دکتر طهرانچی: دانشگاه باید حرکت نوین با درک واقعیت داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید حرکت نوین با درک واقعیت داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، اولین نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیات علمی رشته تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی و دکتر احمد نقیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به میزبانی واحد ابهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

دکتر طهرانچی: دانشگاه از منظر علمی باید جوان را باورمند تربیت کند

دکتر طهرانچی در این نشست به موضوع «تاریخ و باستان‌شناسی در دانشگاه؛ آنچه هست، آنچه باید باشد» پرداخت و گفت: واقعیت این است که هر موجود و سازمان قوی و مهم، اگر شرایط بیرونی را درک نکند و پاسخ مناسب ندهد، محکوم به انقراض و فناست. بنابراین باید درک درستی نسبت به شرایط و تغییرات داشت و پاسخ به‌روز و مناسب داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت رشته تاریخ و باستان‌شناسی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۲ عضو هیات علمی در رشته تاریخ و ۳۰ عضو هیات علمی در رشته باستان‌شناسی دارد و کل دانشجویان تاریخ ما ۹۸۵ است که ۱۱۷دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته، ۲۷۳ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۵۹۸ دانشجو نیز در مقطع دکتر تحصیل می‌کنند. این اعداد نشان می‌دهد که رشته تاریخ وضعیت مناسبی ندارد و مردم با این رشته قهر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما سوار قطار غرب شده‌اند و این قطار مسیر خود را طی می‌کند، تصریح کرد: نظریه اروپامحوری هیچ جایگاه و ارزشی برای تمدن ما قائل نیست. در حمله داعش به منطقه دیدیم که این گروه تروریستی زمانی که به منطقه تمدنی ما آمد، به آثار تاریخی سوریه، عراق و افغانستان یورش برد؛ برای آنکه همه تلاش غرب این است که اثری از تمدن سه هزار ساله ما نماند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: سال ۲۰۰۵ مقاله‌ای در مجله نیچر با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» منتشر شد که در آن به بازسازی دوباره مرجعیت علمی ایران اسلامی می‌پردازد و علت پیشرفت علمی ایرانیان را فراخوان مقام معظم رهبری از دانشگاهیان و پاسخ آنان در پیشرفت همه‌جانبه درون‌زا که مسیر توسعه کشور از آن می‌گذرد، می‌داند. نویسنده این مقاله راه مقابله با پیشرفت علمی ایرانیان را ایجاد اغتشاش و اعمال تحریم‌های اضافی عنوان می‌کند. اینجاست که متوجه می‌شویم این موج، موج هدایت‌شده بیرونی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بشر در جست‌وجوی چارچوب‌های فرازمانی و فرامکانی است. علم نسبت به گذشته مشاهده، تبیین و نظریه دارد و نسبت به آینده پیش‌بینی می‌کند. موضوعی که درباره علم غرب وجود دارد این است که غرب بین طبیعت، انسان و جامعه انسانی جداسازی انجام داده و علم را سکولار کرده است.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود به نگاه قرآن کریم به خلقت الهی اشاره کرد و گفت: خداوند در آیات سوم و چهارم سوره ملک به «یکپارچگی خلقت»، در آیه ۴۴ سوره الاسراء به «پیوستار شعور خلقت»، در آیه ۵۳ سوره فصلت به «پدیده‌شناسی نشانگر»، در آیه ۲۰ سوره عنکبوت به «درک پدیده‌شناسی طبیعی»، آیه ۴۵ سوره کهف به «ارتباط بین پدیده انسانی احتماعی با پدیده طبیعی» و در آیه ۲۰ سوره حدید به «درک پدیده‌های انسانی» پرداخته است. با توجه به این آیات شریفه قرآن کریم، پدیده‌شناسی انسانی، اجتماعی و طبیعی ما باید یک پیکره باشد و جامعه‌شناس و فیزیکدان بتوانند با هم گفت‌وگو داشته باشند.

دانشگاه باید فرستنده خود را به‌روز کرده و متناسب با ذائقه گیرنده تغییر کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تاریخ برای پیشرفت امروز و یک مدل است، گفت: آیا ما با توجه به سابقه تمدنی خود، نظریه برای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مباحث اجتماعی، نقش‌آفرینی زن در جامعه ایرانی اسلامی و... تولید کرده‌ایم و توانسته‌ایم تاریخ معاصر قاجار و پهلوی و پادشاهی این دو خاندان را تبیین کنیم؟ یا اینکه جوان ایرانی با تاریخ قهر کرده یا مدل ما را نمی‌پسندد؟ دانشگاه باید حرکت نوین با درک واقعیت داشته باشد.

دکتر طهرانچی با اشاره به استقبال مردم از پادکست‌ها، اظهار کرد: صنعت پادکست نوآوری‌ است که مورد اقبال مردم قرار گرفته و بیش از ۷۰۰ میلیون پادکست ایرانی در مدت کوتاه شنیده شده و ۴۷ پلتفرم مربوط به تولید پادکست بیش از ۱۰ هزار اپیزود تولید کرده‌اند. ۱۵ هزار محتوای پادکست هم مربوط به موضوعات تاریخی است و نکته قابل توجه این است که موضوعات تاریخی در پادکست‌ها مورد توجه کاربران است و جوانان از طریق پادکست با تاریخ آشنا می‌شوند و احساس می‌کنند دانشگاه چیزی در این حوزه به آنها نمی‌دهد. جالب است که تعداد پادکست‌های تاریخی شنیده شده نسبت به پادکست های شنیده شده در حوزه فیلم و سریال، موسیقی، سرگرمی و... در رتبه بالاتری قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که فرکانس و ذائقه گیرنده‌ها تغییر کرده و دانشگاه نیز باید فرستنده خود را به‌روز کرده و متناسب با ذائقه گیرنده تغییر کند.

در پایان این جلسه، پیشنهاد تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی جمعی از اعضای هیأت علمی گروه تاریخ و باستان شناسی دانشگاه مطرح شد. دکتر طهرانچی ضمن موافقت با این پیشنهاد، مسئولیت تدوین تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی را به گروه تاریخ و باستان شناسی دانشگاه محول کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =