مرضیه دهقانی، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره روشهای تدریس در دانشگاهها اظهار کرد: فناوریهای نوین آموزشی در حال تغییر و تحول چشمگیری در نحوه تدریس و یادگیری هستند. این فناوریها به اساتید و دانشجویان کمک میکنند تا فرآیند آموزشی را کارآمدتر و جذابتر کنند.
وی افزود: امروزه در دانشگاههای ما استفاده از فناوریها برای بهبود شیوه تدریس بهطور گستردهای اتفاق میافتد. در دانشگاههای تهران و سایر دانشگاهها، وزارت علوم بهطور مکرر کارگاههای آموزشی برای اساتید برگزار میکند که به موضوعاتی مانند نحوه استفاده از هوش مصنوعی در تدریس و بهکارگیری فناوریهای نوین در کلاسهای درس میپردازند. این روند نشان میدهد که استفاده از این ابزارها به یک ضرورت تبدیل شده و اساتیدی که از آنها بهره نمیبرند، ممکن است از رقابت عقب بمانند.
دهقانی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر استفاده از ابزارها، اساتید باید توانمندیهای خود را نیز افزایش دهند. صرفاً بهکارگیری ابزار اهمیت ندارد؛ اگرچه استفاده از فناوریها میتواند فرآیند تدریس را تسهیل کند، اما تا زمانی که نگرش دانشجو و استاد بهدرستی بر بهبود کیفیت آموزش متمرکز نباشد، نباید تصور کرد که فناوری بهتنهایی میتواند همه مشکلات را حل کند. استفاده از ابزارها باید در جهت مثبت و بهبود کیفیت تدریس باشد؛ در غیر این صورت، ممکن است ما را از واقعیتهای آموزشی دور کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:در کشور ما نیز، در تمامی پایگاههای دانشگاهی، استفاده از این فناوریها در بین اساتید بهطور گستردهای رواج یافته است. بنابراین، لازم است که همواره بر بهبود توانمندیهای فردی و نگرشهای آموزشی تأکید شود تا از امکانات فناوری به بهترین شکل بهرهبرداری شود.
وی تاکید کرد: نحوه استفاده از این ابزارها باید به اساتید و دانشگاهها آموزش داده شود. در این راستا، اکثر دانشگاهها بخشی تحت عنوان "مرکز آموزشهای ضمن خدمت" دارند که مسئولیت آموزش و بهروزرسانی مهارتهای اساتید را بر عهده دارد. برای مثال، دانشگاه تهران دارای چنین بخشی است. در ابتدای هر فصل، کارگاههای مرتبط برگزار میشود و اساتید بر اساس نیازهای خود در این کارگاهها ثبتنام میکنند. کارگاهی با عنوان "استفاده از هوش مصنوعی" اخیراً توسط فردی متخصص در این حوزه تدریس شد. این کارگاه به آموزش نحوه بهکارگیری هوش مصنوعی در فرآیند تدریس پرداخت. همچنین اساتیدی که در این زمینه تخصص و تجربه عملی دارند، کارگاههایی را ترتیب میدهند تا دانش و تجربیات خود را به دیگران منتقل کنند.
دهقانی در پایان ادامه داد: رسالت مرکز آموزشهای ضمن خدمت این است که این فرآیند را به بهترین شکل ممکن اجرا کند، شامل اطلاعرسانی، ثبتنام و برگزاری کارگاهها. این مراکز با ایجاد بستر مناسب برای آموزش و توسعه مهارتهای جدید، به بهبود کیفیت آموزش و تدریس کمک شایانی میکنند.
انتهای پیام/
نظر شما