این علوم می‌توان به ریاضیات، فیزیک، شیمی، فلسفه، منطق، زیست‌شناسی، زبان‌شناسی، زمین‌شناسی اشاره کرد.

تحقیقات پایه - مطالعات کنجکاوی‌محور که به دنبال کشف دانش جدید به جای دنبال کردن کاربردهای خاص است - برای پیشرفت‌های علمی که زندگی را بهبود می‌بخشد و به رفع چالش‌های اجتماعی کمک می‌کند ضروری است. به طور مثال،‌ آمریکا برای اینکه حکمرانی خود را در علم جهانی تثبیت کند، به این نتیجه رسیده است که باید بودجه‌های تحقیقاتی خود را در زمینه علوم پایه افزایش دهد. این کشور می‌داند که اگرچه برگشت سرمایه در علوم پایه سخت‌تر و طولانی‌مدت‌تر است، اما سود آن بسیار بیشتر از علوم کاربردی خواهد بود.

اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در علوم پایه در جهان کدام‌ها هستند؟ اگر به دنبال جواب این سوال هستید، جدول زیر را مشاهده کنید:

گفتنی است که مطالعه شامل تعدادی زیررشته شامل ریاضی، شیمی و علوم زمین و همچنین فیزیک و نجوم می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های علوم پایه چه برنامه‌هایی برای دانشجویان دارند؟

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید از ۱۰ دانشگاه برتر رشته فیزیک در دنیا هفت تای آنها در آمریکا قرار دارند. این امر نشان دهنده اهمیت تحصیل در رشته علوم پایه در کشورهای توسعه یافته است. به غیر از دانشگاه‌های آمریکا، سه دانشگاه ۲ تا از بریتانیا و یک دانشگاه در سوئیس در این جدول به چشم می‌خورند. سوئیس، محل استقرار سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای (سرن)، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات در جهان است و این امر نشان می‌دهد که چقدر علوم پایه در پیشرفت یک کشور نقش اساسی دارد. کشورهای دیگری نیز مانند چین، بریتانیا، ژاپن،‌ آلمان، کانادا و استرالیا نیز وجود دارند که دارای بهترین دانشگاه‌های علوم پایه هستند و به ترتیب ۸۰، ۵۹، ۵۷، ۴۵، ۳۰ و ۲۸ دانشگاه برای این رشته‌ها دارند.

گفتنی است که این رتبه‌بندی‌ها از روشی مشابه با رده‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز در سال ۲۰۲۴ استفاده می‌کند.

در ادامه به بررسی پنج دانشگاه برتر جهان در رشته‌های فیزیک، شیمی و ریاضی می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چطور این دانشگاه‌ها دانشجویان را برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه ترغیب می‌کنند:

۵- دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج سابقه‌ای طولانی و درخشان در آموزش و تحقیق در رشته علوم فیزیکی دارد و افراد و دانشمندان برجسته‌ای چون آیزاک نیوتن، جیمز کلرک ماکسول، ارنست رادرفورد و اخیرا استیون هاوکینگ، همگی با این دانشگاه مرتبط بوده‌اند.

در این دانشگاه دوره علوم طبیعی که اکثر موضوعات علوم زیستی و فیزیک را پوشش می‌دهد، ارائه می‌شود. این دانشگاه به دانشجویان امکان می‌دهد از سال دوم به صورت تخصصی در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، علوم زمین و سایر رشته‌های خاص تحصیل کنند.

البته ریاضیات یک دوره تحصیلی جداگانه است که اغلب به عنوان یکی از سخت ترین درس‌ها در نظر گرفته می‌شود. تا جایی که در این دانشگاه، ‌به دانشجویان ریاضی لقب «mathmos» داده می‌شود. دانشجویان رشته ریاضی دوره خود را در سه بخش می‌خوانند و دروسی که می‌گذرانند از نظریه مجموعه‌ها شروع می‌شود و به مکانیک کوانتومی می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌های آمریکا چه برنامه‌ای برای توسعه علوم، مهندسی و ریاضیات دارند؟

دانشجویان فارغ‌التحصیل علوم فیزیکی دانشگاه کمبریج بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در آزمایشگاه معروف «کاوندیش مرکزی» تحقیقات فیزیکی خود را ادامه دهند. این آزمایشگاه سالانه حدود ۷۵ دانشجو می‌پذیرد. به غیر از این، می‌توانند در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شامل دکتری فیزیک و کارشناسی ارشد محاسبات علمی، علوم نانو و روش‌های محاسباتی ادامه تحصیل دهند.

۴- موسسه فناوری ماساچوست

بخش فیزیک موسسه فناوری ماساچوست نسبتاً بزرگ است؛ حدود ۷۵ عضو هیات علمی دارد و تقریبا ۷۵ دانشجوی کارشناسی و ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در آن درس می‌خوانند. از سال ۱۹۹۸، چهار فارغ‌التحصیل از برنامه‌های فیزیک MIT برای کار خود برنده جایزه نوبل شده‌اند.

دوره های فیزیک سال اول با استفاده از یک ابتکار آموزشی معروف به «یادگیری فعال مبتنی بر فناوری» تدریس می‌شود. همه دانشجویان در مقطع لیسانس کلاس‌های ریاضی را به عنوان بخشی از مدرک تحصیلی خود می‌گذرانند و بسیاری از آنها در رشته اصلی یا جزئی را انتخاب می‌کنند.

تحصیل در مقطع دکتری در MIT منجر به اخذ مدرک دکترای فلسفه یا دکتری علوم می شود، اگرچه از نظر وضعیت مدرک معادل هستند. فارغ‌التحصیلان ریاضی در مقاطع ریاضی کاربردی یا محض در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند و دانشجویان ریاضی کاربردی تشویق می‌شوند در کلاس‌های دیگر گروه‌ها مانند مهندسی نیز شرکت کنند.

۳- دانشگاه استنفورد

حدود نیمی از تمام دانشجویان کارشناسی در دانشگاه استنفورد حداقل یک دوره فیزیک را به عنوان بخشی از دروس خود می‌گذرانند. این دوره‌ها به عنوان آموزش ضروری برای رشته‌های علوم و مهندسی عمل می‌کنند. این دپارتمان علاوه بر کلاس‌های بسیار تخصصی، دوره‌های مقدماتی را با هدف رشته‌های غیر فنی ارائه می‌دهد.

تحصیل در رشته شیمی در استنفورد نیز محبوب است و برای آن دسته از دانشجویانی که پیشینه قوی فیزیک و ریاضی دارند هم می‌توانند در رشته فیزیک شیمی خاص تحصیل کنند.

دانشجویان می‌توانند در رشته ریاضی در رشته‌های اصلی یا جزئی آن شرکت کنند و این فرصت را پیدا کنند که در مسابقه ریاضی سالانه با جوایز نقدی برای نمرات عالی و عملکرد برجسته به ویژه برای دانشجویان دختر شرکت کنند.

دوره‌های بسیاری برای فارغ التحصیلان رشته‌های علوم فیزیکی وجود دارد، از فیزیک کاربردی گرفته تا شیمی بیوفیزیک. دوره‌های دکتری در این دانشگاه حدود ۶ سال طول می‌کشد تا تکمیل شود.

۲- دانشگاه ‌هاروارد

دانشجویان کارشناسی در دانشگاه هاروارد می‌توانند از ساختار دوره‌های انعطاف‌پذیر بهره ببرند. در مقایسه با سایر رشته‌های علوم، درس فیزیک کلاس‌های اجباری کمی دارد. بنابراین، بسیاری از دانشجویان، رشته فیزیک را با ریاضیات، نجوم، تاریخ علوم یا شیمی ترکیب می‌کنند.

حتی در مقطع کارشناسی، دانشجویان می‌توانند پروژه‌های تحقیقاتی را به طور مستقل انجام دهند و به عنوان دستیار تدریس در برخی از کلاس‌ها فعالیت کنند.

یک جامعه اجتماعی و حمایتی فعال در این دانشگاه وجود دارد که رویدادهای تفریحی و سخنرانی‌های فوق برنامه را سازماندهی می‌کند تا دانشجویان این شانس را داشته باشند که به صورت غیررسمی با اساتید تعامل داشته باشند.

دانشجویانی که در رشته فیزیک از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در رشته‌های فیزیک ذرات پرانرژی، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک جامدات و سیالات، اخترفیزیک، فیزیک هسته‌ای، مکانیک آماری، اپتیک کوانتومی، فیزیک ریاضی، نظریه میدان کوانتومی، نظریه ریسمان و نسبیت ادامه تحصیل دهند.

۱- موسسه فناوری کالیفرنیا یا کل‌تک

مؤسسه فناوری کالیفرنیا تأکید زیادی بر آموزش و تحقیق علم دارد. اعضای هیات علمی این دانشگاه تاکنون ۷۴ جایزه نوبل و ۷۱ مدال ملی علم یا فناوری آمریکا را از آن خود کرده‌اند و در میان آنها چهار دانشمند ارشد نیروی هوایی نیز دیده می‌شود.

تعداد زیادی از محققان و اساتید این دانشگاه با ناسا در ارتباط هستند. آزمایشگاه پیشرانه جت، که در دهه ۱۹۳۰ تاسیس شد و متعلق به ناسا است، توسط محققان کل‌تک اداره می‌شود. و ناسا تا به امروز میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است.

فیزیک یکی از محبوب ترین مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در این دانشگاه ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =