کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ چه کسانی هستند + سوابق

در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران؛ بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی محمد مخبر، مدیر قوه مجریه است و موظف است ظرف ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ در روزهای پس از اعلام شهادت رئیس‌جمهور، لیست‌های مختلفی تحت عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی اردوگاه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دو جناح دست به دست می‌شود.

در ادامه برخی نام‌های مشترک این لیست‌ها و سوابق کاندیداهای احتمالی را می‌خوانید:

۱- علی لاریجانی

وی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود. لاریجانی در کارمانه پارلمانی خود علاوه بر نمایندگی، ریاست مجلس را نیز ثبت کرده است. علی لاریجانی بعد از تجربه ریاست مجلس برای آزمودن شانسش در رسیدن به پاستور، کاندیدای رقابت‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد اما شورای نگهبان صلاحیت وی را تایید نکرد. لاریجانی ریاست ده ساله بر سازمان صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی را نیز بر عهده داشت.

۲- محمد باقرقالیباف

وی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و ریاست این مجلس را بر عهده دارد. در محافل سیاسی از قالیباف به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی ریاست مجلس دوازدهم یاد می‌شود. وی سکانداری شهرداری تهران، فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، نیروی هوایی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی را در کارنامه خود دارد. قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نفر دوم رقابت‌ها شد و صندلی ریاست جمهوری را به حسن روحانی واگذار کرد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز از صحنه رقابت انصراف داد. در این دوره از انتخابات شهید سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهم رئیس‌جمهور ایران راهی پاستور شد.

۳- محمود احمدی‌نژاد

وی رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی ایران بود. احمدی نژاد همچنین سابقه شهرداری تهران را پیش از رسیدن به صندلی ریاست جمهوری در کارنامه خود دارد. صلاحیت وی در انتخابات ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.

۴- محمدرضا عارف

وی سابقه نمایندگی مردم تهران و ریاست فراکسیون امید را در مجلس دهم شورای اسلامی در کارنامه اش ثبت کرده است. عارف علاوه بر سابقه نمایندگی مجلس، وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت اول سید محمد خاتمی و معاون رئیس دولت اصلاحات در دوره دوم نیز بود. وی در انتخابات ۱۳۹۲ کاندیدای ریاست ریاست جمهوری شد اما چند روز پیش از انتخابات از حضور در رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. در این دوره از انتخابات حسن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد.

۵- علیرضا زاکانی

وی از سال ۱۴۰۰ شهردار تاکنون شهردار تهران است. زاکانی سابقه دستیاری رئیس‌جمهور سیزدهم ایران و رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی را نیز در کارنامه خود دارد. وی همچنین سابقه دو دوره عضویت در هیات منصفه دادگاه مطبوعات را دارد. زاکانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چند روز مانده به انتخابات از کاندیداتوری انصراف داد. در این دوره شهید ابراهیم رئیسی به پیروزی رسید.

۶- علی شمخانی

وی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سابقه دبیری شورای امنیت ملی، فرماندهی نیروی دریایی ارتش و قرارگاه خاتم‌الانبیاء و وزارت دفاع دولت سید محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد. همچنین شمخانی در دوران جنگ تحمیلی از فرماندهای ارشد سپاه بود. وی دوره کوتاهی در دولت چهارم وزیر سپاه پاسداران نیز بود.

۷- مسعود پزشکیان

وی منتخب مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دوازدهم و نماینده ادوار هشتم تا یازدهم مجلس است. از پزشکیان به عنوان یکی از گزینه‌های هیات رئیسه مجلس دوازدهم نیز یاد می‌شود. وی وزیر بهداشت دولت سید محمد خاتمی نیز بود. پزشکیان از رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۲ انصراف داد، در آن دوره حسن روحانی برنده انتخابات شد.

۸- عزت‌الله ضرغامی

وی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم و از اعضای شورای عالی فضای مجازی است. ضرغامی تا سال ۱۴۰۰ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و در دوره علی لاریجانی معاونت استان‌های سازمان صدا و سیما را برعهده داشت و پس از اتمام دوره ریاست لاریجانی بر سازمان صدا و سیما به مدت ده سال مدیریت این سازمان را بر عهده گرفت. وی در سال ۱۴۰۰ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

۹- محمد جواد ظریف

وی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ویر امور خارجه ایران بود. ظریف سابقه معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه و سفیر ایران در سازمان ملل را نیز در کارنامه خود دارد. وی در ۶ اسفند ۱۳۹۷ از سمت خود استعفا داد ولی دو روز بعد، در ۸ اسفند ماه روحانی با استعفایش موافقت نکرد و همچنان وزیر امور خارجه ایران در دولت دوازدهم باقی ماند.

۱۰- محمد مخبر

وی در سال ۱۴۰۰ به عنوان معاون اول ریاست جمهوری منصوب شود. مخبر از زمان به شهادت رسیدن سید ابراهیم رئیسی تا انتخاب رئیس دولت چهاردهم مدیر قوه مجریه است. وی پیش از این ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان، ریاست و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته است. مؤسسه دانش‌بنیان برکت از زیرمجموعه‌های اصلی ستاد اجرایی فرمان امام است که در زمان ریاست مخبر بر این ستاد راه‌اندازی شد.

۱۱- مهرداد بذرپاش

وی در دولت سیزدهم سمت وزیر راه و شهرسازی را بر عهده دارد. او پیشتر به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات کشور فعالیت می‌کرد. بذرپاش عضویت در هیئت‌رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی و معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام را نیز در کارنامه خود دارد. وی همچنین سال ۱۳۸۸ شمسی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد.

۱۲- سعید محمد

وی مدتی کوتاه در دولت سیزدهم به‌ عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری فعالیت داشت. محمد سمت مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا و مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس را نیز در کارنامهٔ خود دارد. وی در رقابت‌های ریاست جمهوری دور سیزدهم اعلام کاندیداتوری کرد اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

۱۳- سعید جلیلی

وی به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است. جلیلی ریاست گروه مذاکره‌کنندهٔ هسته‌ای ایران را نیز از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ برعهده داشت. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ کاندیدا شد اما پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی انصراف داد.

۱۴- حسین دهقان

وی در دولت یازدهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و نیز مشاور فرمانده کل قوا در حوزه دفاعی است. او از سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسدران انقلاب اسلامی درآمد، در سال‌های دهه ۶۰ فرماندهی سپاه یکم و قرارگاه عملیاتی ثارالله و نیز فرماندهی عالی مجموعه یگان‌های رزمی استان تهران را برعهده داشت، او در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه و از سال ۱۳۶۹ به مدت یک سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه را برعهده گرفت. دهقان  وزارت دولت روحانی را نیز در کارنامه خود دارد. وی به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای شرکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرد اما پیش از اعلام کاندیداهای مورد تائید شورای نگهبان به نفع  شهید سیدابراهیم رئیسی از حضور در انتخابات انصراف داد.

۱۵- پرویز فتاح

وی فعالیت سیاسی خود را از جهاد سازندگی آذربایجان غربی آغاز کرد سپس در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست. فتاح در دولت نهم، در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیرو بود، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به عنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نیز رئیس کمیته امداد امام خمینی و همچنین عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی بود.

۱۶- محمدجواد آذری جهرمی

وی فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. آذری جهرمی در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد. جهرمی در دولت یازدهم از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر ارتباطات معرفی شد و نمایندگان مجلس نیز به وی رأی اعتماد دادند.

به گزارش ایسکانیوز؛ بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، پنج‌شنبه‌ هفته جاری ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود و ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود.

سپس شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. به‌گفته‌ی سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =