پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات امروز همچون روزهای گذشته بدون تغییر به کار خود پایان داد تا شاخص را در همان محدوده های ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار واحدی نگه داشته باشند و ظاهر امر نشان دهد که نسبت به سقف تاریخی سال ۱۳۹۹ کمی بالاتر است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ارزش معاملات در روز جاری به زحمت خود را به عدد ۳ هزار میلیارد تومان رساند. این درحالی است که حدود دو هفته‌ است که حراج سکه در توسط بانک مرکزی شروع شده است. وجود این بازار که حکم بازار موازی برای بورس اوراق بهادار تهران را دارد سیاست آسیب‌زای بانک مرکزی برای بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۲ بود.

بیشتر بخوانید:

چه سرنوشتی برای بورس در سال جدید رقم می‌خورد؟

البته که چندی قبل انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی نیز به بازار ضربه زد و اگر باز هم قبل‌تر را مرور کنیم انتشار گواهی دولتی و پیش از آن دستورالعمل‌های دولتی و کمی پیشتر و در ابتدای سال فاجعه ۱۷ اردیبهشت ماه همگی بلاهایی بر سر بازار سرمایه آورده است که توان کمر راست کردن را ندارد.

موضوع قطع سامانه‌های فرابورس نیز خود مشکلی دیگر برای روزهای پایانی سال بود تا بازار سرمایه با ناامیدی به تعطیلات نوروزی نزدیک شود.

البته شاید در روزهای باقی مانده در سال جاری شاخص کمی تکان بخورد و بازار مثبت شود که قطعا با این موارد گفته شده از سمت حقیقی‌ها نخواهد بود چرا که ترس و بی‌اعتمادی سهامداران حقیقی در سطح بالایی است. مثبت شدن بازار برای روزهای پایانی سال احتمالا دستوری خواهد بود تا با خبرسازی‌های امیدوار کننده جو مثبت به بازار القا شود و اصطلاحا با حلوا حلوا گفتن دهان سهام‌داران را شیرین کنند.

اما اکوایران نوشت که براساس اطلاعات منتشر شده، ۸۱۱ جانبازان بنز A۱۸۰ سدان را انتخاب کرده‌اند، ۶۶۵ جانباز برای بی ام دبلیو ۳۱۸ تقاضای خرید داده‌اند و ۵۰۰ جانباز هم تویوتا Rav ۴ را به عنوان خودروی مورد نظر خود برای خرید انتخاب کرده‌اند.

بنابراین با توجه به ثبت نام ۴۳۲۱ نفر از جانبازان برای خرید خودروهای وارداتی سه خودروی یاد شده حول و حوش ۴۵ درصد تقاضای جانبازان به سه خودروی بنز A۱۸۰ سدان، بی ام دبلیو ۳۱۸ و تویوتا Rav ۴ اختصاص پیدا کرده است.

اما خودروهایی که کمتر مورد علاقه جانبازان بودند کدام است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد فیات تیپو سدان با ثبت یک تقاضا به همراه فیات X۵۰۰ هیبرید و فولکس واگن گلف هر کدام با دو تقاضا در قعر جدول خودروهای ثبت نامی جانبازان قرار دارند.

در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل در نهایت بیش از ۱۹۰۰ واحدی نتوانست رشد را در خود ببیند و ارزش گروه خودرویی به واسطه اخبار منشتر شده برای این گروه امروز نیز کمی بیشتر از روزهای پیشین بود و این گروه ارزش معاملاتی ۵۷۲ میلیارد تومانی را به خود گرفته است گروه بانکی نیز که امروز خوب عملکردند و باز هم در پایان سال بحث نرخ تسعیر ارز این گروه مطرح می‌شود باعث شد تا کمی رخ مثبت به این گروه زده شود تا در کنار حواشی دیگر ایجاد شده برای گروه بانکی ارزش معاملات این گروه ۴۱۶ میلیارد تومان ثبت شود و در جایگاه دوم برترین ارزش معاملاتی بازار امروز قرار بگیرد.

هر چه بازار بورس روند منفی دارد بازار های موازی از جمله رمزارز روند خوبی را به خود گرفته است و براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت بیت‌کوین در این روز به سطح ۷۲ هزار و ۶۲۵ دلار رسید که یک رکورد جدید برای بالاترین قیمت تاریخ بزرگ‌ترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. بیت‌کوین در هفته گذشته بود که برای نخستین‌بار از سال ۲۰۲۱ توانست به بالاترین سطح قیمتی خود دست پیدا کند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات امروز همچون روزهای گذشته بدون تغییر به کار خود پایان داد تا شاخص را در همان محدوده های ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار واحدی نگه داشته باشند و ظاهر امر نشان دهد که نسبت به سقف تاریخی سال ۱۳۹۹ کمی بالاتر است.

البته با در نظر گرفتن تورم و هزینه فرصت زمان سرمایه گذاری که در بورس برای شهروندان از دست رفته است عدد شاخص عددی پایین‌تر از این ارقام است، که خیلی از فعالان بازار به آن اشاره دارند و رقم‌هایی نیز برای آن محاسبه کرده‌اند.

شاخص کل از منظر تکنیکالی در سکوت و آرامش به سر می‌برد که شاید بتوان گفت در هیچ برهه از تاریخ خود این طور ساکن نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =