رئیس دانشگاه شاهد: مجبوریم به اساتید رشته‌های حذف شده، دروس عمومی بدهیم

رئیس دانشگاه شاهد با بیان این که بر اساس تصمیم وزارتخانه پذیرش در یکی از رشته‌های دانشگاه شاهد به ۳ نفر محدود شد، گفت: به همین دلیل، ما جذب هیئت علمی در این رشته را متوقف کرده‌ایم. فعلا مجبوریم به این استادان تدریس دروس عمومی را واگذار کنیم.

احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره توقف پذیرش برخی کدرشته-محل‌ها اظهار کرد: تصمیمی که وزارت علوم برای خاموش شدن برخی کدرشته-محل‌ها گرفت فقط شامل یکی از رشته‌های دانشگاه شاهد شد. سایر رشته‌های ما فعال بوده و مورد نیاز کشور هم هستند.

بیشتر بخوانید:

چراغ هیچ کدرشته-محل دارای متقاضی یا اشتغال خاموش نشده است

وی افزود: بر اساس تصمیم وزارتخانه پذیرش در یکی از رشته‌های دانشگاه شاهد به ۳ نفر محدود شد. پذیرش دانشجو در این رشته در آینده متوقف خواهد شد. به همین دلیل، ما جذب هیئت علمی در این رشته را متوقف کرده‌ایم و برنامه داریم استادان فعلی را هم بین سایر رشته‌های مرتبط توزیع کنیم. فعلا مجبوریم به این استادان تدریس دروس عمومی را واگذار کنیم.

چلداوی با بیان این که تصمیم وزارت علوم کاملا درست بوده است، تصریح کرد: برخی کدرشته‌-محل‌ها فقط خدمت‌رسانی دانشجویان را به جامعه ۴ سال به تاخیر می‌اندازند. دانشجویان در یک رشته‌ تحصیل می‌کنند و سپس در شغل غیرمرتبط با آن مشغول به کار می‌شدند.

گفتنی است، وزارت علوم قصد دارد ۱۸ رشته از گروه کشاورزی و منابع طبیعی را ادغام و تبدیل به ۷ رشته کند؛ اما کارشناسان این تصمیم را عقبگردی غیرعلمی می‌دانند. کارشناسان معتقدند که مشکل این تصمیم این است که بعضی از رشته‌ها سنخیتی با هم ندارند و همچنین برخی رشته‌های حذف شده برای حفظ سرمایه‌های کشور ضروری هستند. در نتیجه حذف گرایش‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اعتراض و نگرانی جدی دانشگاهیان را برانگیخت.

عدم استقبال دانشجویان از برخی رشته‌ها به معنای کارایی نداشتن و بدون اهمیت بودن آن‌ها نیست. مثلا تربیت دانشجو در رشته‌های منابع طبیعی مانند جنگلداری، مدیریت مناطق بیابانی، آبخیزداری، محیط زیست و خاکشناسی برای حفاظت از منابع زیربنایی کشور و جلوگیری از مخاطرات محیط‌زیستی بسیار ضروری است. به همین دلیل، به جای حذف یا ادغام این رشته‌ها باید به دنبال مشوق‌های لازم برای جذب و تربیت نیروهای کارآزموده در این تخصص‌ها باشیم تا کشور در آینده دچار بحران نشود. چرا که تولید و اشتغال پایدار نیازمند بستر منابع طبیعی و محیط زیست سالم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228620

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =