نگارش نمایشنامه سردار عیوض خان شروع شد

رئیس حوزه هنری خراسان شمالی از شروع نگارش نمایشنامه سردار عیوض خان جلالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، اکرم صدیقی رئیس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: با توجه به ملاک‌ها و معیارهای تولید اثر فاخر و ارزشمند دست به تولید نمایشنامه سردار عیوض زده‌ایم.

اکرم صدیقی تاکید کرد: در راستای نگارش حماسه سردار عیوض که از چهره‌های مبارزه با استعمار در دوران قاجار بوده است، با نویسنده و کارگردان مطرح استان که در حال حاضر جزو نویسندگان شاخص ملی است و با دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز همکاری دارد؛ مذاکره کرده‌ایم. وی افزود: کار تولید این اثر با مشورت و هماهنگی مرکز هنرهای نمایشی تهران و کوروش زارعی پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: در فرآیند تولید این نمایشنامه چند مرحله پیش رو داریم که اولین فاز آن تحقیقات و پژوهش درباره ابعاد شخصیت، زندگی و فعالیت‌های مبارزاتی این غیور مرد کرمانج است که بر عهده محققین فرهنگ کرمانجی در استان بوده است. پس از اتمام تحقیقات، متون تدوین شده در اختیار نویسنده قرار گرفته است تا بر اساس آن کار تحریر آغاز شود.

رئیس حوزه هنری استان، زمان پیش بینی شده برای پایان این اثر را اواخر اردیبهشت ماه سال آینده تا اواسط خرداد ماه عنوان کرد و افزود: پس از اتمام کار نگارش، نمایشنامه وارد مرحله کارشناسی می‌شود. صدیقی تبدیل نمایشنامه نگارش شده به کتاب را از اهداف بعدی دانست و خاطرنشان کرد: برای سهولت دسترسی عموم، این نمایشنامه در قالب کتاب ارائه می‌شود و پس از آن به دنبال تولید اثر نمایشی از حماسه به یاد ماندنی سردار خراسانی در سطوح ملی گام بر می‌داریم.

رئیس حوزه هنری استان هدف از تولید این اثر را اینگونه تشریح کرد: تولید اثر نمایشی ترکیبی و بومی بر اساس نگاه به زیست بوم و سوژه‌های بومی استان، با هدف هویت بخشی و بازآفرینی نقش حماسه‌سازان در بحث وطن دوستی و دفاع از مرزهای میهن، حفظ خاک و مبارزه با استعمار است.

سردار عیوض خان جلالی از مبارزان کرمانج در واقعه اشغال روستای مرزی «فیروزه» در زمان قاجار بود که تا پای جان جنگید و به مقابله با قوای اشغالگر پرداخت و جان بر سر این راه گذاشت.

خبرنگار:متین لنگری

انتهای پیام /

کد خبر: 1225277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =