اساسی‌ترین چالش تشکل‌های دانشجویی مقابله با روزمرگی و برنامه های بدون هدف است

یکی از آسیب‌های جدی در تشکل های دانشجویی، روزمره شدن فعالیت های آن است که موجب می‌شود تشکیلات فعالیت های مهم و اهداف اصلی خودش را از دست بدهد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، امیرحسین پیوندی، فعال و ادوار بسیج دانشجویی یزد در گفتگو با ایسکانیوز گفت: باید بدانیم که بر اساسی یک تعریف کلی، گروهی از افراد که با یک عقیده مشترک و بصورت خودجوش برای رسیدن به اهداف مشخص و یا آرمان مقدس وارد مجموعه ای می‌شوند و نهادی را تشکیل می دهند، فعالین تشکیلاتی می نامند.

وی ادامه داد: در این جمع و یا تشکیلات فرد یا شخص محوریت ندارد و اصالت با جمع افراد است، افراد و اعضاء آن می‌توانند تأثیرگذار باشند و فرد خاصی مدنظر نیست، تفاوت سازمان و تشکیلات بسیار جدی است به صورتی که در تشکیلات، اصالت با اعضاء است ولی در سازمان اصالت با نظر مدیران است و خط‌مشی ها و برنامه هایی که وجود دارد.

فعال دانشجویی یزد در خصوص فواید فعالیت در مجموعه های دانشجویی گفت: مسئولیت پذیری، مذاکره با دانشجویان و اساتید، انتخاب های بهتر دانشجویان در آینده، کنار گذاشتن بعضی چیزها یا کارهای کوچک در قبال رسیدن به آرزوها و اهداف بزرگ، قوی کردن نقاط قوت دانشجویان در آینده و افزایش عزت نفس و امید به آینده از اصلی ترین فواید کار تشکیلاتی و فعالیت در مجموعه های دانشجویی است.

وی در خصوص مولفه های لازم برای ورود به تشکیلات اظهار کرد: اساسی ترین و اصلی ترین مؤلفه مورد نیاز، دغدغه مندی است. این دغدغه مندی می‌تواند توسط اعضاء تشکیلات برای جذب اعضای جدید به وجود آید و یا اینکه دغدغه از قبل شکل گرفته باشد و با ارائه دادن برنامه ها، آرمان ها و اهداف، افراد را به خود جذب کند و دغدغه مندی از آرمان و ایده های مشترک شکل می‌گیرد.

دانشجوی دانشگاه فرهنگیان یزد ادامه داد: یک آسیب جدی، دچار روزمرگی شدن تشکیلات است که موجب می‌شود تشکیلات ارزش های خودش را از دست بدهد، نقطه ضعفی که تشکیلات به مرور با آن مواجه می‌شود و گفتمان حاکم اصلی خودش را گم می‌کند و درگیر حواشی می‌شود، همچنین زمانی که تشکیلات منافع اشخاص را اولویت قرار دهد، دچار ضعف جدی می‌شود.

پیوندی در پایان افزود: این نکته را باید بدانیم که فرآیند مطالبه گری و کار تشکیلاتی یک فرآیند کوتاه مدت نیست، یعنی در جوامع برای به انجام رساندن یک مطالبه و کنش اجتماعی زمان زیادی نیاز داریم و از طرفی افراد زیادی نیز درگیر میشوند، بحث مطالبه گری نیاز به گفتمان سازی دارد و ارتقاء جایگاه تشکل های دانشجویی فقط توسط خودِ افراد حاضر در این مجموعه های دانشجویی صورت می گیرد، این ارتقاء به میزان کیفیت گفتمان هایی که در آن تولید می‌شوند و همچنین به میزان کنش هایی که در سطح جامعه انجام می‌شود، بستگی دارد.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1225377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =