حضور شاخ‌های مجازی روی صحنه تئاتر کشور / وقتی پول و شهرت جای هنر را می‌گیرد

حضور چند بلاگر اینستاگرامی که درکی از هنر ندارند، در یکی از تئاترهای کشور موجب بروز واکنش و انتقاد شدید هنرمندان این عرصه شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بلاگرهای اینستاگرام یا همان شاخ‌های مجازی که تا پیش از این به یک معضل در زندگی مردم و فرهنگ جامعه تبدیل شده بودند حالا پا را فراتر نهاده و به عرصه تئاتر و سینما نیز قدم گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

سیاستگذاری‌های اشتباه مدیریتی بلای جان تئاتر کشور / گرانی‌ها موجب دوری مردم از هنر ششم شده است

تئاتر کشور این روزها با معضل کمبود مخاطب دست و پنجه نرم می‌کند و همین مسئله باعث شده تا برخی کارگردان‌ها برای دیده شدن اثر خود و پر کردن سالن‌های نمایش از بلاگرها استفاده کنند.

بلاگرها در زمره افراد شناخته شده جامعه به شمار می‌روند و استفاده روزافزون از تکنولوژی روز باعث شده تا این افراد در میان علاقه‌مندان به این فضا به خوبی شناخته شده باشند.

و حالا، صحنه تئاتر که هنرمندان آن را بسیار مقدس می‌دانند با حضور افرادی آلوده شده که نه تنها درکی از هنر ندارند بلکه با هر ترفندی به دنبال دیده شدن و کسب درآمد خود هستند و در روزهای اخیر، حضور چند بلاگر اینستاگرامی در تئاتری با عنوان "برصحنه خوانی آدمخوارها" حسابی سر و صدا بپا کرده و موجب بروز واکنش‌های تند و انتقادات شدید هنرمندان این عرصه شده است. تا جایی که، شبنم مقدمی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود به این ماجرا واکنش تندی نشان داده و نوشته: «حتما صحنه تئاتر ارث پدری کسی نیست؛ اما جای هرکس و ناکسی هم روی آن نیست.»

مقدمی در این باره نوشته است: «صحنه، حتما ارث پدر هیچکس نیست! اما پر واضح است جای هرکس و ناکسی روی صحنه نیست و نام هر لاطائلاتی که بر سکویی اجرا می‌شود نمایش نیست!»

او ادامه می‌دهد: «تئاتر قداست نه، اما حرمت دارد! آبرو دارد، اصالت دارد. هیچکس، احدی، صاحب تماشاخونه‌ی شخصی یا هرکس که گمانش می‌رود صرف دوزاردهشاهی پولِ ته جیبش سرمایه‌گذار.تئاتر است یا هرآنکس که نمی‌دانیم به چه دلیل مجوز اجراهای اینچنین سخیف و بی‌محتوا را صادر می‌کند به هیچ بهانه، اعم از پول یا غیره اجازه بی احترامی به ساحت تئاتر و اهل آن را ندارد.»

مقدمی سپس با تاکید بر اینکه باید بساط فضاحت و تحقیر و ابتذال از روی صحنه تئاتر برچیده شود نوشته خود را اینطور ادامه داده است :«اهالی شریف تئاتر را نیازارید بیش از این. کم غم ندارند که بارِ دلشان هم می‌شوید. تمام کنید این نمک به زخم پاشیدن‌های مدام را.»

در بند پایانی این نوشته آمده است :«چطور توی چشم این همه جوان با استعداد و قابل، که به خون دل و هزار هزینه درس خوانده‌اند، دوره و کلاس گذارنده‌اند، هزار امید در دل پرورانده‌اند نگاه می‌کنید، در را به رویشان می‌بندید، به ریششان می‌خندید و بعد این کارها را با این آدم ها روی صحنه می‌فرستید؟ توضیحتان چیست؟ مسئولش کیست؟ یک نفر این افتضاح را گردن بگیرد.»

همچنین نیوشا ضیغمی دیگر بازیگر کشورمان در واکنش به این اتفاق نوشته: دارید با هنر و فرهنگ این کشور چه می‌کنید؟ صحنه تئاتر و خاک تئاتر حرمت دارد و جای هر کسی نیست.

محمدرضا ایمانیان از فعالان تئاتر نیز نوشته است: روزگاری تصور می‌شد صحنه تئاتر به مانند طناب بندبازان باعث می‌شود بی هنران را راهی به ساحت ارزشمند تئاتر نباشد، اما هزار افسوس که این هیولای پتیاره پول، چه وحشیانه تمام ارزش‌ها و شرافت تئاتر را برای خود می‌بلعد. روزگاری تئاتر اعتبار و شرف داشت. حال بوی تعفن مشام ها را آنقدر پر کرده که دیگر از بازار عطرفروشان نمی توان گذر کرد. باید منتظر ماند و دید ایا مقامات به این امر واکنشی خواهند داشت و ایا اجرای این نمایش متوقف می‌شود؟

به گزارش ایسکانیوز، حضور بلاگرهای مجازی در سینما و تئاتر کشور در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از بازیگران توانمند کشورمان خانه‌نشین هستند و در انتظار پیشنهادی برای کار تا بتوانند از این طریق ارتزاق کنند، اما بی‌توجهی برخی مسئولان موجب میدان دادن به افرادی شده که جایشان در این عرصه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =