کنعانی: ادعای ساخت پایگاه نظامی توسط ایران در سودان بی‌اساس است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعایی که مطرح شده مبنی بر ساخت پایگاه نظامی توسط ایران در سودان همانطور که وزیر خارجه این کشور اشاره کردند یک ادعای بی‌اساس و با اهداف سیاسی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در روز جمعه ۱۱ اسفندماه گفت: این انتخابات در فضایی امن، سالم و پر نشاط و با حضور هوشمندانه و با بصیرت مردم ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: آمریکا صحنه گردان اصلی جنگ غزه و مانع پایان نسل‌کُشی است

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در ابتدا در خصوص انتخابات مجلس و خبرگان گفت: ما در روز جمعه گذشته شاهد رخداد مهم ملی یعنی برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بودیم که در فضایی امن و سالم و پرنشاط با حضور ایرانیان عزیز برگزار شد.

لازم می‌دانیم به ملت بصیر ایران برای استفاده از حق انتخاب و همچنین منتخبین ملت تبریک عرض کنیم از اینکه مورد اعتماد ملت شریف ایران واقع شدند، و امیدواریم نماینده‌ها بتوانند در مسیر خدمت به مردم توفیقات روزافزونی داشته باشند.

نشست سازمان همکاری اسلامی در جده و حضور ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سازمان همکاری اسلامی در جده و حضور ایران گفت: ما رخداد مهمی را در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با فلسطین شاهدیم. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان است. هم نشست اول و هم دوم محصول تلاش دیپلماتیک ایران و تعدادی از کشورهای عضو است.

با توجه به جایگاه سازمان همکاری اسلامی و اینکه اساسا فلسفه آغازین آن در ارتباط با فلسطین بوده، انتظار این بود در طول بازه زمانی پنج ماهه از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شاهد اقدام موثر و تعیین کننده باشیم. به رغم اینکه جلسه‌ای برگزار شده بود شاهد آن نبودیم این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کند در مسیر ایجاد بازدارندگی ایفای نقش کند. البته تلاش مجموعه کشورهای اسلامی و اعلام مواضع و دیدگاه در مجموع قابل تقدیر است اما انتظار مردم فلسطین ایجاد بازدارندگی بود.

متاسفانه در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا که از رژیم به طور مستمر ادامه پیدا کرده، اکنون سازمان همکاری اسلامی در معرض آزمون قرار دارد تا نشان دهد چه میزان در حمایت از مردم فلسطین پایبند است. این آزمون فردا در جده برگزار می‌شود. انتظار همه ملت‌ها از رهبران کشورهای اسلامی این است فردا در تکمیل گام‌ها یک تصمیم قوی در ارتباط با برداشتن گام موثر در حمایت از فلسطین اتخاذ کنند. آنچیزی که دارای اهمیت است پایان دادن به حملات وحشیانه رژیم است. مضافا اینکه رژیم علاوه بر بمباران‌ها اکنون از گرسنگی دادن مردم فلسطین دارد استفاده می‌کند. مردم فلسطین در معرض کشتار جمعی قرار دارند. یک تصمیم جدی برای پایان دادن به جنگ و گشودن مرزها برای کمک‌های انساندوستانه و توقف پروژه رژیم در کوچاندن مردم فلسطین باید گرفته شود.

ادعاها درباره میدان گازی آرش و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

وی در خصوص ادعاها درباره میدان گازی آرش و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما در این ارتباط مواضع خودمان را مبتنی بر قواعد حقوقی اعلام کردیم. طرح ادعاهای بی‌اساس هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد.


ما در ارتباط با این موضوع بر اساس مذاکرات دوجانبه با دولت کویت و همواره بر همکاری سازنده تاکید کردیم و در گفتگوها بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی تاکید کردیم. نگاه ما در مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر ایجاد فضای مثبت و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف است. طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای کمک کننده نیست.

واکنش به ادعای وال استریت ژورنال درباره مناسبات ایران و سودان

کنعانی در خصوص ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران به سودان پیشنهاد صادرات پهپاد در ازای ساخت پایگاه در این کشور را داده است، گفت: آفتاب آمد دلیل افتاب. وزیر خارجه سودان در این خصوص توضیحاتی دادند. ادعای بی اساس با هدف و انگیزه سیاسی است.

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به الجزایر

وی در خصوص دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان به الجزایر گفت: سفر رئیس جمهور با دو دستورکار صورت گرفت. سفر دوجانبه و همچنین  شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکنننده گاز. این نشست به صورت دوسالانه است و طبیعتا دارای اهداف مهمی است.

رئیس جمهور در ششمین نشست سران مجمع در سال ۱۴۰۰ در دوحه ابتکاری با عنوان گاز طبیعی در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا مطرح کرده بودند. با توجه به اولویت‌های نشست سران توجه به امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی و تقویت گفتگوها مهمترین اهداف مدنظر بود. در این چارچوب مذاکرات مشورتی میان سران انجام شد.

بخش دیگر سفر در چارچوب دوجانبه و در پاسخ به دعوت رسمی بود. الجزایر کشوری اسلامی و انقلابی و مهمترین کشور جهان اسلام و عضو غیردائم شورای امنیت است. روابط میان دو کشور روابطی دوستانه و برادرانه بوده است. ما شاهد تحرک و شتاب جدید در روابط دو کشور بودیم. ما در حوزه منطقه‌ای دارای دیدگاه مشترک در خصوص فلسطین هستیم.

روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف مبتنی بر مقررات بین‌المللی است

کنعانی درباره ادعای رئیس کمیسون اروپا در خصوص کمک نظامی ایران و روسیه گفت: ما بارها موضع خودمان را اعلام کردیم. روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و مبتنی بر منافع مشترک است و مسبوق به وقوع جنگ در اوکراین است. این همکاری‌ها علیه هیچ کشوری نیست. 


مواضع ایران در خصوص بحران اوکراین روشن است و اعلام کردیم جنگ را راه حل نمی‌دانیم و از گفتگوهای سیاسی حمایت می‌کنیم و آمادگی ایران را برای میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ اعلام کردیم. طرح ادعاهای از این دست را در راستای انگیزه‌های طرف‌هایی می‌دانیم که میلیاردها دلار تسلیحات خود را به یک طرف جنگ گسیل می‌کنند و به جنگ افروزی دامن می‌زنند.

جامعه جهانی نسبت به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی علیه لبنان مسئولیت دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره هجوم زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و احتمال تشدید تنش‌ها و پیوستن ایتالیا به ائتلاف علیه یمن گفت: آنچه که مسلم است رژیم بر مبنای ذات آشوب طلب و تروریستی خودش همچنان به دنبال دامن زدن به تنش و گسترش ناامنی است. هر اقدامی که رژیم علیه دیگر طرف‌ها انجام دهد اقدامی در جهت به مخاطره افکندن صلح و امنیت در منطقه است و مسئولیت آن متوجه همین رژیم و دولت‌هایی است که از او حمایت می‌کنند، به خصوص آمریکا که به طور تمام عیار از رژیم حمایت کرده و با سوءاستفاده از حق وتو در شورای امنیت باعث ناکارآمدی شورای امنیت شده است. جامعه جهانی نسبت به اقدامات تحریک آمیز علیه لبنان مسئولیت دارد.

وی افزود: شکل دادن به ائتلاف‌های وهمی و خودخوانده را کمک کننده به صلح در منطقه نمی‌دانیم و مخل نظم و ثبات تلقی می‌کنیم. انتظار داریم همه کشورها به مقررات بین‌المللی پایبند باشند.

حق آبه ایران از هیرمند بر اساس معاهده موجود یک حق اثبات شده است

وی درباره حق آبه ایران از هیرمند گفت: حق آبه ایران بر اساس معاهده موجود یک حق اثبات شده است. آنچه که ما انتظار داریم این است مقامات سرپرستی افغانستان ورای اظهارات در عمل هم متعهد باشند و بر مبنای محاسبات حقوقی حقوق آبی ایران را تامین کنند.

مشارکت گازی ایران و پاکستان

کنعانی درباره مشارکت گازی ایران و پاکستان گفت: به دنبال پیگیری‌های مقامات ایران و مذاکرات مستمر هیات‌های انرژی دو کشور، طرف پاکستانی متعهد شد فاز اول این پروژه را به طول ۸۰ کیلیومتر اجرایی کند. اجرای این پروژه در کمیته انرژی دولت پاکستان هم به تصویب رسید.

ایران در سال ۲۰۱۴ عملیات خودش را شروع کرده بود. طرف پاکستانی در شهریور ۱۳۹۸ درخواستی داشت این پروژه تا ۲۰۲۴ میلادی تمدید شود. در سطح وزیر نفت کشور ما و وزیر انرژی پاکستان گفتگوهایی انجام شد. تصمیم طرف پاکستانی در چارچوب این مذاکرات بود.

جزایر سه گانه ایرانی جز لاینفک و ابدی ایران است

وی در خصوص بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت: با توجه به تحولاتی که در منطقه به ویژه در فلسطین و تداوم جنایت جنگی رژیم صهیونیستی جاری است، طرح موضوعات اختلاف برانگیز و ادعاهای بی اساس محل تاسف است. مفاد مرتبط با تمامیت ارضی ایران را در بیانیه پایانی این نشست قویا محکوم می‌کنیم. جزایر سه گانه ایرانی جز لاینفک و ابدی ایران است و اشاره به آنان در بیانیه پایانی فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.

ما بر حاکمیت خودمان بر جزایر سه گانه ایرانی تصریح کردیم. ایران حاکمیت خودش را اعمال می‌کند و شورا در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی ایران یا اظهارات مقام‌های عالی ایران اظهار نظر کند. کشورهای خلیج فارس باید بر اساس حسن نیت از منابع، بستر و زیر بستر خلیج فارس در راستای منافع مشترک بهره برداری کنند. ایران بر ضرورت حفاظت همه طرف‌ها از فضای مثبت حاکم بر مناسبات منطقه‌ای تاکید دارد. ایران انتظار دارد همسایگان از طرح ادعاهای غیر واقعی پرهیز کنند.

قرارداد امنیتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص قرارداد امنیتی ایران و عراق گفت: توافق میان طرفین حاصل اراده دو طرف برای تعمیق همکاری‌ها به ویژه امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق بود. توافق امضا شده تا حدود قابل توجهی اجرا شده و کمیته مشترکی ناظر بر آن شکل گرفته و فعالیتش را ادامه می‌دهد. ایران بر ضرورت تکمیل روند اجرای این توافقنامه تاکید می‌کند. ما در چارچوب روابط دوستانه انتظار داریم مقامات عراق در اجرای کامل گام‌های تکمیلی خود را بردارند.

وی درباره ادعای آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره ایرانی از خاک روسیه گفت: همکاری‌های دفاعی و فضایی ایران و فدراسیون روسیه همکاری‌های متعارف و مبتنی بر قواعد حقوق بین‌المللی است و کسی نمی‌تواند در ارتباط با اینگونه همکاری‌ها تشکیک ایجاد کند.

ایران با روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارد و این حق کشورهاست در چارچوب مناسبات بین‌المللی همکاری کنند. ما ادعاهای مطرح شده را بی اساس تلقی می‌کنیم و طرح ادعاهای بی‌اساس در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه و در خصوص بحران‌های منطقه‌ای از جمله اوکراین را دارای انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کنیم. ایران در چارچوب حقوق خود همکاری‌های خودش را با کشورهای دوست ادامه خواهد داد.

نقش آمریکا و طرف‌های اروپایی در موضوع اوکراین روشن است

کنعانی درباره بحران اوکراین و نقش کشورهای غربی گفت: نقش آمریکا و طرف‌های اروپایی در موضوع اوکراین روشن است. از ابتدای بحران اگر صلح طلبانه عمل می‌کردند جنگ رخ نمی‌داد. عملکرد کشورهای مدعی نشان داد به جای آنکه بر حل و فصل بحران عمل کنند همواره سوخت بر شعله‌های این آتش ریختند.

آماری که مقامات رسمی دولت آمریکا اعلام می‌کنند گویا است که چه کسی در دامن زدن به ابعاد شعله‌های جنگ نقش ایفا کرده است. آمریکا از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۸۰ میلیارد دلار توانسته از فروش تسلیحات درآمدزایی کند و حدود ۵۰ میلیارد آن را به متحدان اروپایی خودش فروخته است. این نشان می‌دهد که چه کسانی در جنگ اوکراین دخیل هستند.

ایران هیچ کدام از جنایت رژیم صهیونیستی علیه اهداف و منافع خود را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت

وی درباره شهادت یک مستشار ایرانی در سوریه گفت: این نشان دهنده جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و استمرار نقض حاکمیت سرزمینی کشورهاست. آنچه که مسلم است نیروهای مستشاری ایران در چارچوب دعوت دولت سوریه برای مبارزه علیه تروریسم حضور دارند و اقدام مکرر رژیم در هدف قرار دادن نیروهای مبارزه کننده علیه تروریسم دلیل دیگری از حمایت تمام عیار رژیم از جریان‌های تروریستی در خاک سوریه است. ایران هیچ کدام از جنایت رژیم علیه اهداف و منافع ایران را بی پاسخ نگذاشته و نخواهد گذاشت.

آمریکا در جایگاهی نیست که در انتخابات ایران مداخله کند

وی در واکنش به اظهارات آمریکا در خصوص انتخابات در ایران گفت: اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص انتخابات ایران مصداق روشنی از دخالت‌های کشورها در مسائل داخلی ایران است. آمریکا در جایگاهی نیست که در خصوص انتخابات در ایران مداخله کند. اگر مقامات آمریکا نگران دموکراسی‌ها هستند ابتدا فکری به حال کشور خود کنند. در هر دوره انتخاباتی شاهد ماجراهای عجیبی در داخل آمریکا هستیم. بروند مسائل داخلی خودشان را حل و فصل کنند. تبعیض نژادی در داخل آمریکا، افزایش شکاف غنی و فقیر و عدم آزادی انتخاب شدن،  شاخصه نظام سیاسی و انتخاباتی در داخل آمریکاست.

توافقات ایران و مجارستان

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص توافقات ایران و مجارستان گفت: سفر وزیر خارجه مجارستان به ایران به میزبانی وزارت اقتصاد با هدف برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام شد. گفتگوها در این زمینه بین دو کشور برگزار شد. مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در استمرار مشورت‌ها صورت گرفت و فرصتی بود طرفین ابعاد و زمینه‌ها برای گسترش مناسبات اقتصادی را مورد گفتگو قرار دهند.

ثبات در افغانستان به ثبات در منطقه و امنیت منطقه بسیار کمک می‌کند

کنعانی درباره سرمایه گذاری طالبان در چابهار گفت: همکاری‌های ما با دولت سرپرستی افغانستان اهداف و اصول اعلام شده روشنی دارد. کمک به ثبات و توسعه افغانستان اصول راه‌گشایی در تنظیم مناسبات میان ایران با دولت سرپرستی است. ثبات در افغانستان به ثبات در منطقه و امنیت منطقه بسیار کمک می‌کند.

تحکیم امنیت مرزها هدف اصولی ایران است. اقتصادی سازی مرزها به تامین امنیت مرزهای دو کشور کمک می‌کند. ایران از منظر اخلاقی و سیاست همسایگی و پیوند عمیق خویشاوندی افغانستان را برای خود ضرورت تلقی می‌کند. در این چارچوب توسعه همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر منافع دو کشور را کمک کننده به اصول تلقی می‌کنیم و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد. موضوع حق آبه ایران جرو مطالبات ایران است و ما در همه گفتگوها این موضوع را به عنوان اصل اساسی مورد توجه قرار داریم.

ایران با تغییر مرزها مخالف است

وی در خصوص تغییرات ژیوپلیتیکی در منطقه گفت: موضع ایران همان موضعی است که اعلام کرده و تغییری ایجاد نشده است. ما با تغییر مرزها مخالفیم.

دولت‌های آمریکا از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات در آمریکا گفت: موضوع انتخابات آمریکا را موضوع داخلی تلقی می‌کنیم. آنچه که برای مهم است رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران است. تغییرات روسای جمهور در آمریکا امری مرتبط با مردم این کشور است. انتظاری که از دولت‌های آمریکا داشتیم این بود که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند و در تعامل با احترام رفتار کنند.

در ارتباط با برجام هم آمد و رفت دولت‌ها تغییری در تعهد این کشور ایجاد نخواهد کرد. دولت آمریکا به طور یکجانبه خارج شد و مسئولیت‌ها متوجه آمریکاست. در خصوص برجام هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و برخورداری ملت از حقوق تعریف شده در چارچوب این قرارداد است. کانال‌های دیپلماتیک همچنان با واسطه فعال هستند. چارچوب‌های دیپلماتیک باقی است و تغییری ایجاد نشده است. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت همه طرف‌ها همچنان وجود دارد.

امیدواریم مقامات آمریکا صدای ملت‌های جهان را بشوند

وی درباره خودسوزی افسر آمریکایی گفت: جهانیان پیام را دریافت کردند. این شهروند آمریکایی و هم نظامیان دیگر که در حمایت از آن یونیفرم‌های خود را در آتش سوزاندند و هم جمعیت گسترده‌ای که در آخر هفته در شهرهای آمریکا در محکومیت جنگ طلبی دولت آمریکا در خیابان‌ها اعلام کردند، همه اینان متوجه دولت آمریکاست که جنگ را متوقف کنید.

اینها صدای رسایی است و بعید است این صدا را دولتمردان آمریکا نشنیده باشند. اگر ارزشی برای مردم خود قایلند باید جنگ در غزه را متوقف کنند. امیدواریم مقامات آمریکا صدای ملت‌های جهان را بشوند و به خواست آنان احترام بگذارند، اگر برای حقوق بشر ارزش قایلند.

ملت ایران رفتار نابرابر و مداخله جویانه آمریکا را برنمی‌تابد

کنعانی درباره رفتار آمریکا علیه ایران گفت: آنچه که در روابط ایران و آمریکا اثرگذار است، رفتار آمریکا نسبت به ملت ایران است. ملت ایران رفتار نابرابر و مداخله جویانه آمریکا را برنمی‌تابد. آنچه مسلم است رفتار آمریکا محل قضاوت خواهد بود. هرگونه تعامل ایران صرفا نسبت به ماهویت رفتار آمریکا علیه ایران خواهد بود.

حمایت ایران از فلسطین یک حمایت قدیمی و ریشه دار است

وی درباره خواست گروه‌های مقاومت در شرکت همه در کمپین حمایت از ملت فلسطین گفت: ما از ابتدای جنگ رژیم علیه غزه از همه ظرفیت‌های خودمان استفاده کردیم. حمایت ایران از فلسطین یک حمایت قدیمی و ریشه دار است. ما اشغال فلسطین را همواره اشغال ظالمانه قلمداد می‌کنیم. در بحران اخیر هم ما از همه تلاش‌های خود برای پایان جنگ استفاده کردیم.

بارها اعلام کردیم هفت اکتبر رخدادی در خلا نبود. واکنشی به ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین بود. ما نسبت به ضرورت پایان فوری حملات به فلسطین تلاش می‌کنیم. طبیعتا ماه رمضان فرصت دیگری است که می‌تواند تلاش‌های امت اسلامی را منسجم‌تر کند و پیام متحدتری نسبت به رژیم ارسال کند و ما شاهد پایان جنگ بربری علیه ملت فلسطین باشیم.

روابط ایران با همسایگان مبتنی بر سیاست همسایگی است

وی در واکنش به اخباری در خصوص لغو قرارداد ایران و ارمنستان گفت: من از آن اطلاع ندارم، اما روابط ایران و ارمنستان سازنده است و در چارچوب کمک به امنیت منطقه‌ای. روابط ایران با همسایگان مبتنی بر سیاست همسایگی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =