دغدغه‌های صنف اتوبوس رانی برون شهری / نرخ‌گذاری کرایه، شناور شود

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوس رانی برون شهری خود را به علل مختلف از جمله فرسودگی اتوبوس‌ها و نرخ‌گذاری دستوری برای کرایه که با هزینه‌های واقعی جاری مطابقت ندارد را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، رضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی درباره دغدغه‌های صنف شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی اظهار کرد: در استان، به طور اسمی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس مسافربری نسبت به جابجایی مسافران فعالیت می کنند.

وی افزود: با این وجود، ۵۰ درصد از از این ناوگان ( ۷۵ دستگاه اتوبوس) جابجایی مسافران به مقاصد برون شهری را پوشش می دهند و تعدادی دیگری از آنها، نیروهای صنایع را جابجا می‌کنند و مابقی نیز به علت فرسودگی قابلیت جابجایی مسافر را ندارند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی درباره سن و عمر ناوگان اتوبوس رانی استان بیان کرد: در استان، به طور اسمی، میانگین عمر این ناوگان ۱۳.۵ سال اعلام می‌شود، درحالیکه در شرایط واقعی عمر ناوگان اتوبوس رانی فعال استان فرسوده‌تر است.

وی با تصریح بر این مطلب که سفر ایمن به ناوگان اتوبوسی جدید و به روز نیاز دارد، اعلام کرد: طی سال‌های اخیر آنچه که اتفاق افتاده، افزایش قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس جدید است که به ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.

صادقی گفت: به علت اعمال تحریم‌ها بر کشور، ناوگان جدید اتوبوس رانی به خطوط مسافربری وارد نشد و شرکت های سازنده داخلی نیز تعطیل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طی سال های ۸۲ تا ۹۲، استان رکورد دار نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور بود، با این وجود، از سال ۹۲ به بعد، نوسازی ناوگان اتوبوسی استان اتفاق نیفتاده و این ناوگان در سن فرسودگی قرار دارد.

عبور ناوگان اتوبوس رانی برون شهری خراسان شمالی از خط قرمز فرسودگی

رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری خراسان شمالی با اعلام اینکه عمر این ناوگان در استان خط هشدار فرسودگی را رد کرده است، عنوان کرد: این انجمن صنفی طی نامه نگاری‌های انجام شده به استانداری، سازمان صمت و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان این وضعیت را تذکر داده و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نوسازی ناوگان اتوبوس رانی استان به کمک تسهیلاتی یارانه دار نیازمند است، در حال حاضر چنین ردیف تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان اتوبوس رانی وجود ندارد.

صادقی با اشاره به اینکه درآمدزایی یک سال هر دستگاه اتوبوس مسافربری استان در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: این درآمد به تنهایی و بدون اعطای تسهیلات توان خرید یک دستگاه اتوبوس جدید با قیمت ۲۸ میلیارد تومان را ندارد.

در عین حال، وی یادآور شد: در سال گذشته نیز در زمینه اجرای طرح واردات وسایط نقلیه به کشور، برای استان خراسان شمالی سهم واردات ۱۵ دستگاه اتوبوس تعیین شد که به علت اختصاص نیافتن ارز دولتی، خرید و واردات اتوبوس های جدید به استان امکانپذیر نشد.

رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که هزینه استهلاک، رفع نقایص فنی و خرید لوازم یدکی این ناوگان نیز روز به روز بالاتر می‌رود.

وی گفت: برای بهسازی این ناوگان در استان، طی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به ۱۲ دستگاه اتوبوس و به ۳۰ دستگاه مینی بوس و طی سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به ۲۴ دستگاه اتوبوس و به ۱۰ دستگاه مینی بوس اختصاص یافت.

صادقی تصریح کرد: این در حالی است که این ناوگان علاوه بر بهسازی به نوسازی و جوان سازی نیز نیاز دارد تا حفظ شود و سفرهای ایمن و کم ریسک جاری باشد.

مهاجرت اتوبوس‌های خراسان شمالی به استان‌های پُر سفر

وی در ادامه درباره وضعیت مقاصد سفر از خراسان شمالی به دیگر استان‌ها توسط ناوگان اتوبوس رانی استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر مقاصد سفر از استان توسط این ناوگان در خطوط بجنورد-مشهد، بجنورد- تهران، بجنورد-کرج، بجنورد-مازندران و بجنورد-گلستان است.

رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری خراسان شمالی گفت: تقاضای سفر به مقاصد شیراز، اصفهان و شهرهای زیارتی و مرزی نیز به صورت سرویس‌های دربستی انجام می‌شود.

وی گفت: تعداد کم دستگاه های اتوبوس رانی فعال در استان همچنین فرسودگی این ناوگان از جمله علل بسیار مهم تعداد مقاصد کم سفر در استان است.

صادقی تصریح کرد: تقاضای سفر در استان کم نیست، اما توان پاسخگویی به این تقاضا توسط این ناوگان فعلی ضعیف است.

وی افزود: طی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳، به طور میانگین روزی یک هزار مسافر توسط این ناوگان به مقاصد برون شهری سفر کردند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر، حدود ۶۰ درصد از تعداد این ناوگان اتوبوس رانی در استان کاهش یافته، عنوان کرد: اشتغال در این صنف، دیگر برای فعالان این بخش توجیه اقتصادی ندارد.

کرایه دستوری، هزینه‌های ناوگان را جواب نمی‌دهد

وی گفت: نرخگذاری کرایه مسافر برای این صنف دستوری شده است، درحالیکه تا چند سال قبل، قیمت کرایه اتوبوس بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا تعیین می‌شد.

صادقی افزود: در حال حاضر تعیین کرایه ناوگان اتوبوس رانی برون شهری در پایتخت، انجام و به استان‌ها ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه نرخ کرایه این ناوگان در استان برای سال ۱۴۰۳ فقط ۲۵ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: این در حالی است که اگر فاکتورهای افزایش نرخ تورم و افزایش بهای لوازم یدکی و هزینه های استهلاک و طول مسافت مقاصد سفر برای استان را در نظر بگیریم، این نرخ می‌بایست برای استان تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.

رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری خراسان شمالی گفت: در این باره با معاونت‌های اقتصادی و عمرانی استانداری خراسان شمالی در اعتراض به این نرخ‌گذاری نامه نگاری کرده‌ایم اما تاکنون هیچ پاسخی به این نامه نگاری داده نشده است.

وی افزود: وضعیتی که تشریح شد، موجب شده است تا مهاجرت از ناوگان اتوبوس رانی استان به ناوگان اتوبوس رانی استان‌های همجوار اتفاق بیافتد و در حال حاضر، استان با ۶۰ درصد کمبود تعداد اتوبوس مواجه است.

صادقی تصریح کرد: در استان های همجوار مقاصد سفر بسیار متنوع و نرخ کرایه اتوبوس آنها بیشتر از خراسان شمالی همچنین وضعیت جاده‌های آنها اتوبانی و بهتر از مسیرهای جاده ای گردانه ای استان است که این امر موجب شده است مهاجرت ناوگان اتوبوس رانی در استان اتفاق افتاد.

وی افزود: عده ای نیز به علت پایین بودن نرخ کرایه این ناوگان در استان، اتوبوس‌های خود را فروخته و به کامیونداری روی آوردند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی اعلام کرد: این وضعیت موجب شده است که افراد، برای سفر به مقاصد خود یا از خودروی شخصی استفاده کنند و یا به استان‌های همجوار بروند تا با خطوط ریلی، هوایی و اتوبوسی آنها به مقاصد مورد نظر خود سفر کنند.

ضرورت اعطای تسهیلات نوسازی به ناوگان

وی در خاتمه با تاکید بر این نکته که این وضعیت به نفع هم استانی‌ها و به نفع این ناوگان در استان نیست، خواستار شد: برای حفظ این ناوگان باید نرخ‌گذاری کرایه اتوبوس این ناوگان، نه دستوری بلکه به صورت شناور و مبتنی بر هزینه‌های جاری واقعی و نرخ تورم تعیین شود تا این ناوگان برای ادامه فعالیت خود به استان‌های همجوار مهاجرت نکنند.

صادقی همچنین تصریح کرد: اعطای تسهیلات یارانه دار برای نوسازی و بهسازی این ناوگان در استان بسیار ضروری است.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی نیز افزایش افسار گسیخته قیمت خدمات و لوازم یدکی در استان را رصد و مهار کنند.

خبرنگار : سمانه قهرمانی

انتهای خبر /

کد خبر: 1228060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =