آیا تغییرات اقلیمی باعث سکته می‌شود؟

یک مطالعه جدید ادعا می کند که نوسانات شدید آب و هوا ناشی از تغییرات آب و هوایی می تواند در افزایش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی نقش داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان گزارش دادند که یخبندان‌ها و امواج گرمایی شدید سالانه با بیش از نیم میلیون مرگ در سال‌های اخیر مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از خطر سکته مغزی با یک ماده معدنی

«کوان چنگ»، محقق ارشد از دانشگاه مرکزی جنوبی در چانگشا چین، گفت: «تغییرات چشمگیر دما در سال‌های اخیر بر سلامت انسان تأثیر گذاشته و باعث نگرانی گسترده شده است».

چنگ در ادامه افزود: «مطالعه ما نشان داد که این تغییر دما ممکن است بار سکته مغزی را در سراسر جهان افزایش دهد، به ویژه در جمعیت‌های مسن‌تر و مناطقی که نابرابری‌های مراقبت‌های بهداشتی بیشتری دارند.»

به گفته محققان، به ویژه جبهه‌های سرد شدید با سکته‌های مغزی بیشتر مرتبط است.

به گفته محققان، نوسانات دمایی بیش از حد بالا یا خیلی پایین، می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهد.

دمای پایین باعث انقباض رگ‌های خونی فرد و افزایش فشار خون می‌شود. فشار خون بالا یک عامل خطر اولیه برای سکته مغزی است.

از سوی دیگر، دمای بالاتر می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که موجب ضخیم شدن و کُندی جریان خون می‌شود؛ عواملی که با سکته مغزی نیز مرتبط هستند.

برای این مطالعه، این تیم به بررسی سه دهه سوابق سلامت بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه پرداخت و مرگ ناشی از سکته مغزی را با دمای محلی در آن زمان مقایسه کرد.

محققان تخمین می‌زنند که بیش از ۵۲۱۰۰۰ مرگ ناشی از سکته مغزی در سال ۲۰۱۹ مربوط به دمای بسیار پایین یا بسیار بالا بوده است.

نتایج نشان می‌دهد که جبهه‌های سرد با بیش از ۴۷۴۰۰۰ نفر از این مرگ‌ها مرتبط بوده است.

به گفته محققان، میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی مرتبط با تغییرات دما ۷.۷ مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر برای مردان و ۵.۹ در هر ۱۰۰۰۰۰ برای زنان بود.

آسیای مرکزی منطقه‌ای با بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از سکته مغزی با ۱۸ در ۱۰۰۰۰۰ نفر بود.

چنگ گفت: «تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر تغییر دما بر سکته مغزی و هدف‌یابی راه‌حل‌هایی برای رسیدگی به نابرابری‌های سلامت مورد نیاز است.»

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1227264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =