مجلس یکشنبه درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی تصمیم می‌گیرد/ پس از عملیات ۷ اکتبر ابتکار عمل در دست مقاومت است

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس گفت: از روز یکشنبه که جلسات رسمی مجلس آغاز می‌شود، تصمیمات قطعی در زمینه پاسخ به رژیم صهیونیستی گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ حمله رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در دمشق همچنان در صدر اخبار کشورمان و جهان قرار دارد. تحلیل‌گران داخلی و بین‌المللی برای برای پاسخ متقابل ایران به رژیم صهیونیستی سناریوهای متعددی را ترسیم کرده‌اند که از حمله به مناطق دیپلماتیک این رژیم در خاک کشورهای همسایه تا حمله مستقیم به خاک اراضی اشغالی را در برمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید؛

حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق

شش ماه از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ۲٠۲۳ از سوی حماس می‌گذرد، نتانیاهو در روزهای آغاز جنگ وعده نابودی حماس را در مدت کوتاهی داده بود اما با گذشت زمان این عملیات نه تنها خسارت فراوانی را برای نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه‌اش به همراه آورد بلکه فشار افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی و سایر کشورها هم مزید بر علت شد تا طوفان‌الاقصی برای وی تبدیل به یک مخمصه جدی شود.

سرانجام روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴٠۲ رژیم صهیونیستی با حمله موشکی به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از یارانش را به شهادت رساند.

در میان گمانه زنی‌های ریز و درشت از واکنش احتمالی جمهوری اسلامی ایران، پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت شهادت سردار زاهدی، راهبرد جمهوری اسلامی را برای اقدام قاطع علیه رژیم صهیونیستی مشخص کرد. ایشان در بخشی از این پیام خاطر نشان کرده‌اند که «رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهیم کرد.»

به زعم تحلیل‌گران سیاسی اقدام جمهوری اسلامی باید در «زمان و مکان مناسب» انجام شود و رژیم صهیونیستی را از این اشتباه استراتژیک «پشیمان» کند تا حوادث مشابه تکرار نشود.

درباره انگیزه رژیم صهیونیستی و واکنش جمهوری اسلامی ایران با اسماعیل کوثری و شهریار حیدری، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی؛ کامران غضنفری، منتخب مردم تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و حسین آجرلو، تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا گفتگو کرده‌ایم که در ادامه خوانید:

مجلس یکشنبه درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی تصمیم می‌گیرد/ صبر استراتژیک با خط مشی رهبری نظام هم‌خوانی ندارد

نگاه نماینده مجلس ۱/
اسماعیل کوثری؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی


اسماعیل کوثری به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: مسئله حملات رژیم صهیونیستی مسئله امروز و دیروز نیست و ادامه دارد و لذا باید بر اساس تدابیر بسیار دقیقی برنامه‌ریزی کنیم و اقداماتی که قرار است انجام دهیم بسیار حساب شده باشد. بعضی افراد از سر دلسوزی عجول هستند یا این که نمی‌توانند موقعیت را تشخیص دهند و یا معاند هستند و می‌خواهند عجولانه تصمیم گرفته شود. باید با تدبیر دقیق و بر اساس مشورت هایی که صورت می‌گیرد تمام محاسبات انجام شود، آن گاه پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی داده شود و آن زمان خیلی دور نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید آن‌چنان پاسخ محکمی داده شود که دشمنان احساس نکنند که ما نسبت به این مسئله بی‌تفاوت هستیم. جنایتکارانی که در قالب صهیونیسم، سرزمین فلسطین را اشغال کردند باید از روزگار محو شوند. آن‌ها حتی قوانین بین‌المللی را هم زیر پا گذاشته اند و پس باید بفهمند این چنین نیست که هر غلطی خواستند، انجام دهند و کسی جلویشان نمی‌ایستد.

مجلس یکشنبه آینده درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی تصمیم می‌گیرد

منتخب حوزه تهران در مجلس دوازدهم تصریح کرد: از روز یکشنبه که جلسات رسمی مجلس آغاز می‌شود، تصمیمات قطعی در زمینه پاسخ به رژیم صهیونیستی گرفته خواهد شد شاید تا قبل از آن روز هم تصمیمی گرفته شود زیرا دوشنبه شب، شورای عالی امنیت ملی با حضور رییس مجلس تشکیل شد.

کوثری در واکنش به ارتباط احتمالی سفر اخیر ابراهیم هنیه به تهران و اقدام رژیم صهیونیستی در تلافی تصمیمات این سفر گفت: این اولین باری نیست که آقای هنیه به تهران سفر می کند و در شش ماه گذشته سابقه سفر به ایران را داشته است و این رفت و آمدها و تبادل نظرها می‌تواند در تصمیمات محور مقاومت بسیار موثر باشد. دلیل اصلی اقدامام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی این است که آن‌ها با همه خباثتی که در این شش ماه در غزه انجام دادند نتوانستند به هیچ یک از اهدافشان برسند لذا چنین مسائلی را در حاشیه رقم می‌زنند تا بگویند هنوز قدرتمند هستند در حالی که این اقدام نشان دهنده بزرگ‌ترین ضعف نتانیاهو و صهیونیسم است.

مجلس یکشنبه درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی تصمیم می‌گیرد/ صبر استراتژیک با خط مشی رهبری نظام هم‌خوانی ندارد

نگاه نماینده مجلس ۲/
شهریار حیدری؛ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی

شهریار حیدری به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود که همه کشورها باید به آن پایبند باشند. جمهوری اسلامی این حق را دارد که در «زمان و مکان مشخص»، «انتقام سخت» را از رژیم صهیویستی بگیرد. اکنون کشورهای مختلف این اقدام را محکوم کرده‌اند و وزارت خارجه هم باید از این شرایط بین‌المللی استفاده کند و این موضوع را مجامع جهانی پیگیری کند. علاوه بر این سوریه نیز به عنوان مسئول تامین امنیت سفارت‌ ما باید محکومیت این اقدام را در مجامع بین‌المللی دنبال کند تا دیگر چنین اقدامی در کشورش انجام نشود. پایان کاری را که رژیم صهیونیستی شروع کرده، جمهوری اسلامی رقم خواهد زد.

نتانیاهو برای برون رفت از شرایط سخت روانی به سفارت ایران حمله کرد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تصریح کرد: اقدام رژیم صهیونیستی اگر چه به شدت محکوم است اما ممکن است از لحاظ روانی نتانیاهو را در شرایط سخت داخلی و اعتراض یهودیان به عملکرد او تا حدی تسکین بدهد. وی مدعی بود که جنگ غزه چند روزه تمام خواهد شد اما ماه‌ها به طول انجامید و هیچ پیروزی برایش به همراه نداشته است. در چنین شرایطی وی برای برون رفت از شرایط سخت روحی و روانی دست به چنین اقدام نسنجیده و غیرکارشناسی زده است. این موضوع از هر جنبه‌ای بررسی شود، اشتباه استراتژیک رژیم صهیونیستی در آن مشهود است. جمهوری اسلامی از منظر بین‌المللی باید اقدامات مقتضی را در حوزه نظامی و قوانین دیپلماتیک انجام دهد.

شهریار حیدری افزود: رژیم صهیونیستی سخت تحت فشار افکار عمومی ساکنان سرزمین‌های اشغالی است و هر روز هزینه‌های سنگینی را به علت جنگ با حماس بر یهودیان و صهیونیست ها تحمیل می‌کند. از طرفی مجموعه اقداماتش علیه مردم غزه محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشته و از طرفی دیگر دایره جریان محور مقاومت روز به روز در لبنان، سوریه، عراق و یمن گسترده‌تر می‌شود.

مجلس احتمالا تیمی را به محل حادثه اعزام خواهد کرد

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس یازدهم شورای اسلامی درباره موضع‌گیری مجلس در برابر این اقدام گفت: پاسخ جمهوری اسلامی به این جنایت باید بسیار کوبنده‌تر و بازدارنده باشد زیرا این اولین اقدام رژیم صهیونیستی نیست. صهیونیست‌ها مدت‌هاست به ترور شخصیت‌های نظامی و علمی جمهوری اسلامی مبادرت کرده‌اند. کمیسیون امنیت ملی احتمالا تیمی را به محل حادثه برای بررسی میدانی اعزام خواهد کرد. تمام نمایندگان مجلس خواستار برخورد قاطع علیه رژیم صهیونیستی هستند.

نماینده مجلس یازدهم درباره هدف رژیم صهیونیستی از ترور افرادی مانند شهید رضی، شهید زاهدی و ... گفت: آن‌ها به زعم خودشان با این ترورها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را درنظام بین‌الملل تضعیف کنند اما این گونه ترورها نه تنها بازدارندگی ندارد بلکه عزم و اراده جمهوری اسلامی را در حمایت از محور مقاومت بیشتر می‌کند و هیچ خللی در استراتژی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد کرد.

شهریاری حیدری درباره اقناع افکارعمومی جامعه پیرامون تعیین «زمان و مکان مناسب» برای برخورد با رژیم صهیونیستی گفت: برخورد قاطع نیاز به زمان و مکان مشخص دارد و جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشراف اطلاعاتی که در حوزه اطلاعات نظامی دارد، تمام مناطق سرزمین‌های اشغالی را به خوبی می‌شناسد و حتما در زمان نه چندان دور به صهیونیست‌ها پاسخ خواهد داد.

مجلس یکشنبه درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی تصمیم می‌گیرد/ صبر استراتژیک با خط مشی رهبری نظام هم‌خوانی ندارد

نگاه منتخب دوره دوازدهم مجلس/
کامران غضنفری؛ منتخب حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس دوازدهم شورای اسلامی

کامران غضنفری به خبرنگارسیاسی ایسکانیوز گفت: برای مقابله با اقدام رژیم صهیونیستی سناریوهای مختلفی را می‌توانیم به مسئولین نظام پیشنهاد بدهیم. یکی از آن‌ها اقدام متقابل برای هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه و مناطقی که در شعاع برد موشکی ما قرار دارند، می‌باشد. ما تا شعاع حدود دو هزار کیلومتر اطراف مرزهایمان می‌توانیم اماکن دیپلماتیک رژیم صهیونیستی را با موشک مورد هدف قرار بدهیم و منهدم کنیم.

منتخب حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس دوازدهم افزود: سناریوی دیگر هدف قرار دادن مراکز نظامی مهم داخل سرزمین‌های اشغالی مانند وزارت جنگ، مقر نخست‌وزیری، مرکز نیروی هوایی و امثال این‌ها است. سناریوی بعدی هدف قرار دادن زیرساخت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی مانند نیروگاه‌های برق، پالایشگاه‌ها و... است و پیشنهاد دیگر هدف قراردادن کشتی‌هایی است که عازم بنادر رژیم صهیویستی هستند، هنوز در بندر حیفا تردد هست و از مناطق مختلف کشتی‌های سوخت رسان و ... به این بندر تردد دارند.

صبر استراتژیک با خط مشی رهبری نظام همخوانی ندارد

وی درباره گزینه «صبر استراتژیک» به عنوانی یکی از سناریوهای کوتاه مدت برای مواجه با قدام رژیم صهیونیستی گفت: صبر استراتژیک صرفا یک پوششی برای توجیه تعلل‌ها و کوتاهی‌های برخی مسئولین است. صبر استراتژیک به هیچ وجه با خط مشی رهبری نظام همخوانی ندارد زیرا خط مشی مقام معظم رهبری از قدیم این بوده که به هیچ وجه نباید در برابر دشمن کوتاه آمد و اگر دشمن ضربه‌ای زد بلافاصله باید این ضربه را پاسخ داد. متاسفانه خواسته رهبری نظام در این سال‌ها انجام نشد و عده‌ای به دلایل مختلف، ترس و تعلل خودشان را در قالب صبر استراتژیک توجیه کرده‌اند.

کامران غضنفری افزود: مقام معظم رهبری چند سال قبل فرمودند: «اگر غلطی از صهیونیست‌ها سر بزند، تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم» و این یکی از راهبرهای اصلی ایشان است یا در جای دیگر فرمودند: «دشمن اگر یکی بزند، ده تا می‌خورد» یعنی اگر او یک موشک زد شما با ده موشک جواب بدهید. این رویکرد ایشان اصلا با اقدام برخی مسئولین هم‌خوانی ندارد. مقام معظم رهبری بعد از شهادت سردار سلیمانی فرمودند: «انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت» ولی «انتقام سخت» را برخی مسئولین تبدیل به یک «سیلی کوچک» کرده و در چند موشک به پایگاه عین‌الاسد خلاصه کردند.

منتخب حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس دوازدهم افزود: وقتی از یکی از فرماندهان نظامی سوال کردند چرا این کار را کردی؟ پاسخ داده بود: «درست است که حاج قاسم فرد بزرگی بود اما او یک نفر بود و نمی‌توانستیم برای یک نفر، کشور را وارد جنگ کنیم.» و متاسفانه چنین سخنانی از آن فرمانده انتظار نمی رفت. سیلی که در عین‌الاسد زدند اصلا با انتقام سختی که مقام معظم رهبری فرموده بودند تناسب نداشت.

وی گفت: اگر ضربه‌ای بزنیم که هنوز چند هفته از آن نگذشته رژیم صهیونیستی دوباره دست به ترور بزند، به این معنا است که ان ضربه بازدارنده نبوده است و رژیم گستاخ تر شده و دوباره جلو آمده است و این روند تا زمانی که برخی مسئولین تصمیم نگیرند طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک پاسخ قاطع و پشیمان کننده به رژیم صهیونیستی بدهند، ادامه دارد.

وزارت خارجه دیپلمات‌های غیرانقلابی دوران روحانی را بیرون کند

کامران غضنفری در ادامه گفت: به وزارت خارجه توصیه می‌کنیم دیپلمات‌های غیر انقلابی به جا مانده از دوران دولت آقای روحانی را از وزارت خارجه بیرون کند. معنا ندارد سفیری مثل سفیر ایران در جمهوری آذربایجان که در نهایت خفت و خاری یک اقدام ضد ملی انجام داده است، همچنان در آن‌جا حضور دارد زیرا او و امثال او مایه ننگ جمهوری اسلامی هستند. متاسفانه برخی سفارت خانه‌های ما رنگ و بویی از انقلاب نبرده‌اند و در حال و هوای دیگری هستند. برای آقای امیرعبداللهیان متاسفیم، ظاهرا انقلاب هنوز در وزارت خارجه رسوخ نکرده است.

وی درباره برنامه‌های مجلس دوازدهم برای مقابله با چنین اقداماتی گفت: احتمالا در مجلس دوازدهم تدارکاتی در قالب مصوبه یا موارد مشابه دیده خواهد شد که نیروهای مسلح و دولت ملزم شوند هرگاه از جانب کشورهای متخاصم اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، در سریع‌ترین زمان ممکن و با قاطع‌ترین شکل ممکن پاسخ دهند و دشمن را پشیمان کنند و در این رابطه هر نیازی اعم از نیاز مالی نیروهای مسلح باید از سوی مجلس تصویب شود.

مجلس یکشنبه درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی تصمیم می‌گیرد/ صبر استراتژیک با خط مشی رهبری نظام هم‌خوانی ندارد

نگاه کارشناس/
حسین آجرلو؛ کارشناس سیاسی مسائل غرب آسیا

حسین آجرلو به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: درباره ترورهایی که به صورت مبهم انجام نمی‌شود و در یک فضای آشکار و به صورت رسمی اتقاق می‌افتد؛ برای طرف مقابل حقی ایجاد می‌شود و جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که در این حوزه یک پیام آشکار برای طرف صهیونیستی بفرستد. بنابراین واکنش ما مفروض گرفته می‌شود اما این که واکنش در چه سطحی باشد باید بر اساس میزان تنش ایران و محور مقاومت با رژیم صهیونیستی ارزیابی شود.

حمله به ساختمان کنسولی ایران واکنشی در برابر ضربات مهلک محور مقاومت بود

وی افزود: رژیم صهیونیستی در این مدت ضربات مهلکی را از محور مقاومت دریافت کرد و در واقع اقدام این رژیم واکنشی به کنش‌گری جمهوری اسلامی ایران بود. حمله دو روز قبل به بندر «ایلات» سرزمین های اشغالی در این راستا قابل بررسی است که شاید این اقدام واکنش آن کنش باشد. اقداماتی که محور مقاومت در این شش ماه انجام داده منجر به واکنش رژیم صهیونیستی شده است.

این کارشناس سیاسی مسائل غرب آسیا درباره سناریوهای احتمالی جمهوری اسلامی برای مقابله با صهیونیست‌ها گفت: یکی از سناریوها حمله به اماکن دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در سطح منطقه است که عموما به دلیل سیاست همسایگی و روابطی که جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف دارد این سناریو کمرنگ‌تر البته امکان‌پذیر است، همانظور که در مواردی شاهد هدف قرار دادن مراکز مرتبط با این رژیم در کشورهای اطراف بوده‌ایم.

ضربه جمهوری اسلامی به تبع فرمایش مقام معظم رهبری دردناک است

وی در ادامه افزود: مسئله بعدی نوع مواجهه است که باید یک ضربه کاری به منافع رژیم صهیونیستی چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌الملل وارد شود و این نیز یکی از سناریوها است و سناریوی دیگر حمله نظامی به خاک فلسطین اشغالی است و باید دید در چه سطحی این واکنش‌ها اتفاق می‌افتد. چه صهیونیست‌ها این موضوع را سانسور کنند و چه سانسور نکنند ضربه جمهوری اسلامی به تبع فرمایش مقام معظم رهبری دردناک خواهد بود.

حسین آجرلو در پاسخ به این پرسش که آیا سفارت‌خانه هر کشوری بخشی از خاک آن کشور است تصریح کرد: با توجه به تمامیت ارزی کشورها، هیچ بخشی از خاک یک کشورمتعلق به کشور دیگر نیست. بسیاری از سفارتخانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و مکان آن سفارت‌خانه باز هم خاک جمهوری اسلامی ایران است، اما از باب دیگری هر سفارت‌خانه ای از لحاظ عرف دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ سازمان ملل، منطقه‌ای از حاکمیت سیاسی کشور دیگر محسوب می‌شود و اصولا کشورها بر اساس این کنوانسیون‌های بین‌المللی به سفارت‌خانه‌ها اعتبار می‌دهند. بنابراین بر این اساس می‌توانیم بگوییم به جمهوری اسلامی ایران تعدی شده است البته نمی توانیم بگوییم به خاک ما تعدی شده زیرا هیچ سفارتخانه ای خاک هیچ کشوری نیست.

حمله به سفارت‌خانه ایران قابل پیش‌بینی بود

وی گفت: محور مقاومت راهبری به نام وحدت ساحات یا وحدت میدان‌ها دارد. بعد از عملیات هفتم اکتبر به قدری ضربه‌ای که به رژیم صهیونیستی وارد شده سنگین است که هر روز ابعادش گسترده‌تر می‌شود و این مسئله رژیم صهیونیستی را ورد یک بحران جدی کرده است. اگرچه رژیم صهیونیستی نوار غزه را اشغال کرده اما به شدت دچار چالش است و در جبهه شمال حزب‌الله توانسته است سطح بازدارندگی خود را به شدت افزایش بدهد و صحبت از جنگ در جبهه شمال است. رژیم صهیونیستی در منطقه جولان هم نتوانسته تدابیر امنیتی را حفظ کند و وقتی تمام این شکست‌ها کنار هم گذاشته شود، می‌بینیم که حمله به سفارتخانه ایران در دمشق قابل پیش‌بینی بود مخصوصا درباره رژیمی که ماجراجو و اهل ترور است.

پس از عملیات هفتم اکتبر ابتکار عمل در دست محور مقاومت است

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: از عملیات هفتم اکتبر رویکرد کنش‌گرایانه محور مقاومت و رویکرد واکنشی رژیم صهیونیستی تثبیت شد. تا بیش از آن این معادله برعکس بود یعنی رژیم صهیونیستی کنش‌گر بود و محور مقاومت واکنش نشان می‌داد اما حالا معادله کاملا تغییر کرده است و ابتکار عمل در دست محور مقاومت است. در جنگ ترکیبی اگر حمله اخیر را در یک پازل پزرگ‌تر بررسی کنیم و سیر تحولات را به خصوص در شش ماه گذشته نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مقاومت در وضعیت بسیار برتری قرار دارد و ضربات سنگینی را به رژیم صهیونیستی وارد کرده و یک نمونه آن بی‌اعتمادی متحدان این رژیم به او است که قطعنامه‌های سازمان ملل و عدم وتوی آن این مسئله را نشان می‌دهد.

وی گفت: تحولات نظامی و امنیتی همواره نیازمند یک پیوست رسانه‌ای است. مردم ما اگر بدانند که میزان ضربه ای که به رژیم صهیونیستی وارد شده به قدری سنگین بوده که حمله به سفارت‌خانه جزو واکنش‌های آن است حتی اگر تصمیم نظام بر صبر استراتژیک باشد آن را درک خواهند کرد اما اگر پیوست رسانه‌ای قوی نداشته باشیم این موضوع را نمی توانیم برای مردم تبیین کنیم.

حسین آجرلو در پایان گفت: تعدادی از هموطنان ما به شکل مظلومانه ای در سفارت ایران به شهادت رسیده‌اند و مطالبه افکار عمومی در مواجه با این واقعه حفظ عزت کشور و برخورد قاطعانه است اما حکمرانی در حوزه نظامی و امنیتی همواره نیازمند صبوری و رویکردهای عاقلانه دارد. باید هر تصمیمی که در این حوزه گرفته می‌شود در «زمان و مکان مناسب» باشد در غیر این صورت خودش یک ضربه تلقی می‌شود. زمان و مکان پاسخ ایران به اقدام رژیم صهیونیستی شاید همین الان و یا فردا باشد... .

انتهای پیام/

کد خبر: 1225819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =