صبر استراتراتژیک ایران، پاسخ هوشمندانه اما دردناک است

حسن هانی‌زاده گفت: اگر ایران شتاب‌زده عمل کند و پاسخ مستقیمی بدهد قطعا هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی وارد درگیری خواهند شد و یک ائتلاف جهانی درست خواهند کرد. عقلانیت و صبر استراتراتژیک جمهوری اسلامی ایران اقتضا می‌کند که به صورت هوشمندانه اما دردناک پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گمانه‌ زنی‌های متعددی در باره نحوه پاسخ ایران از سوی کنشگران و جریان‌های سیاسی داخل و خارج از کشور مطرح شده است.

بیشتر بخوانید؛

پس از عملیات ۷ اکتبر ابتکار عمل در دست مقاومت است

برخی تحلیگران معتقدند هدف رژیم صهیونیستی از این حمله کشاندن ایران به جنگ مستقیم با این رژیم است تا از تبعات خسارات جنگ غزه نزد افکار عمومی جهان بکاهد. در این راستا ناظران سیاسی، پاسخ شتابزده ایران را ورود به بازی جنگ افروزانه بی‌پایان رژیم صهیونیستی در منطقه می‌دانند، بنابراین ایران برای خنثی کردن چنین راهبری ملزم به واکنش هوشمندانه است.

در راستای بررسی اهداف تندروهای داخلی از تعجیل در مواجه مستقیم ایران با رژیم صهیونیستی، امکان احقاق حق برای کشورمان در مجامع بین‌المللی و تحلیل مفهوم صبر استراتژیک ایران؛ با ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان و حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حسن هانی‌زاده به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشور مستقلی مثل سوریه است و در نشست اخیر شورای امنیت به دعوت جمهوی اسلامی هر چند تنش‌ها بالا بود و انگلیس و فرانسه نتوانستند موضع منصفانه‌ای بگیرند اما بسیاری از کشورها با جمهوری اسلامی ایرن ابراز همدردی کردند. رژیم صهیونیستی به علت طولانی شدن جنگ وارد یک چرخه فروپاشی شده است و نتانیاهو سعی می‌کند بحران را به خارج از اراضی اشغالی منتقل کند و پای بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بحران را به این بازی خطرناک باز کند.

وی افزود: ایران بسیار هوشمندانه عمل کرد و علی‌رغم این که دشمنان مردم از روی دلسوزی ظاهری می‌گویند ایران چرا پاسخ نمی‌دهد اما جمهوری اسلامی ایران پاسخ لازم را بسیار هوشمندانه و در زمان و مکان مناسب خواهد داد با پرهیز از شتابزدگی ضربه دردناکی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد و این ضربه پشیمان کننده خواهد بود. به همین علت ارتش رژیم صهیونیستی به حالت آماده باش کامل در آمده است و همین آماده باش به لحاظ مالی و عملیاتی، هزینه‌های سنگینی را برای رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت. تمام سفارتخانه‌های این رژیم در جهان به حالت آماده باش هستند و بیشتر از هفت سفارتخانه رژیم صهیونیستی در منطقه تعطیل شده‌اند و همه این‌ها هزینه این ماجراجویی صهیونیست‌ها است.

صبر استراتراتژیک ایران، پاسخ هوشمندانه اما دردناک است

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر ایران شتاب‌زده عمل کند و پاسخ مستقیمی بدهد قطعا هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی وارد درگیری خواهند شد و یک ائتلاف جهانی درست خواهند کرد. عقلانیت و صبر استراتراتژیک جمهوری اسلامی ایران اقتضا می‌کند که به صورت هوشمندانه اما دردناک پاسخ دهد. رژیم صهیونیستی به لحاظ قدرت هوایی، برتری بالایی در منطقه دارد و تعداد بسیار زیادی هواپیمای فوق مدرن در اختیار دارد و علاوه بر این ناوهای هواپیمابر منطقه هم به کمک آن‌ها خواهند آمد. بنابراین ایران تمام جوانب امر را در نظر خواهد گرفت زیرا درگیر شدن ایران با رژیم صهیونیستی به معنی ورود انگلیس، آمریکا، فرانسه و ... به جنگ با ایران است.

هانی‌زاده در ادامه گفت: ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و قطعا این عملیاتی که علیه کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفته با هماهنگی آمریکا صورت گرفته زیرا رژیم صهیونیستی هیچ اقدامی را بدون هماهنگی با آمریکا علیه کشورهای منطقه انجام نمی‌دهد. آمریکا حامی رژیم صهیونیستی است و ایران نیز چند پیام هشدارآمیز به آمریکا داده است و آن‌ها نیز پاسخ دادند که در جریان نبوده‌اند و از ایران خواستند منافع آمریکا را مورد هدف قرار ندهد.

نشت اطلاعاتی مخالفان بشار اسد از عوامل شهادت سرداران ما در سوریه بود

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نفوذ بالایی به لحاظ جاسوسی و اطلاعاتی در منطقه دارد و عوامل و مزدوران رژیم صهیونیستی در سوریه فعال هستند بنابراین این رژیم در منطقه تسلط اطلاعاتی دارد، علاوه بر این به نظر می‌رسد دولت سوریه سیزده سال است که درگیر جنگ داخلی است و افرادی از مخالفان دولت بشار اسد با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند و این خلاء امنیتی و اطلاعاتی هم در سوریه کمک کرد تا سرداران ما به شهادت برسند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ایران به اندازه کافی به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کرد ولی ایران با توجه به طرح سیاسی و دعوی حقوقی نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را محکوم کند زیرا هر قطعنامه‌ای علیه این رژیم تصویب شود با وتوی آمریکا، انگلیس و فرانسه مواجه خواهد شد. نهادهای بین‌المللی در مساله غزه امتحان بسیار بدی دادند به این معنی که در شش ماه گذشته شورای امنیت تنها یک قطعنامه را تصویب کرد که با رای ممتنع امریکا مواجه شد و این نشان می‌دهد که سازمان ملل نتوانسته است به وظایف خود عمل کند.

برای پاسخ به رژیم صهیونیستی نیازی به دلسوزی تندروهای داخلی نیست

وی افزود: افرادی که خودشان را دلسوز نظام می دانند از طریق فشار بر جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کنند نظام را وارد درگیری با آمریکا ورژیم صهیونیستی کنند. هدف تندروها این است که ایران از داخل تضعیف شود بنابراین مقامات امنیتی و نظامی با بررسی همه جوانب امر تصمیم لازم را خواهند گرفت و نیازی به دلسوزی برخی افراد نیست.

هانی‌زاده گفت: بسیاری از کشورهای منطقه که خواهان تضعیف ایران هستند مخصوصا بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس از درگیری بین ایران و آمریکا سود خواهند برد و تلاش می‌کنند به نوعی زمینه درگیری را بین ایران و رژیم صهیونیستی تشدید کنند. اخیرا برخی کشورهای عرب منطقه اعلام کرده‌اند که ایران نمی‌تواند پاسخ صهیونیست‌ها را بدهد و این نشاندهنده ضعف ساختاری جمهوری اسلامی است که ایران وارد این بازی ها نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: همه می‌دانند رژیم صهیونیستی در نیروی هوایی و دقت در زدن اهداف، توانمندی دارد و هدف قرار دادن کنسولگری ایران برای آن‌ها دستاورد نظامی بالایی نیست. دستاورد نظامی زمانی شکل خواهد گرفت که محور مقاومت تاسیسات استراتژیک این رژیم را مورد هدف قرار دهد و رژیم صهیونیستی از داخل فلج شود. اهدافی تعیین شده که محور مقاومت به موقع این اهداف را در اراضی اشغالی مورد هدف قرار خواهد داد.

ابوالفضل ظهره‌وند به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: هم جریان تندروی داخلی و هم کسانی که خواهان پاسخ هوشمندانه به رژیم صهیونیستی هستند مترصد انتقام هستند و اما افرادی که به دنبال پاسخ هوشمندانه هستند پیامدهای هر نوع حمله را در نظر می‌گیرند و بر پایه ارزیابی‌ها، نقشه احتمالی را می‌چیند تا ببیند کجا و در چه زمان این کار صورت گیرد. مساله هوشمندی خودش گویای اصل ماجرا هست و مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیری که با مسئولین داشتند بر این نکته تاکید کردند که زدن سیلی به رژیم صهیونیستی قطعی است اما این که چگونه انجام شود به اقتضایات صحنه میدانی برمی گردد تا بتوانیم با بیشترین ضربه کمترین خسارت را متحمل بشویم.

نباید بگذاریم نتانیاهو از باتلاق بیرون بیاید

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: تنها راه خلاص شدن نتانیاهو، تصاعد بحران بیرون از صحنه غزه است. بنابراین باید با نگاه داشتن نتانیاهو در باتلاق فعلی در پی ضربه زدن باشیم و راه‌حل این کار را باید استراتژیست‌های نظامی طراحی کنند.

ظهروند با اشاره به وضعیت سرزمین‌های اشغالی گفـت: بخش عمده‌ای از مردم مجبور شده‌اند به زیرزمین‌ها بروند و در یک اضطراب پایدار از دریافت پاسخ مقاومت قرار دارند و به فروشگاه‌ها برای خرید غذا هجوم می‌برند و بسیاری هم در صدد فرار هستند. دیشب تظاهرات خشمگینانه مردم در تلاویو اتفاق افتاده و خواهان سرنگونی نتانیاهو شدند. همه این‌ها ضربه زدن است و حس موضع پاسخگو کردن از خود پاسخ دادن مهم‌تر است زیرا این ضربه قطعا وارد خواهد شد اما وضعیت فعلی فشار را برای نتانیاهو بالا برده است و همه مقامات رژیم صهیونیستی اذعان دارند که این یک خطای راهبردی بود.

عامل اصلی حمله به کنسولگری ایران در دمشق، آمریکا بود

وی افزود: عامل اصلی روی کار آمدن نتانیاهو و شش ماه سلاخی کردن مردم غزه، آمریکا است چون قبل از اقدام جاهلانه هدف قرار دادن کنسولگری، آمریکا حجم زیادی از سلاح را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد. اگر حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا، فرانسه و آلمان از نتانیاهو نبود او نمی‌توانست این حجم از جنایت را انجام دهد. حجم بالای وتوی قطعنامه های شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی و سفرهای متعدد مقامات آمریکایی و اروپایی به سرزمین‌های اشغالی گویای این مساله است.

ظهره‌وند در ادامه افزود: این آمریکا است که رژیم صهیونیستی را به عنوان پایگاه نظامی و امنیتی خودش در منطقه انتخاب کرده است و حالا نمی‌تواند دقیقه نود بازی را تغییر دهد. آمریکایی‌ها در برابر حمله نتانیاهو به کنسولگری می توانند بگویند ما دخیل نبودیم اما واقعیت این است که بقای نتانیاهو وابسته به شبکه آیپک و بخشی از سناتورهای کنگره آمریکا است. پس ما با یک فرد روبرو نیستیم بلکه با یک دیپلماسی راهبری در منطقه روبرو هستیم و در یک نگاه کلان داعش، جیش‌الظلم و رژیم صهیونیستی همه عوامل ژئوپلیتیکی آمریکا در منطقه هستند.

ایران باید از ظرفیت مجامع بین‌المللی حقوقی استفاده کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بین بی‌خاصیت بودن مجامع بین‌المللی و تحرک ایران در این مجامع تزاحمی وجود ندارد. درست است که این مجامع در اختیار آمریکا و کشورهای اروپایی قرار دارند اما در بخش عمده‌ای از افکار جهانی این مجامع به عنوان نهادهای بین‌المللی شناخته می‌شوند بنابراین ما در این مجامع برای رسیدن به حقمان تلاش می‌کنیم اما می‌دانیم این تلاش صوری است. ایران باید دو دیپلماسی داشته باشد یک دیپلماسی واقع‌گرایی در صحنه میدانی و دیگری دیپلماسی که پذیرفته شده و باید از حداقل ظرفیت‌های این مجامع مثل دیوان بین‌المللی دادگستری استفاده کنیم حتی اگر آورده آن برای ما اندک باشد زیرا می‌توانیم روی افکار عمومی تاثیر بگذاریم که خروجی آن دیپلماسی رسانه‌ای می‌شود نه این که به این مجامع دل به بندیم و خروجی آن برجام باشد که این نوعی غفلت راهبردی است.

راه خنثی‌سازی ضربه ایران، «توافق رژیم صهیونیستی با شروط حماس» است

وی تصریح کرد: آمریکایی ها اگر هوشیار باشند تنها راهی که با ان می توانند ضربه اصلی ایران به صهیونیست‌ها را خنثی کنند، «توافق رژیم صهیونیستی با شروط حماس» است و تلاش‌هایی اکنون در قاهره صورت می‌گیرد و به دنبال یافتن راه حلی برای این توافق است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =