آداب کهن نوروز در سرزمین پایتخت طبیعت ایران

عید نوروز در کهگیلویه‌ و بویراحمد به عنوان یکی از جشن‌های فرهنگی ملی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و اقشار مختلف مردم این استان با آداب و رسوم مخصوص خود، نوروز را به شکل زیبایی برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، عید نوروز به عنوان یک سنت کهن در ایران، همه ساله توسط مردم جشن گرفته می‌شود و هر شهری برای نوروز سنت‌های مربوط به خود را دارد. مردم کهگیلویه و بویراحمد هم برای نوروز برنامه‌هایی خاصی را دارند که در این ایام اجرا می‌کنند.

عید نوروز در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از جشن‌های فرهنگی ملی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و اقشار مختلف مردم این استان با آداب و رسوم مخصوص خود نوروز را به شکل زیبایی برگزار می‌کنند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مردم همانند همه مردمان ایران زمین پس از تحویل سال به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود می‌روند و سال جدید را به آنان تبریک می‌گویند.

روز عید ریش سفیدان هر روستا یا طایفه جمع شده و به دیدار بزرگترهای طایفه یا ایل می‌رفته اند. بعد از آن خانواده‌ها با هم دیدار می‌کرده اند که بیشتر در خانه پدر بزرگ خانواده صورت می‌گرفته است.

در ایام نوروز همه لباس‌نو می‌پوشند و طبق یک سنت قدیمی اهالی روستاها و ایلات استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت دسته جمعی به دید و بازدید همدیگر می‌روند و تحول طبیعت و آغاز سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند و ساعاتی را با شادکامی و خوشحالی در کنار یکدیگر سپری می‌کنند.

هدیه دادن به بزرگترها از جمله ویژگی‌های مهمی است که خانواده‌ها به منظور ارج نهادن به یکدیگر انجام می‌دهند.

در قدیم و هم اکنون در بسیاری از روستاها پیش از سیزدهم زنان روستایی معمولاً سنگ‌های اطراف اجاق خود را بیرون می‌انداختند و مرغ یا گوسفندی را ذبح می‌کردند و خونش را در اجاق می‌ریختند و سپس گوشت قربانی را بین خانواده‌ها تقسیم می‌کردند.

این مراسم برای دفع بلا در طول یک سال آینده صورت می‌گرفت. همچنین قبل از سال نو مراسم چاله گرم کنون و سفره پر کنون در کهگیلویه و بویراحمد مرسوم است. در چاله گرم کنون هر خانواده حتماً غذای گرم و مناسب تهیه می‌کرد. زمان این رسم شب قبل از آغاز سال نو بود.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1225144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =